ဖားစည္

ဖားစည္

ထားဝယ္ ဖားထီးဖားမမိုးေခၚပြဲျပဳ လုပ္သည့္အခါ မိုး႐ြာ သြန္းေစရန္ တီးရေသာဖားစည္ ဆိုတာရွိပါတယ္။ အခု ခ်ိန္ထိလည္း ေရွးေဟာင္း ဖားစည္က ထားဝယ္မွာ ႏွစ္လံုး က်န္ေနပါေသးတယ္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ၂ ေက်ာင္းမွာ သိမ္းဆည္းထားပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ၏ မိန္႔ၾကားခ်က္အရ ေက်ာင္းနံမည္ေတြ ထည့္ေရးခြင့္ မရ လို႔ မေဖာ္ျပႏိုင္ပါ ေလ့လာလိုလ်ွင္ ကိုယ္တိုင္ ဆက္သြယ္ လာႏိုင္ပါတယ္ ဆရာေတာ္ေတြဆီ ေလ်ာက္ျပီး ပို႔ေပးပါ မယ္

ထားဝယ္႐ိုးရာ မိုးေခၚပြဲ ဆိုတာ အႀကိဳသမိုင္းကာလ ဓေလ့ တစ္ခု ျဖစ္ၿပီး အနည္းဆုံး ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေလာက္ ရွိၿပီ လို႔ ပညာရွင္ေတြက သတ္မွတ္ၾကတယ္။

အခု အခ်ိန္မွာ ဖားစည္လို႔ ဆိုလိုက္တာနဲ႔ ကရင္ တိုင္းရင္း သားေတြ အျမတ္တႏိုး တန္ဖိုးထားတဲ့ ပစၥည္းလို႔ သိၾက တယ္။ 

မိုးေခၚပြဲမွာ အသုံးျပဳ တဲ့ပစၥည္းေတြကို ေခတ္ကာလ မေကာင္းခဲ့စဥ္က သံဃာဂိုဏ္းႀကီး ႏွစ္ခု ခြဲၿပီး ထိန္းသိမ္း ခဲ့တယ္ လို႔လည္း သိတယ္။ ဒီ ဖားစည္ေတြကို အေသးစိတ္ ေလ့လာ ၾကည့္မိတယ္ ထားပါေတာ့

ေတြ႕ထားတာ တစ္ခုက စစ္ကိုင္းမွာရွိတဲ့ ေကာင္းမႈေတာ္ ေစတီႀကီး ျပဳျပင္တဲ့အခါ ဌာပနာ တိုက္ထဲမွာ ဖားစည္ ေတြ႕ ရတယ္။ ပညာရွင္ေတြ အေနနဲ႔ ကေတာ့ စဥ္း စားစရာ ပါပဲ။
ထားဝယ္ၿမိဳ႕က မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္ကလည္း တနသၤာရီ ၿမိဳ႕ေဟာင္းဘက္က ဖားစည္တစ္လုံးကို ျပခဲ့ဖူးတယ္။
ေမတၱာၿမိဳ႕မွာ က်င္းပတဲ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲမွာလည္း ဖားစည္ျပ ထားတာ ေတြ႕ခဲ့ရတယ္။ ေျမးခံေဘာ္တိုက္နယ္ ထန္းတလုံးေက်း႐ြာမွာ ဖားစည္အက်ိဳးေတြကို ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါ တယ္။

ျမန္မာလို ဖားစည္ေခၚေပမယ့္ ကရင္လို ကႅိဳ႕ (သို႔) ကလိုး (သို႔) ကလို ဆိုၿပီး ေတြ႕ရတယ္။ အေနာက္တိုင္း သုေတသီ အခ်ိဳ႕က ေၾကးစည္လို႔ ေခၚတာ ေတြ႕ရတယ္။ စည္ မ်က္ႏွာ ျပင္ေပၚမွာ ဖား႐ုပ္ေလးေတြပါလို႔ ဖားစည္လို႔ အမ်ားအား ျဖင့္ သတ္မွတ္ ေခၚၾကတယ္။

သုေတသနေတြ႕ရွိခ်က္မ်ား အရ ဖားစည္ေတြကို ေျမာက္ဘက္ မြန္ဂိုလီးယား ကေန ေတာင္ဘက္ အေရွ႕ ေတာင္အာရွကုန္းမႀကီးေတြမွာ ေတြ႕ရၿပီး ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံေဟာင္းဟာ မူလ ေနရာလို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း သုေတသနေတြအရ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းက ဒြန္ဆြန္(တြန္ဆြန္) ယဥ္ေက်းမႈကို ဖားစည္ရဲ႕ မူလေနရာ လို႔ သတ္မွတ္ ပါတယ္။

အနည္းဆုံး ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၀ ေလာက္ရွိၿပီလို႔ သတ္မွတ္ တယ္။ ဖားစည္ေတြရဲ႕ လက္ရာအလိုက္ အမ်ိဳးအစား ၄မ်ိဳး  ၅မ်ိဳး ရွိတယ္လို႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။

ကရင္ဖားစည္ေတြကို တတိယအမ်ိဳးအစား ဒါမွမဟုတ္ ပဥၥမအမ်ိဳးအစားအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကတယ္။ ကရင္ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ယုံၾကည္ခ်က္အရ ဖားစည္ကို လြန္ခဲ့ တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀၀ ေလာက္ ကတည္းက သုံးစြဲလာတယ္ လို႔ ဆိုတယ္။

ေရွးေဟာင္း ေတးကဗ်ာ ပုံျပင္ေတြအရ ကရင္ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မဝင္လာမီ ကတည္းက ဖားစည္ကို သြန္း လုပ္ သုံးစြဲခဲ့တယ္လို႔ ေတြ႕ရ ပါတယ္။ ကရင္ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေရွးေဟာင္းေတး ကဗ်ာေတြမွာ မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားတြင္ ေနခဲ့ဖူးေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားတယ္။ မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားခံရာ ေဒသကို ကရင္ဘာသာ စကားနဲ႔ ယူေကာ္စီး၊ တိုင္းျပည္ကို ယူေကာ္၊ ျပည္သူမ်ား ကို ယူဖိုး လို႔ေခၚပါတယ္။

ေရွးအက်ဆုံး ဖားစည္ကို ခမူ လို႔ ေခၚၿပီး ရွမ္းကရင္မ်ားက သြန္းလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဖားစည္သြန္းလုပ္တတ္ သူေတြဟာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာခရီး သြားရင္း “၀” ေဒသကို ေရာက္ခဲ့ တယ္။ “၀” ေဒသမွာ ေၾကးတြင္း၊ သံတြင္းေတြေပါလို႔ ဖားစည္ အေျမာက္အျမား သြန္းလုပ္ခဲ့ တယ္။တေကာင္းၿမိဳ႕အထိ အေရာင္းအဝယ္ လုပ္ခဲ့တယ္။

၀ ေဒသမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဖားစည္ေတြကို

(၁) ကလို႔ ယူမူ ဖားစည္ – မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားေဒသရွိ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၂) ကလို႔ယူခြားဖားစည္ – မဲေခါင္ ျမစ္ဖ်ားရွိ အမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၃) ကဝါမူဖားစည္ – ၀အမ်ိဳး သမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၄) ကဝါခြားဖားစည္ – ၀ အမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၅) ႐ႈိေဝမူဖားစည္ – ႐ႈိအမ်ိဳးသမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၆) ႐ႈေဝခြား ဖားစည္-႐ႈိအမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၇) ကလို႔ယူ ေကာ္တယ္ ဖားစည္ဆိုၿပီး ဆိုတယ္။

အမ်ားအားျဖင့္ ဖားစည္ကို ၂ မ်ိဳး သတ္မွတ္တယ္။ ေအးေသာ ဖားစည္ (မဂၤလာဖားစည္)နဲ႔
ပူေသာ ဖားစည္ (အမဂၤလာ ဖားစည္) ပါ။

ေအးေသာ ဖားစည္။ မဂၤလာဖားစည္ကို ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲ၊ ေကာက္သစ္စားပြဲ၊ မဂၤလာအခမ္း အနား၊ ေပ်ာ္ပြဲ ႐ႊင္ပြဲ မ်ားတြင္ ေန႔ညမျပတ္ တီးခတ္ပါတယ္။

ပူေသာဖားစည္။ အမဂၤလာ ဖားစည္ကို အသုဘ အခမ္း အနား၊ အ႐ိုး ေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ေန႔ည မျပတ္ တီးေခတ္ၿပီး စစ္ခ်ီရာတြင္လည္း အသုံးျပဳ တယ္။

စစ္ခ်ီရာတြင္ အသုံးျပဳတဲ့ဖားစည္ကို ေသမင္းတမန္ ဖားစည္ လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။

ဖားစည္ကို သြန္းတဲ့အခါ သတၳဳ (၅)မ်ိဳး ေရာစပ္ရ တယ္။ ေ႐ႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး၊ ခဲနဲ႔သြပ္ေတြကို လိုအပ္တဲ့ အသံရဖို႔ အခ်ိဳးက် ေရာစပ္ၿပီး သြန္းလုပ္ပါတယ္။

ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ အသုံးျပဳတဲ့ ဖားစည္ဟာ တစ္ဖက္ပိတ္ျဖစ္ၿပီး ဖား စည္ရဲ႕ မ်က္ႏွာျပင္ပိုင္းကို ရင္ဘတ္ လို႔ ေခၚတယ္။

ဒီမ်က္ႏွာျပင္ပိုင္းရဲ႕ အလယ္ တည့္တည့္မွာ ေနမင္း နဲ႔ ေရာင္စဥ္တန္း ေတြ ပါပါတယ္။ ဒီေရာင္စဥ္တန္း ေတြကို ႐ုပ္ပုံေတြပါတဲ့ စက္ဝိုင္းေတြ ရွိပါတယ္။ စက္ဝိုင္း ခုႏွစ္ခု ကေန ကိုးခု အထိ ရွိေနတတ္တ ယ္။

စက္ဝိုင္းေတြၾကားမွာ လူ႐ုပ္၊ ငါး႐ုပ္၊ ငွက္႐ုပ္၊ ပန္းပြင့္ စတဲ့ ႐ုပ္ပုံေတြ ရွိတယ္။ အနားေစာင္းမွာ ေတာ့ လက္ဝဲရစ္ ဖား ေလးေကာင္ ရွိပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ ဖား႐ုပ္ေတြက တစ္ေကာင္ သာမက ဖား၂ ေကာင္ ဒါမွမဟုတ္ ၃ေကာင္ အထိ ဆင့္ ထားတယ္။ ဖားစည္ရဲ႕ ကိုယ္ထည္ပိုင္းမွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားႏိုင္ ဖို႔ နဖားေပါက္တစ္စုံ တပ္ထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္ ထည္မွာ အ႐ုပ္မ်ားေရးဆြဲထား ပါေသး တယ္။ ဖားစည္ကို အ႐ြယ္အစားအမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႕ရွိရပါတယ္။

အဂၤါ လကၡဏာျပည့္စုံတဲ့ ဖားစည္ မွာ

(၁) လက္ဝဲ ရစ္ ဖား႐ုပ္မ်ား ပါရွိျခင္း၊
(၂) ဖား႐ုပ္သုံး ေကာင္ထပ္ အမ်ိဳးအစား ျဖစ္ျခင္း ( ဖားသုံးေကာင္ ထပ္ရွိၿပီး ၄ ေနရာအတြင္း ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဖား ၁၂ ေကာင္ ရွိျခင္း)၊
(၃)အထက္ နဖားေပါက္နဲ႔ တန္းလ်က္ ကိုယ္ထည္ ေပၚတြင္ ဆင္ ၃ေကာင္- ဆင္ေခ်းတုံး (သို႔ ) ခ႐ု႐ုပ္ ၃တန္းစီ ရွိေနျခင္း၊
(၄) ေနမင္းရဲ႕ ေရာင္စဥ္တန္း ၁၂ခု ျဖာထြက္ေနျခင္း တို႔ ျဖစ္တယ္။

ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ႐ိုးရာ ဓေလ့ ထုံးစံမ်ား ( စာ ၃၁၆ ) တြင္ ကရင္ လူမ်ိဳးမ်ားတို႔သည္ ဖားျပဳတ္တြင္ ေအာက္ပါ ဝိေသသလကၡဏာထူးမ်ား ရွိတယ္လို႔ ယုံၾကည္ၾက တယ္။
ဖားျပဳတ္ ဟာ စကားတည္ၿပီးေအာ္တဲ့ အခါ မိုး႐ြာ တယ္။ မိမိရဲ႕ ဥနဲ႔ကေလး ေတြကို ျပန္လည္ စား ေသာက္ျခင္း မရွိဘူး။

ဖား ျပဳတ္ အေရခြံကို စားမိသူတို႔က မူးၿပီးေအာ့အန္ ေစေပမယ့္ အလြန္ဆိုးဝါး ေသာ အဆိပ္ကို ေျပေစ တယ္။ ယားနာ၊ ေပြးနာနဲ႔ မီးေလာင္နာေတြကို ဖားျပဳတ္ အေရခြံအုပ္ေပးရင္ သက္သာ ေပ်ာက္ ကင္းတယ္။ ဖားျပဳတ္ရဲ႕အေရ ခြံဟာ ႐ြံ႕စရာေကာင္း ေပမယ့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေရာဂါ နဲ႔ အဆိပ္ေတြကို ေပ်ာက္ေစတယ္။

ဒီလိုအခ်က္ ေတြေၾကာင့္ ကရင္ ေရွးလူႀကီးေတြ ဟာ ဖားျပဳပ္ အေရခြံကို အထြတ္အျမတ္ ထားၿပီး သိမ္းထားတတ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။

ဖားစည္ အေၾကာင္းေျပာရင္ မျဖစ္ မေနေျပာရမယ့္ ဇာတ္လမ္း တစ္ပုဒ္ ရွိပါတယ္။

ဖူးေမာ္ေတာ္ဆိုတဲ့ ကရင္ႀကီး အေၾကာင္းပါ။ အခ်ိန္ ကာလကေတာ့ အတိအက် မေတြ႕ရဘူး။ ဒီ ဖူးေမာ္ေတာ္ ဆိုတဲ့ ကရင္အဖိုးႀကီးမွာ သားသမီး (၇) ေယာက္ ရွိတယ္။ ေသာ့သိ လို႔ေခၚတဲ့ ေတာင္ အနီးမွာ ေနထိုင္ၿပီး ေတာင္ယာ စိုက္ပ်ိဳးတယ္။ သူ႕ ေတာင္ယာကို ေတာ ဝက္နဲ႔ တိရစၧာန္ေတြ မၾကာ ခဏ ဖ်က္ဆီးလို႔ ေတာင္ဘက္ကို ေျပာင္းေ႐ြ႕ ေန ထိုင္ခဲ့တယ္။ ဒီလို ေျပာင္းေ႐ြ႕ ေနထိုင္ တဲ့ေနရာ အသစ္မွာလည္း ေတာင္ယာကို ေမ်ာက္ေတြက ဝင္ ေရာက္ ဖ်က္ဆီး ျပန္တယ္။ ေတာတြင္းရွိ စပါးက်ီ က စပါးေတြကို လည္း စားပစ္ လိုက္တယ္။ တစ္ေန႔ မွာ ဖူးေမာ္ေတာ္ ဟာ ေတာင္ယာအတြင္းရွိ စပါးက်ီ ကို သြား ၾကည့္ တဲ့ အခါ စပါးေတြ ေလ်ာ့ေနၿပီး လူေျခရာေတြလည္း ေတြ႕တယ္။

ဒါနဲ႔ ဘာျဖစ္ေနလဲ သိခ်င္တာနဲ႔ ပိုးေကာင္ျဖဴ တစ္ေကာင္ဖမ္းၿပီး ႏွစ္ပိုင္းျဖတ္ကာ ႏွာေခါင္း အတြင္း ထည့္ၿပီး စပါးက်ီ အတြင္း ေသခ်င္ ေယာင္ ေဆာင္ ေနလိုက္တယ္။ ေနထန္းတဖ်ား ေလာက္ ေရာက္တဲ့အခါ ေမ်ာက္ေတြ ေရာက္လာတယ္။ ဖူးေမာ္ေတာ္ရဲ႕ႏွာေခါင္းထဲက ပိုးေကာင္ေတြ ကို ေတြ႕ၿပီး အဖိုးႀကီးေတာ့ ပိုးကိုက္ၿပီး ေသၿပီလို႔ ထင္ ကာ ေမ်ာက္ ေတြေနထိုင္တဲ့ ေက်ာက္ေတာင္ ဆီ ကို သယ္ေဆာင္သြားတယ္။

ဖူးေမာ္ေတာ္ကို သယ္သြားၿပီး မီး သၿဂိဳလ္ဖို႔ ျပင္ ဆင္တယ္။ ေဂၚေဘာေဟာ ဖိုး၊ ေဂၚကြီးထူး၊ ေဂၚကြီးေစး ဖားစည္ေတြနဲ႔ ကလိုဝါး ေခၚ ဖားစည္ျဖဴ ႀကီး ကိုပါ ယူလာၾကၿပီး ဖူးေမာ္ေတာ္အနီးမွာ ကဗ်ာ၊ အလကၤာေတးေတြ သီဆိုၿပီး ငိုေႂကြးၾက တယ္။

ညဘက္ေရာက္တဲ့အခါ ေမ်ာက္မ ေတြက မိမိတို႔ရဲ႕ လွပပုံနဲ႔ အၿမီးရွည္ပုံကို ၿပိဳင္ၿပီး ကဗ်ာစပ္တဲ့အခါ ေသခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့ ဖူးေမာ္ေတာ္ဟာ ဟန္ မေဆာင္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ရယ္မိတယ္။ ေမ်ာက္ေတြက ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ထြက္ေျပး ၾကတယ္။

ဒီေနာက္ မွာေတာ့ ဖူးေမာ္ေတာ္က ထြက္ေျပးသြား တဲ့ ေမ်ာက္ ေတြကို ျပန္ ေခၚၿပီး ေမ်ာက္ေခါင္း ေဆာင္နဲ႔ ေဆြးေႏြး တယ္။

ေရွးအစဥ္အလာအတိုင္း ေသသူ အနီးတြင္ ျပင္ဆင္ ထားတဲ့ပစၥည္းေတြ ေသသူေနာက္ကို လိုက္ရတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ ဖားစည္(၄)လုံးနဲ႔ အျခားျပင္ဆင္ ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြဟာ ဖူးေမာ္ေတာ္ ေနာက္လိုက္ရမယ္လို႔ ေျပာတယ္။

ေမ်ာက္ ေခါင္းေဆာင္အေနနဲ႔ ေရွးအစဥ္ အလာကို မလြန္ဆန္ဝံ့လို႔ ဖားစည္(၄)လုံးနဲ႔ အျခား ပစၥည္းေတြ ကို ဖူးေမာ္ေတာ္ကို ေပးလိုက္ရတယ္။ ဒီအခ်ိန္ က စၿပီး ဖားစည္ေတြကို ကရင္တိုင္းရင္း သားေတြက သားစဥ္ေျမးဆက္ ဘိုး ဘြားတို႔ရဲ႕ အဖိုးတန္ အေမြခံ ပစၥည္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ တယ္လို႔ ေဖာ္ျပ ထားတယ္။(ဟီးဟီး ေမ်ာက္ေတြဟာတဲ႔ဗ်)

အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာရရင္ ဖားစည္ဆိုတာ ကရင္လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးတည္း သုံးစြဲခဲ့တာ မဟုတ္ဘဲ မြန္ဂိုလီးယား ကေန စၿပီး အ ေရွ႕ေတာင္ အာရွကုန္းမႀကီး ရွိ တိုင္းရင္းသားေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။

ဒီယဥ္ေက်းမႈက အနည္းဆုံးႏွစ္ ၆၀၀၀ (BC 4000) ေလာက္က စတယ္လို႔ ဆိုတယ္။

အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားေတြ အျမတ္တႏိုး တန္ဖိုး ထားတဲ့ ဖားစည္ ဓေလ့ဟာ ေပ်ာက္ကြယ္လာခဲ႔ၿပီ ျဖစ္တယ္။

ရွင္မုတၳီး႐ြာမွာ ကၽြဲပြဲလုပ္တဲ့အခါ ေဒသခံ ထားဝယ္ သားေတြက ကၽြဲထိန္းအျဖစ္ ပါဝင္ ဆင္ႏြဲေနတာ လည္း ေတြ႕ရတယ္။ ဖားထီးဖားမ ပြဲ မွာလည္း ဖားစည္ ပါတယ္။

ထားဝယ္ တိုင္းရင္း သားေတြ ဖားစည္ သုံးခဲ့ သလား။ မသံုးဘူးလား ခုခ်ိန္မွာ ေဝခြဲရ ခက္ေပမယ့္ ေရွးေဟာင္း ဖားစည္ၾကီး ႏွစ္လံုးကေတာ့ ေရွးက အတိုင္း ရွိေနဆဲပါပဲ

မိုးေခၚပြဲ (သို႔) ဖားထီးဖားမပြဲ ကို ထားဝယ္႐ိုးရာ အတိုင္း ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ျပီး မျပတ္ ထိန္းသိမ္း သင့္ပါတယ္

ကရင္နဲ႔ ထားဝယ္ဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အတူ တူ ေနထိုင္ခဲ႔ ၾကတာကိုလည္း ေတြ႕ရပါတယ္ တစ္ခု သတိထားမိတာကေတာ့ အထက္ ကရင္နဲ႔
ထားဝယ္ကရင္ေတြဟာ စကားလည္း မတူ ေနထိုင္ ပံု စရိုက္ေတြလည္း မတူၾကပါဘူး ရွင္းရွင္းေျပာရင္ အခ်ိဳ႕ ထားဝယ္ကရင္ အဖိုးၾကီး ေတြဆို အထက္ ဘက္ ကရင္ေတြကို လက္မခံခ်င္တတ္ၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္

စေကာကရင္ေတြက သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ ပြာကေညာ လို႔ ေခၚတယ္။ ျမန္မာ ဘာသာျပန္ရင္ လူလို႔ အဓိပၸါယ္ ရတယ္။ ဒီတိုင္းရင္းသားေတြကို
ထားဝယ္ အေရွ႕ တနသၤာရီ ႐ိုးမ တစ္ေလၽွာက္လုံး ကေန ေျမာက္ဘက္ ရွမ္းျပည္ အထိ၊ ဧရာ၀တီတိုင္း ေဒသႀကီး၊ ပဲခူး႐ိုးမမွာလည္း ေတြ႕ရတယ္။

ကရင္လူမ်ိဳးေတြကို အဓိကအားျဖင့္ စေကာနဲ႔ ပိုး ဆိုၿပီး (၂)မ်ိဳး ေတြ႕တယ္။ တနသၤာရီတိုင္း ေဒသ ႀကီး အတြင္း ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ကရင္ တိုင္း ရင္းသား ေတြကို စေကာလို႔ သတ္မွတ္ၿပီး ဗုဒၶ ဘာသာဝင္ ကရင္တိုင္းရင္း သားေတြကို ပိုးလို႔ သတ္မွတ္တာ ေတြ႕ရတယ္။ လြယ္လြယ္ပါပဲ

ဒီေန႔ ကရင္ျပည္နယ္လို႔ လူသိမ်ား တဲ့ ျပည္နယ္ကို တစ္ခါတုန္းက ေကာ္သူးေလး ျပည္နယ္လို႔ ေခၚ တယ္။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းအရ စေဝွာ္ (စေကာ)၊ ႐ႈိ(ပိုး)၊ ဘြဲ၊ ပေဒါင္၊ ကရင္နီ၊ ဇယိမ္းဆိုၿပီး ေဖာ္ျပတယ္။ ေနထိုင္ရာ ေဒသအလိုက္ ေတာင္ပိုင္း ကရင္နဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း ကရင္ဆိုၿပီးလည္း ေခၚတယ္။

၁၉၃၁ ခုႏွစ္ ျမန္မာျပည္ လူဦးေရ သန္းေခါင္ စာရင္း အစီရင္ခံစာ စာရင္းခ်ဳပ္တြင္ ကရင္လူမ်ိဳး ၁၇မ်ိဳးလို႔ ေတြ႕ရတယ္။ (၁) စေကာ (၂) ပိုး (၃) ေဝေဝါ (၄) မိုးနဲဘြား (၅) ဘြဲ႕ (၆) ဘရက္ (၇) ကရင္ျဖဴ (၈) ပကူး (၉) မိုးပြား (၁၀) ေတာင္သူ (၁၁) ပေဒါင္း (၁၂) ရင္းေဘာ္ (၁၃) ဂဲကိုး (၁၄) ကရင္နီ (၁၅) ဇယိန္ (၁၆)တလိုင္း ကလဆီ (၁၇) လူမ်ိဳး သီးျခား ေဖာ္မျပထားေသာ ကရင္ ျဖစ္တယ္။

၁၉၆၅ ခုႏွစ္ ၁၈ ႀကိမ္ေျမာက္ ျပည္ ေထာင္စုေန႔ တြင္ တင္သြင္းေသာ တိုင္း ရင္းသား ကရင္လူမ်ိဳး မ်ားအေၾကာင္း စာတမ္းတြင္ (၁) စေကာကရင္ (၂) ပိုးကရင္ (၃) ပကူးကရင္ (၄) ဘြဲကရင္ (၅) ေမာ္ေနပြား (၆) သလြယ္ပြား (၇) ကယ္ခို (၈) ကယ္ဘား (၉) ပလခ်ီး (၁၀) မိုပြာ (၁၁) ကရင္ျဖဴ လို႔ ဆိုတယ္။

ေနာက္ဆုံး သတ္မွတ္ထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳးတြင္ ကရင္အစု ၁၁မ်ိဳးလို႔ ေဖာ္ ျပတယ္။ (၁) ကရင္ (၂) ကရင္ျဖဴ (၃) အေလႀကီး (ကေလခ်ီ) (၄) မြန္ကရင္ (၅) စေကာ (ကရင္) (၆) တေလွပြာ (၇) ပကူး (၈) တြဲ (၉) ေမာေနပြား (၁၀) ဖိုးပြာ (၁၁) ပိုး(ကရင္) တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ရွိပုံကို ပညာ ရွင္ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳးသတ္မွတ္တာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ေတြ မွာ ျပသတဲ့ ျပခန္းေတြ၊ ျဖန္႔ေဝတဲ့ လက္ကမ္း စာေစာင္ ေတြအရ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းေဒသက ေျပာင္းေ႐ႊ႕လာတယ္ လို႔ ေတြ႕ရတယ္။

အမ်ိဳးသားစာေပဆုရ စာေရး ဆရာႀကီး ေမာင္ စင္ၾကယ္ရဲ႕ ကရင္ ဘ၀ဓေလ့ စာအုပ္အရ ကရင္ လူမ်ိဳး ေတြဟာ ဗာဗုလုန္ ( အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ေဒသ) ကေန ဘီစီ (၂၂၃၄)ခုႏွစ္ ကေန ထြက္ခဲ့ တယ္။
ဘီစီ (၂၁၉၇) မွာ မြန္ကိုလီယန္ကို ေရာက္ တယ္။ ဘီစီ (၂၀၁၃)မွာ အေရွ႕ တာကစၥတန္ကို ေရာက္ တယ္။
ဘီစီ (၁၈၆၄) မွာ တိဘက္ကို ေရာက္ တယ္။
ဘီစီ (၁၃၈၅) မွာ ယူနန္ျပည္ကို ေရာက္ တယ္။

ကရင္လူမ်ိဳး ပထမ အသုတ္ဟာ
ဘီစီ (၁၁၂၅) မွာ ျမန္မာျပည္ ေရာက္ တယ္။ ဒုတိယ အသုတ္က ဘီစီ (၇၃၉)မွာ ျမန္မာျပည္ ေရာက္တယ္ ။

ဒီေန႔ ကရင္သကၠရာဇ္က ကရင္လူမ်ိဳး ဒုတိယ အသုတ္ ျမန္မာျပည္ထဲ စတင္ ေရာက္ရွိ ခ်ိန္ကစၿပီး ေရတြက္ခဲ့တယ္လို႔ ေတြ႕ရ တယ္။

ဆရာႀကီး မန္းလင္းျမတ္ေက်ာ္ ေရးသားတင္ျပတဲ့ ကရင့္ဘ၀ ေရစီးေၾကာင္း စာတမ္းတြင္ ဦးထြန္းရီ ျပဳစုတဲ့ ပါဒႏိုင္ငံေတာ္ သမိုင္းအရ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ေပါင္း ၁၀၀၀၀ခန္႔ကပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္း ကရီ လူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္ေၾကာင္း ဆိုတယ္။

ဧရာ၀တီ၊ စစ္ေတာင္းႏွင့္ သံလြင္ ျမစ္ဆုံရာေဒသ မ်ားတြင္ အုပ္စုဖြဲ႕ ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး ၿမိဳ႕ျပထူေထာင္ခဲ့ တယ္။ ဒီ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကရဏၰက တိုင္းလို႔ ေခၚ တယ္။ ယိုးဒယား (ဆူခိုထိုင္း)သမိုင္း ကလည္း ကရီ လူမ်ိဳး ဆိုတာ ကရင္ျဖစ္ ေၾကာင္း ဆိုတယ္။

အခ်ိဳ႕ကလည္း ပ်ဴလို႔ ေျပာ ၾကတယ္ ေရွးေက်ာက္ စာ ေရးနည္း အရ ပေယာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ တယ္။ ပိုး ကရင္ေတြကလည္း သူတို႔ ကိုယ္ သူတို႔ ” ဖႅ ”  လို႔ ေခၚတယ္။ အဓိပၸာယ္က လူလို႔ရတယ္။

ပိုးကရင္ ေတြက မြန္ကို ပယဝ္၊ ျမန္မာကို ပယံ ေခၚ တယ္။ ၿပီးေတာ့ ပအို႔၊ ပေလာင္၊ ပေဒါင္းဆိုၿပီး လူမ်ိဳးေတြကို ခြဲျခားေခၚေၾကာင္း၊ တိဘက္ဘာသာ စကားမွာလည္း လူ အမည္ေတြရဲ႕ ေရွ႕မွာ ” ပ”  ကို သုံးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕က  ပ်ဴ။ ပယူ ဆိုတာ ပိုးကရင္ စကား ျဖစ္မယ္ လို႔ ဆိုတယ္။

ပ်ဴေက်ာက္စာေတြကို ေလ့လာတဲ့အခါ သဒၵါစည္း မ်ဥ္းအရ ပ်ဴဘာသာဟာ ပိုးကရင္ ဘာသာနဲ႔ အနီး စပ္ဆုံး တူတယ္ လို႔လည္းဆိုၾကတာ ေတြ႔မိပါတယ္ အခုေလာေလာဆယ္ ကေတာ့ ျမန္မာသဒၵါလို႔ အတည္ျပဳထားပါတယ္

ျပည္ၿမိဳ႕ေမွာ္ဇာ ေရွးေဟာင္း သုေတသန ျပတိုက္ရွိ သူရိယ ဝိၾကမမင္းအ႐ိုးအိုးလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေက်ာက္ အ႐ိုးအိုး ႀကီးရဲ႕ ပ်ဴ ေ်ာက္စာမွာ ဗံးတိပေဖႅာကၷိ လို႔ ေရးသားထား တာကို သမိုင္း ဆရာ မစ္ကီ ကေတာ့ ကရင္ ရဟန္း (၇)ပါး လို႔ ဘာသာျပန္ပါတယ္။ မွန္တယ္ မွားတယ္ မေျပာလို ဒီစာကို ေရးထားတဲ႔ ပ်ဴဘာသာအရဆိုရရင္ ဒီဘာသာ ျပန္ က ေခ်ာ္ေနတယ္

က်န္စစ္သားမင္းႀကီးရဲ႕ နန္းတည္ ေက်ာက္ စာ ပါ တိရ္စူ ဟာ ပညာရွင္မ်ား ေတြးေတာ ေဖာ္ထုတ္ ထားသလို ပ်ဴလို႔ မဆိုႏိုင္ေသးဘူး လို႔လည္း ဆို တယ္။

ပုဂံသား တို႔ ေခၚေဝၚခဲ့တဲ့ တိရ္စူဟာ မြန္ဘာသာ စကားျဖစ္ၿပီး မြန္လိုဖတ္ပါက ေတာင္(ရ္)စူ ျဖစ္ တယ္။ ျမန္မာလို ဖတ္တဲ့အခါ ေတာင္သူ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီေန႔ ေတာင္သူ လူမ်ိဳးဆိုတာ ကရင္အမ်ိဳး ႏြယ္ တစ္ခု ျဖစ္တယ္။
ပုဂံေခတ္မွာ ေတာင္သူႀကီး မင္း ဆိုတာ ရွိတယ္။ ဒီမင္းက ေတာင္သူလူမ်ိဳးမင္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆရာ မစ္ကီ က ေျပာတယ္။ ဆရာ မစ္ကီ အယူအဆ ေပါ့ ေလ။

ပ်ဴေတြက ကိုယ္ကိုကိုယ္ ေကာကလို႔ေရး ေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။ သေရခတၱရာ သမိုင္းမွာ စေကာလူ မ်ိဳး စစ္တပ္ ခ်ီတက္လာၿပီဆိုတဲ့ ေကာလဟာလ
ေၾကာင့္ ျပည္ပ်က္ ေၾကာင္း ဆိုတယ္။ ဒီ စေကာ ဆိုတာ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ ေတြ႕ရတတ္ တဲ့ စေၾကာ ျဖစ္တယ္။

ပ်ဴေတြနဲ႔ အတူေန တဲ့ ကရင္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆို တယ္။ ပုဂံ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေၾကာသံဗ်င္၊ စေၾကာ ကၽြန္ ဆိုတာေတြ ေတြ႕ရတယ္။

ျမန္မာဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ ပါတီ၊ ပါတီစည္းလုံးေရး ဗဟိုေကာ္မတီဌာန ခ်ဳပ္၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္း သား ယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား (ကရင္)စာအုပ္တြင္ စေၾကာ-နံ၊ ေရွးက ရွိခဲ့ဖူးေသာ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား လူ မ်ိဳးတမ်ိဳး ဟူ၍ တကၠသိုလ္ ျမန္မာ အဘိဓာန္မွာ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုေၾကာင္း၊ ဧရာ၀တီ ျမစ္အေနာက္ဘက္ မင္းဘူးနယ္ ေျခာက္ ခ႐ိုင္တြင္ ေအဒီ ၈ ရာစုကပင္ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ခဲ့ ၿပီး ဆည္ေျမာင္းနဲ႔ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးသူမ်ားလို႔ ယူဆႏိုင္ ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ပုဂံအေရွ႕ေတာင္ဘီ႐ြာ ေ႐ႊကြန္ခ်ာဘုရား အေရွ႕ေျမာက္ တံတိုင္း အတြင္းရွိ ေလးမ်က္ႏွာ ေက်ာက္စာ အေနာက္မ်က္ႏွာဘက္တြင္ ကရင္တန္ မီ ေျပာက္၊ ပုဂံ အေရွ႕ေျမာက္တန္ေဆာင္း ဘုရား မုတ္ဂူအတြင္း ေက်ာက္စာ ေက်ာက္စာေၾကာင္းေရ ၁၅တြင္ – စကုကၽြန္၊ စၾကဝ္ကာ။ ငဝံဖႅည္သင္ငိ ငတိစန္သာငစြာ၁၊ သာငခ်က္ရာ ၁၊ ငစြာငိငၾကင္၁၊ သၽွင္အဂၢသမာဓိစပ္ ဆိုေသာ သုဝဏၰသၽွံ သူေဌးခန္းပ်ိဳ႕ ပုဒ္ေရ ၆ သာဝတၳိျပည္ ဘြဲ႕တြင္.. ကုန္သည္ တအုပ္၊ လယ္လုပ္ မေရာ၊ စေၾကာမႁပြမ္း၊ ဂၽြမ္းႏွင့္ ေတာင္သူ၊ လူကားတ႐ိုး.. စတာေတြ ေဖာ္ ျပထားတယ္။

ဒီအဆိုေတြကို စုစည္းၾကည့္ရင္ ကရင္ဆိုတာ ခရစ္ ႏွစ္ မတိုင္ခင္ကတည္းက ေနခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ တယ္။ အဓိက ပ်ဴေတြ ေကာင္းစားစဥ္ အခ်ိန္ ကတည္းက အတူေနထိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။

ဒီေန႔ ကရင္ျပည္နည္အတြင္း ေကာ့ဂြန္းဂူ၊ ဆႏၵန္ဂူ ေတြမွာ ေရွးလက္ရာ အေျမာက္အမ်ား တည္ရွိ ေနသလို ဘားအံေဒသမွာလည္း လက္ေရးစင္းပါ အုတ္ခ်ပ္ေတြ ေတြ႕ရေၾကာင္း သိရတယ္။

ကရင္တို႔ရဲ႕ ဓေလ့ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ အ႐ိုးေကာက္ပြဲဟာ ပ်ဴ ဓေလ့နဲ႔ အေတာ္ တူတယ္။ ဒ႑ာရီေတြ၊ အလကၤာေတြ၊ စကားထာေတြ၊ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္ မႈေတြ မ်ားစြာရွိသလို ထင္ရွားလွတဲ့ ဒုံးအက လည္း ရွိ တူရိယာပစၥည္းေတြ ရွိတယ္။ နတ္ကိုးကြယ္မႈ ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာ ဝင္မ်ားရွိသလို ခရစ္ယာန္ ဘာ သာ ဝင္မ်ားလည္း ရွိတယ္။ လဲကယ္ ဘာသာ ဆို တာ လည္းရွိတယ္။ ဖားစည္နဲ႔ ကၽြဲခ်ိဳ ကေတာ့ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ အထင္ကရ ပစၥည္းေတြ ျဖစ္လာတယ္။

ဆရာ Mickey Heart ရဲ႕ အဆိုအရ ကရင္ ရဟန္းေတြက ပ်ဴေခတ္ကတည္း ရွိတယ္လို႔ ဆို တယ္။ အခုထက္တိုင္ နတ္ကိုးကြယ္မႈေတြ၊ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္ေတြ ရွိဆဲ ျဖစ္တယ္။ ကရင္ တိုင္းရင္း သားတခ်ိဳ႕ (အထူးသျဖင့္ စေကာကရင္ လူမ်ိဳးေတြ) ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကူးေျပာင္းမႈကို ျမန္မာဆိုရွယ္ လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီ စာအုပ္မွာ အခုလို ေတြ႕ရ တယ္။

ပထမဆုံး ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ အျဖစ္ ကူးေျပာင္း ခဲ့သူမွာ ဦးသာျဖဴ ျဖစ္တယ္။ စေဝွာ္(စေကာ) ကရင္ အမ်ိဳးသားျဖစ္ၿပီး အေမရိကန္ ႏွစ္ျခင္း သာသနာျပဳ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာ ဂ်ပ္ဆင္ရဲ႕ တပည့္ ျဖစ္တယ္။ ဦးသာျဖဴကို ၁၈၂၈ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၆ ရက္ ေန႔တြင္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ မွာ ႏွစ္ျခင္း မဂၤလာ ခံယူ တယ္။ သာသနာျပဳ ေဂ်ာ့ဒိုနာဘုတ္မင္း အဖြဲ႕နဲ႔ လိုက္ပါၿပီး ထားဝယ္ေဒသမွာ ေဟာေျပာခဲ့တယ္။ ၁၈၂၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း ေစာကြာလာနဲ႔ အေပါင္းပါ ၁၀ ဦးဟာ ထားဝယ္မွာပဲ ႏွစ္ျခင္းမဂၤလာ ခံယူခဲ့တယ္။

ဘာလို႔ ဒီအေၾကာင္းေတြ ေျပာေနရ လဲဆိုရင္ တနသၤာရီတိုင္း ေဒသႀကီး အတြင္း လူဦးေရအရ ကရင္တိုင္းရင္းသား ေတြက ဒုတိယ လူဦးေရ အမ်ားဆုံး ျဖစ္တယ္။ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း စည္းလုံး ညီၫြတ္ေစခ်င္ရင္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး တိုင္းရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ထုံးတမ္း ဓေလ့ ေတြကို ေလ့ လာဖို႔ လိုတယ္။

ဒါမွ တစ္ဦးကို တစ္ဦး အျပန္အလွန္ ေလးစားၿပီး အတူ ယွဥ္တြဲ ေနႏိုင္မွာပါ။ ႏိုင္ငံေရးအရ နယ္နမိတ္ သတ္မွတ္ လိုက္တဲ့အခါ လူမ်ိဳးစုေတြ ျဖစ္တဲ့ ကရင္၊ မြန္ေတြဟာ ႏွစ္ဖြဲ႕ ခြဲသြားတယ္။  ျမန္မာကရင္-ျမန္မာမြန္ ရွိသလို၊ ထိုင္းကရင္-ထိုင္းမြန္ေတြ ျဖစ္ သြားတယ္။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရး စတာေတြ ေၾကာင့္ တစ္ေယာက္ အေၾကာင္း တစ္ ေယာက္ မသိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ေဆြမ်ိဳး အရင္းေတြ ဆိုတာ မသိၾကေတာ့ဘူး။ ေနာက္ေတာ့ေတာ့ သမိုင္းကြင္း ဆက္ျပတ္ သြားပါ တယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ေလာက္ကစၿပီး ထားဝယ္ အေရွ႕ဘက္ ေဒသရွိ ကရင္တိုင္းရင္းသား ေတြဟာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကို ကူးေျပာင္းသက္ ဝင္ယုံၾကည္ခဲ့ေပမယ့္ ဘန္း ေခ်ာင္းက ေျခေတာ္ရာ၊ ကလက္ႀကီးက ခိုပေလာ (ေစတီျပင္)၊ ကမိတ္႐ြာက ေစတီ ေဟာင္းေတြ၊ ပုံျပင္ေတြ၊ ဒ႑ာရီေတြရွိပါ တယ္။ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံတမ္းေတြ အမ်ား ၾကီး ရွိတယ္။

ပြာကေညာ-ဖႅဳံ-ပအို႔-ေတာင္သူ ဆိုတဲ႔  ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာအတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ကရင္ တိုင္းရင္းသားေတြ အေၾကာင္း ေလ့လာၾကည့္တယ္။ ပအို႔းဝ္ေတြအေၾကာင္း အမ်ားၾကီးေျပာခဲ႔ဖူးတယ္ ဘယ္လို ျဖစ္ျဖစ္ အတူေနတိုင္းရင္းသားတို႔ ျငိမ္းခ်မ္းေနရင္ ေက်နပ္ ေပ်ာ္ရႊင္စရာၾကီးပါပဲ။


ဖားစည္

ဆရာႀကီးေ႐ႊဝယ္ဧရဲ ထားဝယ္ ရာဇဝင္သမိုင္း စာအုပ္ကို ၁၉၇၄ခု ေအာက္တိုဘာလမွာ ပထမအႀကိမ္ ထုတ္ေဝပါ တယ္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လမွာ ဒုတိယအႀကိမ္ ထပ္မံ ထုတ္ေဝပါတယ္။ ဆရာႀကီးဟာ ထားဝယ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကိုလည္း မဂၢဇင္းေတြမွာ ေရးသားခဲ့တဲ့ အတြက္ ထားဝယ္အတြက္ဂုဏ္ယူစရာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆရာႀကီးရဲ႕ ဒုတိယအႀကိမ္ထုတ္ ထားဝယ္ရာဇဝင္ သမိုင္း စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၀၅မွာ ထားဝယ္ဖားထီးဖားမ မိုးေခၚပြဲ ျပဳ လုပ္သည့္အခါ မိုး႐ြာသြန္းေစရန္ တီးရေသာ ဖားစည္ပုံ ဆိုၿပီး ဓာတ္ပုံနဲ႔တကြ ဖားစည္ကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ထားဝယ္႐ိုးရာ မိုးေခၚပြဲဆိုတာ အႀကိဳသမိုင္းကာလ ဓေလ့တစ္ခု ျဖစ္ၿပီး အနည္းဆုံး ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေလာက္ ရွိၿပီလို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္။

ၿပီးေတာ့ ဖားစည္ ဆိုရင္ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ အျမတ္တႏိုး တန္ဖိုးထားတဲ့ ပစၥည္းလို႔ သိၾကတယ္။ ဒါနဲ႔ မိုးေခၚပြဲ ဖားထီး ဖားမပြဲနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လိုက္ စုံစမ္းၾကည့္ ဖား စည္ ၂ လုံး ေတြ႕ရပါတယ္။

ဗုဒၶဘာ သာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ၂ေက်ာင္းမွာ သိမ္းဆည္းထားပါတယ္။ (ဆရာေတာ္ႀကီး မ်ား၏ မိန္႔ၾကားခ်က္အရ) ေက်ာင္းနံမည္ေတြ ေရးလို႔ မရ ပါ ခြင့္မျပဳပါ

မိုးေခၚပြဲမွာ အသုံးျပဳ တဲ့ပစၥည္းေတြကို ေခတ္ကာလ မေကာင္း ခဲ့စဥ္က သံဃာဂိုဏ္းႀကီးႏွစ္ခု ခြဲၿပီးထိန္း သိမ္းခဲ့တယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။ ဒီ ဖားစည္ေတြ ကို အေသးစိတ္ေလ့လာ လိုေပမယ့္ အခြင့္ မရခဲ့ ပါဘူး။

ေနာက္ေတြ႕ရွိခ်က္ တစ္ခုက စစ္ကိုင္းမွာရွိတဲ့ ေကာင္းမႈေတာ္ ေစတီႀကီး ျပဳျပင္တဲ့အခါ ဌာပနာ တိုက္ထဲမွာ ဖားစည္ ေတြ႕ရတယ္။ ပညာရွင္ေတြ အေနနဲ႔ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ပါတယ္။

ထားဝယ္ၿမိဳ႕ က မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္ကလည္း တနသၤာရီၿမိဳ႕ေဟာင္းဘက္က ဖားစည္ တစ္လုံးကို ျပခဲ့ဖူးပါတယ္။

ေမတၱာၿမိဳ႕မွာ က်င္းပတဲ့ ကရင္ႏွစ္သစ္ ကူးပြဲမွာ လည္း ဖားစည္ျပ ထားတာေတြ႕ခဲ့ရတယ္။

ေျမးခံေဘာ္ တိုက္နယ္ ထန္းတလုံး ေက်း႐ြာမွာ ဖားစည္ အက်ိဳးေတြကို ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါတယ္။

ျမန္မာလို ဖားစည္ေခၚေပမယ့္ ကရင္လို ကႅိဳ႕ (သို႔) ကလိုး(သို႔) ကလို ဆိုၿပီး ေတြ႕ရတယ္။

အေနာက္တိုင္း သုေတသီ အခ်ိဳ႕က ေၾကးစည္လို႔ ေခၚေၾကာင္း ေတြ႕ရတယ္။

စည္မ်က္ ႏွာျပင္ေပၚမွာ ဖား႐ုပ္ေလးေတြပါလို႔ ဖားစည္ လို႔ အမ်ားအားျဖင့္ သတ္မွတ္ ေခၚၾက တယ္။

သုေတသနေတြအရ ဖားစည္ေတြကို ေျမာက္ဘက္ မြန္ဂိုလီးယား ကေန ေတာင္ဘက္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွကုန္းမႀကီးေတြမွာ ေတြ႕ရၿပီး ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံေဟာင္းဟာ မူလ ေနရာလို႔ ဆိုတယ္။

ေနာက္ပိုင္း သုေတသနေတြအရ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းက ဒြန္ဆြန္ယဥ္ ေက်းမႈကို ဖားစည္ရဲ႕ မူလေနရာလို႔ သတ္မွတ္ ပါတယ္။

အနည္းဆုံးႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၀ ေလာက္ရွိၿပီလို႔ သတ္ မွတ္တယ္။ ဖားစည္ေတြရဲ႕ လက္ရာ အလိုက္ အမ်ိဳး အစား ၄မ်ိဳး-၅မ်ိဳး စလို႔ သတ္မွတ္ ပါတယ္။

ကရင္ဖားစည္ေတြကို တတိယ အမ်ိဳးအစား ဒါမွ မဟုတ္ ပဥၥမ အမ်ိဳးအစား အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾက တယ္။

ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ယုံၾကည္ ခ်က္အရ ဖားစည္ကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀၀ ေလာက္ ကတည္းက သုံးစြဲလာ တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ေရွးေဟာင္း ေတးကဗ်ာ ပုံျပင္ေတြအရ ကရင္တိုင္း ရင္းသားေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မဝင္လာမီ ကတည္းက ဖားစည္ကို သြန္း လုပ္ သုံးစြဲခဲ့တယ္လို႔ ေတြ႕ရတယ္။

ကရင္ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေရွးေဟာင္း ေတး ကဗ်ာ ေတြမွာ မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားတြင္ ေနခဲ့ဖူးေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတယ္။

မဲ ေခါင္ျမစ္ဖ်ားခံရာ ေဒသကို ကရင္ ဘာသာ စကားနဲ႔ ယူေကာ္စီး၊ တိုင္းျပည္ ကို ယူေကာ္၊ ျပည္ သူမ်ားကို ယူဖိုးလို႔ေခၚ တယ္။

ေရွးအက်ဆုံး ဖားစည္ကို ခမူ လို႔ ေခၚၿပီး ရွမ္းကရင္ မ်ားက သြန္းလုပ္ ခဲ့တယ္။

ဖားစည္သြန္းလုပ္တတ္ သူ ေတြဟာ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာခရီး သြားရင္း “၀” ေဒသကို ေရာက္ခဲ့ တယ္။ “၀” ေဒသမွာ ေၾကးတြင္း၊ သံတြင္းေတြ ေပါ လို႔ ဖားစည္ အေျမာက္အျမား သြန္းလုပ္ခဲ့တယ္။

တေကာင္းၿမိဳ႕အထိ အေရာင္းအဝယ္ လုပ္ခဲ့တယ္။ ၀ ေဒသမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဖားစည္ေတြကို

(၁) ကလို႔ ယူမူ ဖားစည္ – မဲေခါင္ျမစ္ဖ်ားေဒသရွိ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၂) ကလို႔ယူခြားဖားစည္ – မဲေခါင္ ျမစ္ဖ်ားရွိ အမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၃) ကဝါမူဖားစည္ – ၀အမ်ိဳး သမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၄) ကဝါခြားဖားစည္ – ၀ အမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၅) ႐ႈိေဝမူဖားစည္ – ႐ႈိအမ်ိဳးသမီးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၆) ႐ႈေဝခြား ဖားစည္-႐ႈိအမ်ိဳးသားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ ဖားစည္
(၇) ကလို႔ယူ ေကာ္တယ္ ဖားစည္ဆိုၿပီး ဆိုတယ္။

အမ်ားအားျဖင့္ ဖားစည္ကို ၂ မ်ိဳး သတ္မွတ္တယ္။ ေအးေသာ ဖားစည္ (မဂၤလာဖားစည္)နဲ႔ ပူေသာ ဖားစည္ (အမဂၤလာ ဖားစည္)ပါ။

ေအးေသာ ဖားစည္။ မဂၤလာဖားစည္ကို ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲ၊ ေကာက္သစ္စားပြဲ၊ မဂၤလာအခမ္း အနား၊ ေပ်ာ္ပြဲ ႐ႊင္ပြဲမ်ားတြင္ ေန႔ညမ ျပတ္တီးခတ္ ပါတယ္။

ပူေသာဖားစည္။ အမဂၤလာ ဖားစည္ကို အသုဘ အခမ္း အနား၊ အ႐ိုး ေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ေန႔ည မျပတ္တီးေခတ္ ၿပီး ခ်ီရာတြင္လည္း အသုံးျပဳ တယ္။

စစ္ခ်ီရာတြင္ အသုံးျပဳတဲ့ဖားစည္ကို ေသမင္းတမန္ ဖားစည္ လို႔လည္းေခၚ တယ္။

ဖားစည္ကို သြန္းတဲ့အခါ သတၳဳ (၅)မ်ိဳး ေရာစပ္ရ တယ္။ ေ႐ႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး၊ ခဲနဲ႔သြပ္ေတြကို လိုအပ္တဲ့ အသံရဖို႔ အခ်ိဳးက် ေရာစပ္ၿပီး သြန္းလုပ္ပါတယ္။

ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ အသုံးျပဳတဲ့ ဖားစည္ဟာ တစ္ဖက္ပိတ္ျဖစ္ၿပီး ဖား စည္ရဲ႕ မ်က္ႏွာျပင္ပိုင္းကို ရင္ဘတ္ လို႔ ေခၚတယ္။ ဒီမ်က္ႏွာျပင္ပိုင္းရဲ႕ အလယ္ တည့္တည့္မွာ ေနမင္းနဲ႔ ေရာင္စဥ္တန္း ေတြပါတယ္။ ဒီေရာင္စဥ္တန္းေတြကို ႐ုပ္ပုံေတြပါတဲ့ စက္ဝိုင္းေတြ ရွိပါတယ္။ စက္ဝိုင္းခုႏွစ္ခုကေန ကိုးခု အထိ ရွိတတ္တယ္။ စက္ဝိုင္းေတြၾကားမွာ လူ႐ုပ္၊ ငါး႐ုပ္၊ ငွက္႐ုပ္၊ ပန္းပြင့္စတဲ့ ႐ုပ္ပုံေတြရွိတယ္။ အနားေစာင္းမွာေတာ့ လက္ဝဲရစ္ဖားေလး ေကာင္ ရွိပါတယ္။ အခ်ိဳ႕ ဖား႐ုပ္ေတြက တစ္ေကာင္ သာမက ဖား၂ေကာင္ ဒါမွမဟုတ္ ၃ေကာင္အထိ ဆင့္ထားတယ္။

ဖားစည္ရဲ႕ ကိုယ္ထည္ ပိုင္းမွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားႏိုင္ဖို႔ နဖားေပါက္ တစ္စုံ တပ္ထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကိုယ္ထည္မွာ အ႐ုပ္မ်ားေရးဆြဲထား ပါေသးတယ္။ ဖားစည္ကို အ႐ြယ္အစား အမ်ိဳးမ်ိဳး ေတြ႕ရွိရပါ တယ္။

အဂၤါ လကၡဏာျပည့္စုံတဲ့ ဖားစည္ မွာ

(၁) လက္ဝဲ ရစ္ ဖား႐ုပ္မ်ား ပါရွိျခင္း၊
(၂) ဖား႐ုပ္သုံး ေကာင္ထပ္ အမ်ိဳးအစား ျဖစ္ျခင္း ( ဖားသုံးေကာင္ ထပ္ရွိၿပီး ၄ ေနရာအတြင္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဖား ၁၂ ေကာင္ ရွိျခင္း)၊
(၃)အထက္ နဖားေပါက္နဲ႔ တန္းလ်က္ ကိုယ္ထည္ ေပၚတြင္ ဆင္ ၃ေကာင္- ဆင္ေခ်းတုံး (သို႔ ) ခ႐ု႐ုပ္ ၃တန္းစီရွိေနျခင္း၊
(၄) ေနမင္းရဲ႕ ေရာင္စဥ္တန္း ၁၂ခု ျဖာထြက္ေနျခင္း တို႔ ျဖစ္တယ္။

ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ႐ိုးရာ ဓေလ့ ထုံးစံမ်ား ( စာ ၃၁၆ ) တြင္ ကရင္ လူမ်ိဳးမ်ားတို႔သည္ ဖားျပဳတ္တြင္ ေအာက္ပါ ဝိေသသလကၡဏာထူးမ်ား ရွိတယ္လို႔ ယုံၾကည္ၾက တယ္။
ဖားျပဳတ္ ဟာ စကားတည္ၿပီးေအာ္တဲ့ အခါ မိုး႐ြာ တယ္။ မိမိရဲ႕ ဥနဲ႔ကေလး ေတြကို ျပန္လည္ စား ေသာက္ျခင္း မရွိဘူး။ ဖား ျပဳတ္ အေရခြံကို စားမိ သူတို႔က မူးၿပီး ေအာ့အန္ေစေပမယ့္ အလြန္ဆိုးဝါး ေသာ အဆိပ္ကို ေျပေစတယ္။ ယားနာ၊ ေပြးနာနဲ႔ မီးေလာင္နာေတြကို ဖားျပဳတ္ အေရခြံအုပ္ေပးရင္ သက္သာ ေပ်ာက္ ကင္းတယ္။ ဖားျပဳတ္ရဲ႕အေရ ခြံဟာ ႐ြံ႕စရာေကာင္းေပမယ့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေရာဂါ နဲ႔ အဆိပ္ေတြကို ေပ်ာက္ေစ တယ္။ ဒီလိုအခ်က္ ေတြေၾကာင့္ ကရင္ ေရွ႕ လူႀကီးေတြဟာ ဖားျပဳပ္ အေရခြံကို အထြတ္အျမတ္ထားၿပီး သိမ္းထားတတ္ တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။

ဖားစည္ အေၾကာင္းေျပာရင္ မျဖစ္ မေနေျပာရမယ့္ ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္ ရွိတယ္။ ဖူးေမာ္ေတာ္ဆိုတဲ့ ကရင္ႀကီး အေၾကာင္းပါ။ အခ်ိန္ကာလကေတာ့ အတိအက် မေတြ႕ရဘူး။ ဒီဖူးေမာ္ေတာ္ ဆိုတဲ့ ကရင္အဖိုးႀကီးမွာ သားသမီး (၇)ေယာက္ ရွိတယ္။ ေသာ့သိ လို႔ေခၚတဲ့ ေတာင္အနီးမွာ ေနထိုင္ၿပီး ေတာင္ယာ စိုကိပ်ိဳးတယ္။ သူ႕ေတာင္ယာကို ေတာ ဝက္နဲ႔ တိရစၧာန္ေတြ မၾကာခဏ ဖ်က္ ဆီးလို႔ ေတာင္ဘက္ကို ေျပာင္းေ႐ြ႕ ေနထိုင္ခဲ့တယ္။ ဒီလို ေျပာင္းေ႐ြ႕ ေနထိုင္ တဲ့ေနရာ အသစ္မွာလည္း ေတာင္ယာကို ေမ်ာက္ေတြက ဝင္ေရာက္ ဖ်က္ဆီး ျပန္တယ္။ ေတာတြင္းရွိ စပါးက်ီက စပါးေတြကို လည္း စားပစ္ လိုက္တယ္။တစ္ေန႔မွာ ဖူးေမာ္ေတာ္ ဟာ ေတာင္ယာအတြင္းရွိ စပါးက်ီကို သြား ၾကည့္ တဲ့ အခါ စပါးေတြ ေလ်ာ့ေနၿပီး လူေျခရာတြလည္း ေတြ႕တယ္။ ဒါနဲ႔ ဘာျဖစ္ေနလဲ သိခ်င္တာနဲ႔ ပိုးေကာင္ျဖဴ တစ္ေကာင္ဖမ္းၿပီး ႏွစ္ပိုင္းျဖတ္ကာ ႏွာေခါင္းအတြင္း ထည့္ၿပီး စပါးက်ီ အတြင္း ေသခ်င္ ေယာင္ေဆာင္ ေန လိုက္တယ္။ ေနထန္းတဖ်ား ေလာက္ ေရာက္ တဲ့အခါ ေမ်ာက္ေတြ ေရာက္လာ တယ္။ ဖူးေမာ္ေတာ္ရဲ႕ႏွာေခါင္းထဲက ပိုးေကာင္ေတြ ကို ေတြ႕ၿပီး အဖိုးႀကီးေတာ့ ပိုးကိုက္ၿပီး ေသၿပီလို႔ ထင္ကာ ေမ်ာက္ ေတြေနထိုင္တဲ့ ေက်ာက္ေတာင္ ဆီကို သယ္ေဆာင္သြားတယ္။ဖူးေမာ္ေတာ္ကို သယ္သြားၿပီး မီး သၿဂိဳလ္ဖို႔ ျပင္ဆင္တယ္။ ေဂၚေဘာေဟာ ဖိုး၊ ေဂၚကြီးထူး၊ ေဂၚကြီးေစး ဖားစည္ ေတြနဲ႔ ကလိုဝါးေခၚ ဖားစည္ျဖဴႀကီးကိုပါ ယူလာၾကၿပီး ဖူးေမာ္ေတာ္အနီးမွာ ကဗ်ာ၊ အလကၤာေတးေတြ သီဆိုၿပီး ငိုေႂကြးၾက တယ္။ ညဘက္ေရာက္တဲ့အခါ ေမ်ာက္မ ေတြက မိမိတို႔ရဲ႕ လွပပုံနဲ႔ အၿမီးရွည္ပုံကို ၿပိဳင္ၿပီး ကဗ်ာစပ္တဲ့အခါ ေသခ်င္ ေယာင္ေဆာင္ေနတဲ့ ဖူးေမာ္ေတာ္ဟာ ဟန္မေဆာင္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ရယ္မိတယ္။ ေမ်ာက္ေတြ က ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ထြက္ေျပး ၾကတယ္။ ဒီေနာက္ မွာေတာ့ ဖူးေမာ္ေတာ္က ထြက္ေျပးသြားတဲ့ ေမ်ာက္ ေတြကို ျပန္ ေခၚၿပီး ေမ်ာက္ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ ေဆြးေႏြး တယ္။

ေရွးအစဥ္အလာအတိုင္း ေသသူ အနီးတြင္ ျပင္ဆင္ ထားတဲ့ပစၥည္းေတြ ေသသူေနာက္ကို လိုက္ရတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ ဖားစည္(၄)လုံးနဲ႔ အျခားျပင္ဆင္ ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြဟာ ဖူးေမာ္ေတာ္ ေနာက္လိုက္ရမယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ေမ်ာက္ ေခါင္းေဆာင္အေနနဲ႔ ေရွးအစဥ္ အလာကို မလြန္ဆံဝံ့လို႔ ဖားစည္(၄)လုံးနဲ႔ အျခား ပစၥည္းေတြကို ဖူးေမာ္ ေတာ္ကို ေပးလိုက္ရတယ္။ ဒီအခ်ိန္ ကစၿပီး ဖားစည္ေတြကို ကရင္တိုင္းရင္း သားေတြက သားစဥ္ေျမးဆက္ ဘိုး ဘြားတို႔ရဲ႕ အဖိုးတန္ အေမြခံပစၥည္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ဖားစည္ဆိုတာ ကရင္လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳး တည္း သုံးစြဲခဲ့တာမဟုတ္ဘဲ မြန္ဂိုလီးယားကေန စၿပီး အ ေရွ႕ေတာင္ အာရွကုန္းမႀကီး ရွိ တိုင္းရင္းသားေတြ မွာ ေတြ႕ရတယ္။

ဒီယဥ္ ေက်းမႈက အနည္းဆုံးႏွစ္ ၆၀၀၀ (ဘီစီ ၄၀၀၀) ေလာက္က စတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားေတြ အျမတ္တႏိုး ထား တဲ့ ဖားစည္ဓေလ့ဟာ ေပ်ာက္ကြယ္လာၿပီ ျဖစ္တယ္။

ရွင္မုတၳီး႐ြာမွာ ကၽြဲပြဲလုပ္တဲ့အခါ ေဒသခံထားဝယ္သား ေတြက ကရင္လိုဝတ္ၿပီး ကၽြဲထိန္းအျဖစ္ ပါဝင္ဆင္ႏြဲေနတာ လည္း ေတြ႕ရတယ္။ ဖားထီးဖားမပြဲမွာလည္း ဖားစည္ပါ တယ္။

ထားဝယ္တိုင္းရင္းသားေတြ ဖားစည္သုံးခဲ့သလား။ ဒါမွမဟုတ္ ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ အတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ရင္း ယဥ္ေက်းမႈေတြေရာေထြး ေနတာလား။

ကၽြန္ေတာ္အေနနဲ႔က မိုးေခၚပြဲ (သို႔) ဖားထီးဖားမပြဲ ကို ထားဝယ္႐ိုးရာ အတိုင္း ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ ခ်င္ မိပါတယ္



0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္