အေရးအသား


ကြ်နု္ပ္တို့ အေတြးအေခၚ၊ အေျပာအဆိုမ်ားကို လူအမ်ား နားလည္ေစျခင္းျဖင့္ လူလွ်င္ လူခ်င္း အဆက္ အသြယ္ ျပုလုပ္ရန္မွာ ထိုအေတြးအေခၚ၊ အေျပာအဆိုတို့ကို အမွတ္သကၤ࿿ေတတို့ေရး၍ မွတ္တမ္းတင္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ဤသို့ ေရးမွတ္ျခင္းကို အေရးအသားဟု ေခၚေလသည္။ သို့ေသာ္ ေရွးသူေဟာင္းတို့သည္ ထိုသို့ မွတ္တမ္းထားနိုင္ရန္ စားေရးသားမႈကို မတတ္ကြ်မ္းျကေသးေခ်။ ထိုေျကာင့္ သူတို့၏ သဘာဝအေလ်ာက္ အေတြးအေခၚခ်င္း ဆက္သြယ္ေသာနည္း တို့ကို တီထြင္ခဲ့ျကေလသည္။

ပံုစံအားျဖင့္ ရုရွနိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ေန ေရွးေဟာင္း ဆီသီယန္လူမ်ိုးတို့သည္ ပါးရွင္းလူမ်ိုးတို့ထံ ငွက္တစ္ေကာင္၊ ျကြက္တစ္ေကာင္၊ ဖားတစ္ေကာင္နွင့္ ျမားငါး စင္း ေပးပို့ခဲ့ဘူးသည္။ ယင္းသို့ ေပးပို့ျခင္း၏ အဓိပၸာယ္မွာ အခ်င္း ပါးရွင္းတို့၊ သင္တို့သည္ ငွက္ကဲ့သို့ ပ်ံတက္နိုင္ ၏ေလာ၊ ျကြက္ကဲ့သို့ တြင္းေအာင္း နိုင္၏ေလာ၊ ဖားကဲ့သို့ ရွြံ့ညွြန္ထဲ၌ ခုန္ေျပးနိုင္၏ေလာ၊ ယင္းသတၱဝါမ်ားကဲ့သို့ မျပုမူနိုင္လွ်င္ ငါတို့အား စစ္မဘက္ေလနွင့္၊ ငါတို့သည္ သင္တို့အား ျမားမိုးရြာေစအံ့ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ဤသေဘာသည္ ဆီသီယန္တို့၏ စိတ္ေနသေဘာထားကို ပါးရွင္းတို့အား သိေစ ရန္ အေျကာင္းျကားျခင္းသေဘာ ျဖစ္၏။ ယခုေခတ္ စာေရး၍ အေျကာင္းျကားသည့္ အရာကို စာမေပၚမီေခတ္က ငွက္၊ ျကြက္၊ ဖား၊ ျမား အထိမ္းအမွတ္တို့နွင့္ အေျကာင္းျကားျခင္းပင္ ျဖစ္ ၏။ ဤနွင့္ အလားတူ တီထြင္ျကံဆခ်က္မ်ားသည္ ကမၻာဦး လူတို့ေခတ္၌ မ်ားစြာ ရွိခဲ့ဘူးသည္။ အျခား ပံုစံတစ္ခုမွာ ေျမာက္အေမရိကတိုက္ေန လူရိုင္းအခ်ို့သည္ စစ္နွင့္ျငိမ္းခ်မ္း ေရး သေဘာကို ကဲလုမက္ေခၚ အလွအပျခယ္စီထားသည့္ က်ူရိုးေဆးတံျဖင့္ အဆံုးအျဖတ္ ျပုခဲ့ျကပံု ျဖစ္သည္။

ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေဆြးေနြး တိုင္ပင္ေသာ မီးပံုဝိုင္း၌ ယင္းေဆးတံကို ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးစီတစ္ဦးစီသို့ ကမ္းေပး၏။ ကမ္းေပးေသာ ေဆးတံကို လွမ္းယူျခင္းသည္ ခ်စ္ျကည္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးသေဘာ၊ ကမ္းေပးေသာသေဘာျဖစ္၍ ျငင္းပယ္ျခင္းသည္ စစ္မက္ရန္သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ နယ္စပ္၌ ေနထိုင္လ်က္ရွိျကေသာ ဝလူမ်ိုးမ်ားသည္ တစ္ဖက္ နွင့္တစ္ဖက္ စစ္ျပုလိုက လက္ဘက္ေျခာက္၊ က်ည္ဆံ တစ္ေထာင့္နွင့္ အနီေရာင္ ငရုတ္သီးနွင့္ ျကက္ေတာင္ကို ပို့၍ လည္းေကာင္း၊ စစ္ကူပို့လိုက္ျပီဟု အေျကာင္းျပန္လိုက ျကံသကာနွင့္ လက္ဘက္ေျခာက္ကို ပို့၍လည္းေကာင္း အေျကာင္းျကားေသာ အေလ့အထ ရွိခဲ့ေလသည္။ ေရွးသူေဟာင္းတို့ အမွတ္အသားျပုပံုမ်ား တိုးတက္လာပံုမွာ ျကိုးထံုးမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တုတ္မ်ား၌ ထစ္၍လည္းေကာင္း မွတ္သားတက္လာျကျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းကို ေရွးေဟာင္း တရုတ္၊ တိဗက္၊ ပါးရွင္း၊ မကၠဆီကန္လူမ်ိုးမ်ားနွင့္ မယ္လာ နီရွားမွ ေဖာ္မိုဆာကြ်န္းဆြယ္တစ္ေလွ်ာက္ရွိ အခ်ို့ေသာ ေရွးသူ ေဟာင္းမ်ား၊ အာဖရိကတိုက္ အလယ္ပိုင္းနွင့္ အေနာက္ပိုင္းေန ေရွးသူေဟာင္းမ်ား၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ ကာလီဖိုးနီး ယားနွင့္ ပီရူးေတာင္းပိုင္းသား ေရွးသူေဟာင္းမ်ား အသံုးျပုခဲ့ျကသည္။ ျကိုးထိုးျဖင့္ မွတ္သားျခင္းစနစ္သည္ ေရွးေဟာင္း ပီရူး လူမ်ိုးမ်ားထံမွ အေျချပုခဲ့သည္။ တုတ္၌ျခစ္၍ မွတ္သားျခင္း စနစ္ကို ေရွးေဟာင္း စကင္ဒီေနးဗီးယား ကြ်န္းဆြယ္၌ အသံုးျပု ခဲ့သည္။ ဩစျတီးလီးယားရွိ မယဉ္ေက်းေသးေသာ လူရိုင္းအခ်ို့သည္ ယင္းစနစ္ကို မျကာေသးမီကာလအထိ စစ္ပြဲအေျကာင္း သတင္းပို့ရာ၌လည္းေကာင္း၊ လူထု အစည္းအေဝးမ်ား က်င္းပ ရာ၌လည္းေကာင္း အသံုးခ်ခဲ့ျကေလသည္။ ၁၈၁၂ ခုနွစ္အထိ အဂၤႅိပ္အစိုးရသည္ မိမိအား ေငြေျကးေခ်းငွာသူမ်ားကို တာလီ တုတ္ေခ်ာင္းမ်ား ထုတ္ေဝေပး၍ မွတ္သားျခင္း ျပုခဲ့ေပသည္။ ထိုေနာက္ တိုးတက္လာသည္ကား ရုပ္ျပစာမ်ား ျဖစ္သည္။

ယင္းရုပ္ျပစာ၏သေဘာမွာ အေျကာင္းအရာ တစ္ခုနွင့္ ထို အေျကာင္းအရာနွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ ျကံစည္အားထုတ္မႈတို့ကို ေဖာ္ျပျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ပမာလူဟု ဆိုလိုက လူရုပ္ဆြဲျပ၍ တိရစၦာန္ဟု ဆိုလိုက တိရစၦာန္ရုပ္ ဆြဲျပျခင္း ျဖစ္သည္။ စက္ဝိုင္းသဏၭာန္ ဆြဲျပေနျခင္းမွာမူ ေနကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ သည္။ ယင္းကမၻာဦးေခတ္ အရိုးမ်ားေပၚ၌လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္တံုးမ်ားေပၚ၌လည္းေကာင္း ေတြ့ရွိရသည္။

သို့ေသာ္ ပိုမို တိုးတက္လာေသာ ရုပ္ျပစာမ်ား၌မူ သေဘာအဓိပၸါယ္မွာ ပိုမိုက်ယ္ျပန့္လာသည္။ ပမာအားျဖင့္ လပံုကို ေရးဆြဲျပျခင္း သည္ ေကာင္းကင္ေပၚရွိ လကို ဆိုလိုျခင္းအျပင္ အခ်ိန္ အပိုင္းအျခားျဖစ္ေသာ တစ္လ၊ နွစ္လ၊ သံုးလ စသည္ကို ဆိုလိုျခင္းလည္း ျဖစ္လာသည္။ စက္ဝိုင္းပံုသဏၭာန္သည္ ေနကို ဆိုလိုျခင္းအျပင္ အပူရွိန္၊ အလင္းေရာင္ ေနနွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာ ဘုရားနွင့္ တစ္ေန့တာတို့ကို ဆိုလိုျခင္းလည္း ျဖစ္လာသည္။ လူ၏ ေျခေထာက္ပံုသဏၭာန္သည္ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း အဓိပၸါယ္ကို ေဆာင္သည္။ လူ၏ ပါးစပ္ပံုသဏၭာန္သည္ စကားေျပာျခင္း အဓိပၸါယ္ကို ေဆာင္သည္။ မ်က္စိသည္ ျမင္ ျခင္းကို ေဆာင္သည္။ နားသည္ ျကားျခင္းကို ေဆာင္သည္။ ေျမာက္အေမရိက တိုက္ေန လူရိုင္းမ်ား၏ ရုပ္ျပစာမ်ား၌မူ ေဖာင္းျကြေသာ ေလွရြက္ သဏၭာန္သည္ ေလဓာတ္ကို ေဖာ္ျပ၍ လင္းယုန္သဏၭာန္သည္ ရဲရင့္ျခင္း၊ သို့မဟုတ္ သတၱိအသြင္ကို ေဖာ္ျပသည္။ ထိုသို့ တစ္ဆင့္ထက္ တစ္ဆင့္ တိုးတက္ ေပၚေပါက္လာ သည့္ ရုပ္ျပစာမ်ားတြင္ တကယ္ စနစ္က်န၍ ျပည့္စံုျပီးေျမာက္ ေသာ ရုပ္ျပစာမ်ားကား အလြန္နည္းပါးေလသည္။ ယင္းတို့မွာ ေရွးေဟာင္း မက္ဆိုပိုေတး မီးယားမွ ဆူးမားရီးယန္းလူမ်ိုးတို့ တီထြင္ခဲ့ေသာ က်ူးနီးေဖာင္းေခၚ စာေရးနည္း၊ ေရွးေဟာင္း အီဂ်စ္လူမ်ိုး မ်ားတီထြင္ခဲ့ေသာ ဟိုင္ယာရိုဂလစ္ဖစ္ေခၚ ရုပ္ပံု စာေရးနည္း၊ အိနၵိယနိုင္ငံ အိနၵုျမစ္ဝွမ္းေန ေရွးေဟာင္းလူမ်ိုး မ်ား၏ စာေရးနည္း၊ ေရွးေဟာင္းေပၚလီနီးရွင္း လူမ်ိုးမ်ား၏ စာေရးနည္းနွင့္ မကၠဆီကိုနိုင္ငံနွင့္ အေမရိကတိုက္ အလယ္ပိုင္း ေန ေရွးေဟာင္း အက္ဇတက္နွင့္ မာယာေခၚ လူမ်ိုးမ်ား၏ စာေရးနည္းတို့ ျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ ယင္းစာေရးနည္းမ်ားသည္ ရုပ္ျပသက္သက္ ေရးနည္းနွင့္ အသံထြက္ကိုလိုက္၍ ေရးေသာ ေရးနည္းနွစ္မ်ိုး ေရာေထြးေနသည္။ အခ်ို့ေသာ ရုပ္ျပသကၤ࿿ေတ မ်ားသည္ အေျကာင္းအရာတစ္ခုနွင့္ ထိုအေျကာင္းအရာနွင့္ ဆက္သြယ္လ်က္ရွိေသာ အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ျပသည္။ အခ်ို့ေသာ ရုပ္ျပသကၤ࿿ေတမ်ားမွာကား နႈတ္မွ ရြတ္ဆိုလိုက္ေသာ အသံ ထြက္ကို ေဖာ္ျပသည္။ ဤသို့လွ်င္ ေရာေထြးစြာ ရွိေနျကသည္။

တစ္ဖန္ ပိုမို ေရာေထြးလာ ျပန္သည္မွာ စာလံုးတည္းတည္း ကိုပင္ အသံထြက္ အမ်ိုးမ်ိုးထြက္၍ အဓိပၸါယ္ အမ်ိုးမ်ိုး ေကာက္ယူျခင္းပင ျဖစ္သည္။ က်ူးနီးေဖာင္း စာေရးနည္းသည္ အေစာဆံုး ေပၚေပါက္ခဲ့ ေသာ စာေရးနည္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆရသည္။ ယင္းကို လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း ၆ဝဝဝ ခန့္က မက္ဆိုပိုေတးမီးယားနယ္၌ ေနထိုင္ေသာ ဆူမားရီးယန္းလူမ်ိုးမ်ားက တီထြင္ခဲ့သည္။ ပထမ၌ ရုပ္ျပသက္သက္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေနာင္ေသာ္ အခံုး သဏၭာန္ ေထာင့္ခ်ိုးစာလံုး မ်ားျဖစ္လာသည္။ ေရးသားေသာ အခါ၌ က်ူရိုး၊ သို့မဟုတ္ သတၱု၊ သို့မဟုတ္ မာေက်ာေသာ သစ္သားျဖင့္ ျပုလုပ္ထားေသာ စတိုင္းလတ္ေခၚ အဖ်ားခြ်န္ ေသာ ကိရိယာျဖင့္ ရွြံ့ျပားေပၚတြင္ ဖိနွိပ္ေရးသားရသည္။ ယင္းကို မက္ဆိုပိုေတးမီးယားမွ ဆီးမိုက္အနြယ္ဝင္ လူမ်ိုးမ်ားသည္ ဘီစီ ၃ဝဝဝ ခန့္ကစ၍ ခရစ္နွစ္ေပၚဦး ကာလအထိ ေရးသား သံုးစြဲခဲ့ျကသည္။ ဘီစီ ၁၅ဝဝ ခန့္ကာလသို့ ေရာက္ ေသာအခါ၌ ယင္းစာေရးနည္းကို အေရွ့ဖ်ားတခြင္၌ ေနထိုင္ ေသာ ယဉ္ေက်းျပီး လူမ်ိုးတိုင္းလိုလိုပင္ အသံုးျပုလာျကသည္။ အမ်ားဆံုး အသံုးျပုျကသူမ်ားမွာ ေရွးေဟာင္း ဆူမားရီးယန္း လူမ်ိုးမ်ား၊ ေရွးေဟာင္း ဗက္ဗီလံုးနီးယား နိုင္ငံသားမ်ားနွင့္ ေရွးေဟာင္း အဆီးရီးယန္းလူမ်ိုးမ်ား ျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ အထက္ပါ က်ူးနီးေဖာင္း စာမ်ားကို ေလ့လာ ဖတ္ျကားနိုင္မႈ အသိသည္ နွစ္ရာေပါင္းမ်ားစြာ ေပ်ာက္ကြယ္ေနခဲ့ျပီးမွ ၁၉ ရာစုနွစ္ အလယ္ပိုင္းသို့ ေရာက္လာေသာအခါ တစ္ဖန္ ျပန္လည္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ထိုေနာက္ ယဉ္ေက်းမႈ တိုးတက္ က်ယ္ျပန့္လာသည္နွင့္ အမွ် စာေရးနည္းမ်ားလည္း တိုးတက္ က်ယ္ျပန့္ လာသည္။ အသံထြက္ကိုလိုက္၍ေရးေသာ စာေရးနည္းမွ ေပၚေပါက္လာ ေသာ အကၡရာနွင့္ စာေရးနည္းသည္ အတိုးတက္ဆံုးနွင့္ အက်ယ္ျပန့္ဆံုး ျဖစ္လာေလသည္။ ယင္းစာေရးနည္း၌ အကၡရာ မ်ားသည္ တစ္လံုးခ်င္း အေနျဖင့္ အသံထြက္၍ စုေပါင္းလိုက္ ေသာအခါမွ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ စကားလံုး ျဖစ္လာသည္။ ယင္း ကို ဂရိနွင့္ေရာမလူမ်ိုးမ်ားက စတင္တီထြင္ သံုးစြဲခဲ့ရာမွ ယေန့ ကမၻာ၌ အမ်ားဆံုး အသံုးျပုလ်က္ရွိေသာ ေရာမ အကၡရာမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။

အကၡရာစဉ္ [၁]
ကိုးကား
 ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အတြဲ(၁၄)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္