ဗ်ည္း

ဗ်ည္း
ဗ်ည္းဆိုသည္မွာ သရနွင့္မွီတြဲဖက္မွသာ အသံထြက္နိုင္ေသာ အကၡရာမ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာဗ်ည္း (၃၃) လံုး ရွိသည္။ ၄င္းတို့မွာ -

က ခ ဂ ဃ င

စ ဆ ဇ ဈ ည

ဋ ဌ ဍ ဎ ဏ

တ ထ ဒ ဓ န

ပ ဖ ဗ ဘ မ

ယ ရ လ ဝ သ

ဟ ဠ အ တို့ျဖစ္သည္။

ျမန္မာဗ်ည္း(၃၃)လံုး ျဖစ္ေပၚလာပံု
ျမန္မာအကၡရာဟာ အိနၵိယနိုင္ငံမွာ ဘိစီ ၅၀ဝ-ေလာက္က ၇၀ဝ-ေက်ာ္အထိ ထြန္းကားခဲ့သည့္ ျဗာဟၼီ (Brahmi) အကၡရာက ဆင္းသက္လာေျကာင္း ပညာရွင္ေတြက မိန့္ဆိုျကသည္။ ခရစ္နွစ္ဦးပိုင္းေလာက္မွာ အိနၵိယနိုင္ငံသားေတြ အေရွ့ေတာင္အာရွကို သဘၤ࿿ောျကီးေတြနဲ့ ရြက္လြင့္လာ ရာမွ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိနၵူဘာသာ၊ အကၡရာ၊ နီတိက်မ္း၊ ဓမၼသတ္က်မ္း စတဲ့ ယဉ္ေက်းမႈေတြပါလာျပီး အေရွ့ေတာင္အာရွ နိုင္ငံေတြမွာ ထြန္းကားတာပါ။ အဲဒီအကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိုးေတြဆီ အရင္ေရာက္ျပီး အဲဒီကမွတဆင့္ ျမန္မာေတြဆီေရာက္တယ္။ ျမန္မာေတြက အဲဒီအကၡရာေတြကို ျမန္မာစကားသံေတြနဲ့ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ လိုအပ္သလို မြမ္းမံအသံုးျပုရာက ျမန္မာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာတယ္လို့ ယူဆျကပါတယ္။

ျမန္မာအကၡရာဆိုရာမွာ ဗ်ည္းေရာ၊ သရေရာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဗ်ည္းေတြကို အမည္ေပးပံုက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္တုန္းကစျပီး ကျကီး-ခေခြး-ဂငယ္-ဃျကီး-စတဲ့အမည္ေတြ ေပးတာလဲလို့ စဉ္းစားျကည့္ရင္ ျမန္မာအကၡရာေတြကို ေပရြက္ေပၚမွာ ကညစ္နဲ့ အဝိုင္းပံုေရးေတာ့မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို့ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာ စေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေခတ္တုန္းကေတာ့ ခုလို ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ မဟုတ္ေျကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြကိုျကည့္ရင္ သိနိုင္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ေပၚမွာ ေဆာက္တို့၊ ဘာတို့နဲ့ ထြင္းရတာမို့ ေလးေထာင့္ပံုေတြ ထြင္းတယ္၊ မဝိုင္းေသးဘူး။ ဝ-ဝကေလး ဝိုင္းဝိုင္းေရး-လို့ ေျပာလို့မရေသးဘူး။ ေပေပၚမွာေရးေတာ့ ေလးေထာင့္ေရးရင္ အဆင္မေျပဘူး။ ေပရြက္အေျကာေတြ စုတ္ျပတ္နိုင္တယ္။ အဝိုင္းေရးေတာ့ ပိုအဆင္ေျပတယ္။ အဲဒီလိုအဝိုင္းေရးတဲ့ေခတ္ေရာက္မွ ဗ်ည္းေတြရဲ့ ပံုသ႑ဍာန္ကိုျကည့္ျပီး အမည္ေပးတာပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာဗ်ည္းေတြဟာ မဝိုင္းခင္တုန္းက ကျကီး-ခေခြး စတဲ့ အမည္ေတြ မရေသးဘဲ က-ခ-လို့ပဲ ေခၚလိမ့္မယ္ထင္တယ္။ ဗ်ည္းေတြကို္ အမည္ေပးရာမွာ ဂုဏ္အရည္အေသြးအရ အမည္ေပးတာေရာ၊ ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပးတာေရာ ေတြ့ရတယ္။ ကျကီး၊ ဃျကီး၊ ဏျကီး၊ ဠျကီး ဆိုတဲ့ အကၡရာေလးလံုးကို ျကီးေလးလံုး-လို့ေခၚျကတယ္။ အဲ ဃျကီး၊ ဏျကီး၊ ဠျကီးတို့မွာေတာ့ ဂငယ္၊ နငယ္၊ လ(ငယ္) ဆိုတဲ့ အတြဲေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား။ ဒါေျကာင့္ အျကီးအငယ္ခြဲျပီး အငယ္ေတြထက္ အရြယ္ပမာဏျကီးတဲ့ အကၡရာေတြကို ျကီး-ထည့္ျပီး ေခၚျကတာေပါ့။ ကျကီးက်ေတာ့ ကငယ္ မရွိဘဲ ဘာျဖစ္လို့ ကျကီးလို့ေခၚရသလဲလို့ ေမးစရာေပါ့။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ေရွ့ဆံုးက ေခါင္းေဆာင္ဗ်ည္းျဖစ္လို့ ကျကီးလို့ ေခၚတယ္လို့လည္း ယူဆျကတယ္။ ၃၃-လံုးမွာ အျကီးဆံုးေပါ့။ ပံုသ႑ဍာန္က ဂငယ္ထက္ ၂-ဆ ျကီးေနလို့ ကျကီးလို့ေခၚတယ္လို့လည္း ဆိုျကတယ္။ ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပးတဲ့ဗ်ည္းေတြကို ျကည့္ပါ။

ေခြေခြကေလးေနလို့ ခ-ေခြး၊ လံုးလံုးကေလး ေနလို့ စ-လံုး၊ လိမ္ေခြေနလို့ ဆ-လိမ္၊ ေအာက္ကြဲေနလို့ ဇ-ကြဲ၊ ေဘးကမ်ဉ္းဆြဲထားလို့ ဈ-မ်ဉ္းဆြဲ၊ ရင္ကေလးေကာက္ေနလို့ ဍ-ရင္ေကာက္၊ ဝမ္းပူေနလို့ တ-ဝမ္းပူ၊ အငယ္အေထြးေလးျဖစ္လို့ ဒ-ေဒြး (ဒေထြး)၊ ေအာက္ပိုင္းကျခိုက္(ခ်ိုင့္) ေနလို့ ဓ-ေအာက္ျခိုက္၊ မတ္မတ္ေစာက္ေစာက္ရွိလို့ ပ-ေစာက္၊ အထက္ပိုင္းကျခိုက္(ခ်ိုင့္)ေနလို့ ဗ-ထက္ျခိုက္၊ ကုန္းေနလို့ ဘ-ကုန္း၊ ပက္လက္လန္ေနလို့ ယ-ပက္လက္၊ အဖ်ားက ေကာက္ေနလို့ ရ-ေကာက္-ဆိုျပီး ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပးတာ ေတြ့နိုင္ပါတယ္။

အကၡရာတခ်ို့ရဲ့ အမည္ေတြက ပံုသ႑ဍာန္ကို ရိုးရိုးေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ ပံုသ႑ဍာန္တူတဲ့ အရာဝတၳုေတြနဲ့ ခိုင္းနွိုင္းအမည္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးကသံုးတဲ့ သံလ်င္းလို့ေခၚတဲ့ ထမ္းစင္မွာပါတဲ့ ခ်ိတ္ေလးကို ေကာက္ေကာက္ကေလးမို့ ဋ-သံလ်င္းခ်ိတ္၊ ဝမ္းဘဲနဲ့တူလို့ ဌ-ဝမ္းဘဲ၊ ေရမႈတ္နဲ့တူလို့ ဎ-ေရမႈတ္၊ ဆင္ရဲ့ေျခေထာက္ကို ခတ္ရတဲ့ ထူးလိုအကြင္း ၂-ကြင္းပါလို့ ထ-ဆင္ထူးလို့ ေခၚေျကာင္း ေတြ့နိုင္ပါတယ္။

င-မ-ဝ-သ-ဟ တို့ကိုေတာ့ အမည္မေပးတာ ေတြ့ရပါတယ္။ ည-ယ-လ တို့ကိုေတာ့ သာမန္အားျဖင့္ အမည္ မေပးေပမယ့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ညျကီး၊ ယပက္လက္၊ လ(ငယ္)လို့ အမည္ေပးပါတယ္။ ဉ ကို ဉ ကေလး၊ ည ကို ညျကီးလို့ ခြဲျခားေခၚပါတယ္။ ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည(ညျကီး) ပဲပါတယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) ကိုေတာ့ အသတ္အကၡရာအျဖစ္ပဲ သံုးတယ္။ သံေယာဇဉ္တို့၊ ဝိညာဉ္တို့၊ အစဉ္အျမဲ-တို့မွာ သံုးသလိုေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ပါဠိဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညနဲ့ ျမန္မာဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညကို ခြဲျခားမွတ္ရမယ္။

ပါဠိဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည မသံုးဘူး။ ဉ ပဲသံုးတယ္။ ဒါေျကာင့္ ပုည ကို ပုဉ္+ဉ လို့ အသံထြက္ရတာေပါ့။ ေရွ့က ညကို အသတ္အသံထြက္ရတယ္။ /ပုန္+ညာ့/လို့ အသံထြက္ရတာေပါ့။ ဒီလိုပဲ ပညာ/ပဉ္+ဉာ/ပ်င္ညာ။ သုည/သုဉ္+ဉ /သုန္ညာ့၊ လို့ အသံထြက္ရတယ္။ အခ်ုပ္အားျဖင့္ ပါဠိမွာ ညဟာ ဉ ၂-လံုးတြဲျဖစ္တယ္။ ဉ ေရာ၊ ညေရာ သံုးတယ္။ ျမန္မာမွာေတာ့ ညျကီး ဉ ကေလးလို့ ခြဲသံုးတယ္။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ညျကီးသံုးျပီး အသတ္မွာ ဉ သံုးတယ္လို့ ခြဲျခားမွတ္သားနိုင္ပါတယ္။

ျမန္မာစာမွာ ဉ နဲ့ ဥနဲ့ ေရာေထြးတတ္တယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) က ေျခေထာက္ ရွည္တယ္။ ဥ (ဘဲဥ၊ ျကက္ဥ-မွာပါတဲ့ အကၡရာ ဥ) က ေျခေထာက္ တိုတယ္။ ယပက္လက္ကို ရေကာက္နဲ့ ယွဉ္ျပီး ယပက္လက္လို့ ခြဲျခားေခၚတယ္။ ေရွ့က ရကို ရျကီး၊ ယကို ယငယ္လို့လည္း ခြဲေခၚေသးတယ္။ ရျကီးနဲ့ ရငယ္ေပါ့။ လကိုလည္း ဠနဲ့ ယွဉ္ျပီး လငယ္လို့ ေခၚနိုင္ပါတယ္။ အကၡရာအမည္ေတြနဲ့ပတ္သက္ျပီး ေျပာစရာတခုက ဓေအာက္ျခိုက္ကို ေအာက္ကခ်ိုင့္ေနလို့ ဓေအာက္ျခိုက္ ေခၚတယ္ေျပာျပီး ေရးေတာ့ ေအာက္က မခ်ိုင့္ပါလားလို့ ေမးစရာရွိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေရးတုန္းက ဓဟာ အခုလို ေအာက္က ပိတ္မေနဘူး။ ဗ ေစာက္ထိုးေရးသလို ေအာက္ကခ်ိုင့္ေနတယ္။ ( ဗထက္ျခိုက္ ေျပာင္းျပန္ပံုစံမ်ိုးေပါ့။) ဈ (ဈမ်ဉ္းဆြဲ) ကို စလံုးယပင့္-ဆိုျပီး မွားသင္တဲ့ ဆရာမကေလးေတြ ရွိတယ္လို့ ျကားရတယ္။ ဈ ဟာ မူလအကၡရာမွာ သီျခားပံုသ႑ဍာန္ ရွိပါတယ္။ စလံုးကို ယပင့္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဘးက မ်ဉ္းဆြဲထားလို့ ဈမ်ဉ္းဆြဲ ေခၚတယ္လို့ မွတ္သင့္ပါတယ္။ ကဲ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ျပည့္စံုျပီထင္ပါတယ္။ [၁]

သရ နွင့္ ဗ်ည္း ေပါင္းစပ္ပံု[ျပင္​ဆင္​ရန္​]
ဗ်ည္းျဖစ္ေသာ က္ကို သရျဖစ္ေသာ အနွင့္ ေပါင္းလွ်င္ က ဟူ၍ အသံထြက္သည္။ ထိုနည္းတူ -

က္ + အ = က က္ + အိ = ကိ

က္ + အာ = ကာ က္ + အီ = ကီ

က္ + အား = ကား က္ + အီး = ကီး

က္ + အု = ကု က္ + ေအ့ = ေက့

က္ + အူ = ကူ က္ + ေအ = ေက

က္ + အူး = ကူး က္ + ေအး = ေကး[၂]

ကိုးကား
 ေမာင္ခင္မင္ (ဓနုျဖူ)
မိုးမခ မီဒီယာ စာနယ္ဇင္းအဖြဲ့မြ ထုတ္ေဝေသာ ကဗ်ာဆရာ တင္မိုး၏ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ့နည္း၊(၂၀၁၁၊ ဩဂုတ္)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္