ျမန္မာစာမတတ္သာ ျမန္မာမ်ားသာဖတ္ရန္ (၂)


*********************************

ျမန္မာလူမ်ိုးနွင့္ နြယ္ဝင္(ရခိုင္၊ ဓနု၊ အင္းသား၊ ေတာင္ရိုးနွင့္ ေယာ)တို့၏ ဇာတိ စ ကား
ျဖစ္ သည္။ဗမာလူမ်ိုးတို့သည္ တိဘက္-ျမန္မာ(Tbeto-Burman) လူမ်ိုးနြယ္စုျကီးမွ အျကီး ဆံုးေသာ လူမ်ိုးျဖစ္သည္။ မြန္ဂိုလြိုက္(Mongoloid race) ျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာ သမိုင္း ပညာရွင္ သမိုင္းပါေမာကၡဆရာျကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္း က မွတ္ခ်က္ ျပုသည္။ လူဦးေရ ၃၂သန္းခန့္ သည္ မိခင္ဘာသာစကား အေနျဖင့္ သံုး၍ ျမန္မာ တိုင္းရင္သား မ်ား သည္ ဒုတိယဘာသာစကား အေနျဖင့္ သံုးသည္။

ျမန္မာဘာသာသည္ Tibeto-Burman (တိဗက္-ဗမာ) ဘာသာအုပ္စုတြင္ ပါဝင္သည္။ Tibeto-Burman စကားမ်ားက Sino-Tibetan (တရုတ္-တိဗက္) စကားမိသားစုထဲတြင္ ပါသည္။ ျမန္မာဘာသာ သံေနသံထားနွင့္ ပုဒ္ခြဲဘာသာျဖစ္ သည္။ ျဗာဟၼီ အကၡရာနွင့္ မြန္အကၡရာတို့မွ ဆင္းသက္သည့္ အကၡရာကို ျမန္မာဘာသာမွ ဆက္ခံသံုးစြဲသည္။

ျမန္မာအကၡရာသမိုင္း (မူလအစ ျဗာဟၼီက)

ျမန္မာစာ အေရးအသား ေပၚေပါက္ျဖစ္ထြန္းပံုကို စူးစမ္းေလ့လာခဲ့ျကေသာ သုေတသီ အား လံုး ကပင္ ျမန္မာအေရးအသား၊ ျမန္မာအကၡရာသည္ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ဘီစီ ၅၀ဝ ခန့္မွ ေအဒီ ၃၀ဝ ေက်ာ္အထိ အိနၵိယေဒသတြင္ ထြန္းကားခဲ့သည့္ ျဗာဟၼီ အေရးအသား ၌ ျမစ္ဖ်ားခံသည္ဟု လက္ခံျကသည္။

ျမန္မာအေရးအသားစနစ္သည္ ျဗာဟၼီအေရးအသားစနစ္ကဲ့သို့ပင္ ဗ်ည္းအကၡရာမ်ား၊ ဗ်ည္းတြဲသေကၤတမ်ား၊ သရအကၡရာမ်ား၊ သရေသကၤတမ်ား၊ နိဂၢဟိတ္ (ေသးေသးတင္)၊ ဝိသဇၨနီ (ဝစၥေပါက္) သကၤ࿿ေတမ်ားဟူေသာ ပစၥည္းအေဆာက္အဦမ်ားျဖင့္ တည္ ေဆာက္ သည့္ အေရးအသားစနစ္ျဖစ္သည္။ ျဗာဟၼီအေရးအသားကို အသံုးျပု သည့္ အျခားစကားမ်ားနွင့္ ျမန္မာစကားတို့၏ ျခားနားမႈမ်ားေျကာင့္ ဗ်ည္းအေရအတြက္၊ သရအေရအတြက္၊ သကၤ࿿ေတအမ်ိုးအမည္နွင့္ အေရအတြက္ အနည္းငယ္ကြာျခားမႈ ရွိေစကာမူ ျမန္မာအေရးအသားစနစ္သည္ ျဗာဟၼီအေရးအသားစနစ္နွင့္ အေျခခံအားျဖင့္ တူညီသည္။

ျဗာဟၼီဗ်ည္းအကၡရာ၊ ဗ်ည္းတြဲသေကၤတ၊ သရအကၡရာ၊ သရသေကၤတ၊ နိဂၢဟိတ္၊ ဝိသဇၨနီ တို့၏ ပံုသဏၭာန္မ်ား ေခတ္အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲပံုကို ေျခရာခံျကည့္ သည့္အခါတြင္ လည္း ျမန္မာဗ်ည္းအကၡရာ၊ ဗ်ည္းတြဲသေကၤတ၊ သရအကၡရာ၊ သရသေကၤတ၊ နိဂၢဟိတ္၊ ဝိသဇၨနီတို့၏ ပံုသဏၭာန္မ်ားနွင့္ ဆက္နွြယ္ေနသည္ကို အထင္အရွား ေတြ့နိုင္ေပသည္။

ယင္းသို့ ပစၥည္းအေဆာက္အဦး အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အကၡရာပံု သဏၭာန္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း တူညီဆက္နွြယ္မႈ ရွိျခင္းေျကာင့္ ျမန္မာအေရးအသားသည္ ျဗာဟၼီ အေရး အသား၌ ျမစ္ဖ်ားခံသည္ဟူေသာ အခ်က္မွာ အျငင္းပြားဖြယ္ မရွိေပ။

ျဗာဟၼီမွ ဆင့္ကဲျဖစ္ထြန္းလာေသာ အေရးအသားမ်ား

ျဗာဟၼီအေရးအသားကို ဘီစီ ၅ ရာစုခန့္က စတင္ေတြ့ရသည္။ ၄င္းသည္ ဘီစီ ၃ ရာစု အတြင္း အေသာကမင္းလက္ထက္တြင္ အိနၵိယတစ္ခြင္တစ္ျပင္၌ ပ်ံ့နွံ့ထြန္းကားခဲ့သည္။

အေသာကမင္းတည္ေထာင္ေသာ ေမာရိယနိုင္ငံျကီးပ်က္စီးျပီးေနာက္ အိနၵိယေျမာက္ ပိုင္း တြင္ ကုသွ်ာနမင္းဆက္၊ ထို့ေနာက္ ဂုပၱမင္းဆက္တို့ ေပၚေပါက္ျကီးစိုးခဲ့သည္။ ယင္း မင္း မ်ားလက္ထက္ ျဗာဟၼီအကၡရာသည္ တစ္စတစ္စ ပံုသဏၭာန္ေျပာင္းလဲလာသည္။ မင္း မ်ားကိုအစြဲျပု၍ ယင္းတို့လက္ထက္ အေရးအသားမ်ားကို ကုသွ်ာနအေရးအသား၊ ဂုပၱ အေရးအသားဟု ေခၚတြင္ခဲ့ျကသည္။ ထိုမွတဖန္ အေကာက္အေကြ့မ်ားေသာ ကုဋိလ အေရးအသား၊ နာဂစာ၊ ျမို့သံုးစာဟုဆိုျကေသာ နာဂရီအေရးအေသား၊ ရွင္း လင္းေသာ သွ်ရဒါအေရးအသား၊ ဘဂၤႅာေဒသတစ္ခြင္တြင္သံုးေသာ ဘဂၤါလီ အေရး အသား မ်ား ေဒသအလိုက္၊ ေခတ္အလိုက္ ဆင့္ပြားျဖစ္ထြန္းလာသည္။ ယင္းအေရး အသား အကၡရာတို့သည္ ကာလေဒသအလိုက္ ပံုသဏၭာန္အားျဖင့္ တစ္စ တစ္စ ျခား နားကြဲျပား လာခဲ့ျကသည္။

အိနၵိယေတာင္ပိုင္းတြင္မူ ေမာရိယနိုင္ငံျကီး ပ်က္စီးျပီးေနာက္ အျနၶမင္း ဆက္ ေပၚေပါက္ ခဲ့သည္။ ထို့ေနာက္ ပလႅဝမင္းဆက္။ ကဓမၺမင္းဆက္၊ စလုက်မင္းဆက္၊ ရ႒ဌကူဋ မင္းဆက္၊ ေစာဠမင္းဆက္ စသည္တို့ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ယင္းမင္းမ်ား အုပ္စိုး ရာ ေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္၊ အေနာက္ဘက္ေဒသတြင္ ထြန္းကားသည့္ ပစၦိမီအေရးအသား၊ အလယ္ ပိုင္းေဒသတြင္ ထြန္းကားသည့္ မဓ်ျပေဒသွ်ီအေရးအသား၊ ေတာင္ဘက္ပိုင္းတြင္ ထြန္း ကားေသာ ကဓမၺ၊ စလုက်၊ ရ႒ဌကူဋစသည္တို့ အက်ံုးဝင္သည့္ ေတလုဂူေဒသ၊ ကနဍီ ေဒသ တို့တြင္သံုးေသာ ေတလုဂူ ကနဍီအရး အသား ၊က်မ္းဂန္သံုး ျဂနၳအေရးအ သား ၊ တမီလအရပ္ေဒသသံုး တမီလအေရးအသား စသည့္အေရးအသားမ်ား ျဗာဟၼီမွ ဆင့္ပြားျဖစ္ထြန္း ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

ျဗာဟၼီမွ ဆင္းသက္ျဖစ္ထြန္းလာေသာ ယင္းအိနၵိယ အေရးအသား အကၡရာတို့ သည္ ေအဒီ ၁ ရာစုမွ ၈ ရာစုအတြင္း တိဗက္၊ သီရိလကၤာ၊ ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ ကေမၺာ ဒီးယား၊ အင္ဒိုနီးရွားစသည့္ ေဒသမ်ားသို့ အိနၵိယအယူဝါဒ၊ ယဉ္ေက်းမႈ မ်ားနွင့္ အတူ ပ်ံ့နွံ့ေရာက္ရွိျပီး ယင္းေဒသမ်ားတြင္ တိုင္းရင္း အေရးအသား အကၡရာမ်ား ျဖစ္ထြန္းမႈ အတြက္ အေထာက္အပံ့ျပုခဲ့ေပသည္။

ျမန္မာေဒသသို့ အိနၵိယေဒသမွ အေရးအသားမ်ား ပ်ံ့နွံ့ေရာက္ရွိျခင္း

အိနၵိယေဒသတြင္ ျဗာဟၼီအေရးအသားမွ ျဗာဟၼီပြားအေရးအသားမ်ားသို့ တစ္စတစ္စ ကူးေျပာင္းခဲ့သည့္ ေအဒီ ၁ ရာစုမွ ၁၂ ရာစု ကာလအတြင္း ျမန္မာေဒသတြင္ ပ်ူ၊ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ရခိုင္တို့၏ ျမို့ျပနိုင္ငံမ်ား ထြန္းကားခဲ့သည္။ ယင္းနိုင္ငံမ်ားသည္ အေရွ့ဘက္နွင့္ အေနာက္ဘက္ရွိ နိုင္ငံမ်ားနွင့္ ကူးလူးဆက္ဆံခဲ့ျကသည္။ အထူးသျဖင့္ အေနာက္ဘက္ ရွိ အိနၵိယနွင့္ ကုန္းလမ္း၊ ေရလမ္းအားျဖင့္ အဆက္အဆံ ရွိခဲ့ျကသည္။ ယင္းဆက္ဆံမႈ မ်ားေျကာင့္ ဗုဒၶသာသနာသည္ ျမန္မာေဒသသို့ အလြန္ေစာေစာကပင္ ေရာက္ခဲ့ သည္။ ျဗာဟၼီ အေရးအသားမွစ၍ ျဗာဟၼီပြားအေရးအသားမ်ားသည္လည္း သူ့ေခတ္နွင့္ သူ ျမန္မာေဒသသို့ ေရာက္ရွိခဲ့ျကေပသည္။ ျမန္မာေဒသရွိ ထိုေခတ္တိုင္းရင္းသားမ်ား သည္ ယင္းအေရးအသား အကၡရာမ်ားျဖင့္ ဘုရားေဟာပါဠိ က်မ္းဂန္ ေကာက္နုတ္ခ်က္ မ်ား ကို ကမၸည္းထိုး၍ ေလ့လာပြားမ်ားျခင္း၊ အလႉေကာင္းမႈ မွတ္တမ္းမ်ားကို သကၠတ ဘာသာျဖင့္ ကမၸည္းထိုးမွတ္တမ္းတင္ျခင္း ျပုခဲ့ျကသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ မိမိတို့၏ တိုင္း ရင္း စကားကို အကၡရာတင္ရန္ အေျခအေနေပးလာသည့္အခါ မိမိတို့နွင့္ ရင္းနွီးျပီးျဖစ္ သည့္ ေခတ္သံုး ျဗာဟၼီပြားအကၡရာတို့ကို အေျချပု၍ မိမိတို့ ဘာသာစကား၏ အသံ ထြက္ နွင့္ အနီးစပ္ဆံုးကိုက္ညီေအာင္ ဗ်ည္း၊ သရ၊ သကၤ࿿ေတတို့ကို ညွိနွိုင္းျပုျပင္ တီ ထြင္ ခဲ့ျကသည္။

ေအဒီ ၆ ရာစုအတြင္း ျမန္မာေဒသတြင္ ေတြ့ရေသာ အေရးအသားမ်ား

ေအဒီ ၆ ရာစုအတြင္း ျမန္မာေဒသ၌ ေတြ့ရေသာ အေရးအသားမ်ားမွာ ရခိုင္ေဝသာ လီ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ ေျကးျပားစာ၊ ေက်ာက္စာ စသည္တို့နွင့္ ဟန္လင္း ပ်ူေက်ာက္စာ၊ သေရေခတၱရာ တစ္ဝိုက္မွ ပ်ူအကၡရာျဖင့္ေရးထိုးသည့္ ပါဠိဘာသာ ေရွြေပစာ၊ ေငြေပစာ၊ ပ်ူဘာသာ အရိုးအိုးေက်ာက္စာ၊ သကၠတ - ပ်ူ နွစ္ဘာသာ ဆင္းတုပလႅင္ပတ္လည္စာ စ သည္မ်ား ျဖစ္ျကသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္မွ စာမ်ား။ ။ ရခိုင္ေဝသာလီတြင္ ေအဒီ ၄ ရာစုမွ ၆ ရာစုအထိ ေတြ့ ရေသာ ေရွးေဟာင္းစာမ်ားမွာ သကၠတ သို့မဟုတ္ ပါဠိသကၠတ ေရာေသာ စာမ်ားျဖစ္ျက သည္။ အကၡရာပံုသဏၭာန္အားျဖင့္ ျဗာဟၼီမွ ဆင္းသက္လာေသာ ဂုပၱအကၡရာနွင့္ အသြင္ တူသည္။

ပ်ူစာမ်ား။ ။ ျမန္မာျပည္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း၌ ေအဒီ ၄ ရာစုမွ ၆ ရာစုအထိ ေတြ့ရေသာစာ မ်ား မွာ ပ်ူအကၡရာ၊ ပ်ူဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးထားသည့္ ေက်ာက္စာမ်ား (ဟန္လင္း ပ်ူေက်ာက္ စာ စသည္) ပ်ူအကၡရာျဖင့္ေရးထိုးသည့္ ဘုရားေဟာ က်မ္းဂန္ ေကာက္နုတ္ ခ်က္ ေရွြေပခ်ပ္မ်ား၊ ပ်ူ - သကၠတ နွစ္ဘာသာေရာေက်ာက္စာ စသည္တို့ျဖစ္သည္။

ပ်ူလူမ်ိုးတို့သည္ ေအဒီ ၁ ရာစုခန့္ကပင္ ျမို့ျပနိုင္ငံ တည္ေထာင္ေနထိုင္ လာျကသူ မ်ားျဖစ္ျပီး ေအဒီ ၄ ရာစုခန့္တြင္ ယဉ္ေက်းမႈျမင့္မားေသာ အဆင့္သို့ ေရာက္ရွိခဲ့ျကသည္။ ပ်ူတို့သည္ အိနၵိယေဒသမွ ဘာသာစာေပတို့နွင့္ အကြ်မ္းဝင္းခဲ့ရံုမက ယင္းစာေပအကၡရာ တို့ ကို အေျခခံ၍ မိမိတို့ တိုင္းရင္းပ်ူဘာသာစကားအတြက္ စာေပအကၡရာ တီထြင္နိုင္ခဲ့ သည္။

ေအဒီ ၄ ရာစုခန့္ ပ်ူအေရးအသား အေထာက္အထားမ်ားအရ ပ်ူစာအေရးအသား ကို ေအဒီ ၃-၄ ရာစုခန့္က စတင္တီထြင္ခဲ့သည္ဟု ခန့္မွန္းရသည္။ ယင္းေရွးေဟာင္း ပ်ူ အေရးအသား အကၡရာတို့သည္ အိနၵိယေတာင္ပိုင္းမွ က ဒမၺအကၡရာနွင့္ မ်ားစြာတူသည္။ ထို့ေျကာင့္ ေရွးေဟာင္းအကၡရာ သုေတသီမ်ားက ပ်ူတို့သည္ ကဒမၺအကၡရာကို အေျခခံ ၍ ပ်ူအေရးအသားကို တီထြင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆထားျကသည္။ ပ်ူတို့သည္ အိနၵိယေတာင္ ပိုင္း ကဒမၺအကၡရာကို အေျခခံအျဖစ္ လက္ခံအသံုးျပုေသာ္လည္း ဂုပၱအကၡရာတို့နွင့္ လည္း ရင္းနွီးကြ်မ္းဝင္မႈရွိေျကာင္း ပ်ူ-သကၠတနွစ္ဘာသာ အေရးအသား အခ်ို့ ၌ ေတြ့ရ သည္။ ဇဂၢယ်ာေပဋအကၡရာ ေရးဆြဲသကဲ့သို့ အကၡရာသေကၤတ တို့ကို ေအာက္ အထက္ ရွည္လ်ားစြာ ေရးဆြဲျခင္းမ်ိုးကိုလည္း ပ်ူေက်ာက္စာ အေတာ္မ်ားမ်ား၌ ေတြ့ရသည္။ ဤ အခ်က္မ်ားက ပ်ူစာ ပ်ူအကၡရာသည္ ကဒမဗအေရးအသား အကၡရာကို အေျချပုေစကာမူ အိနၵိယေဒသရွိ ေခတ္ျပိုင္အကၡရာတို့နွင့္လည္း မကင္းေျကာင္း ေဖာ္ျပေနသည္။

ေအဒီ ၆ ရာစုမွ ၁၂ ရာစုအထိ ေတြ့ရေသာ အေရးအသားမ်ား

ဤရာစုမ်ားအတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ေတြ့ရေသာ အေရးအသားမ်ားမွာ ရခိုင္ေဝသာလီမွ သကၠတေက်ာက္စာအခ်ို့၊ ျမန္မာျပည္အရပ္ရပ္မွ ပ်ူေက်ာက္စာမ်ား၊ မြန္ေက်ာက္စာမ်ား နွင့္ ျမန္မာေက်ာက္စာတို့ ျဖစ္ျကသည္။

ရခိုင္ေဝသာလီ။ ။ ဤေခတ္ပိုင္းတြင္ ရခိုင္ေဝသာလီ၌ အနနၵစျနၵေက်ာက္စာ စသည့္ ေက်ာက္ စာအခ်ို့ ေတြ့ရသည္။ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ဂုပၱအကၡရာမွ ဆင္းသက္သည့္ နာဂရီအကၡရာျဖင့္ ေရးထိုးစည့္ သကၠတေက်ာက္စာ မ်ား ျဖစ္ေပ သည္။ ေဝသာလီေခတ္ သည္ ေအဒီ ၉၀ဝ ခန့္အထိ ထြန္းကားခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ သို့ေသာ္ ေအဒီ ၈၀ဝ ေနာက္ ပိုင္း ေက်ာက္စာအေတြ့ရ နည္းသြားသည္။

ပ်ူစာ။ ။ ပ်ူျမို့ျပနိုင္ငံမ်ားသည္ ေအဒီ ၉-၁၀ ရာစုအထိ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ တည္ရွိခဲ့သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီတို့က ယူဆျကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံအနွံ့အျပားတြင္ ပ်ူေက်ာက္စာ မ်ား ကို ေတြ့ရသည္။ သို့ေသာ္ ယင္းေက်ာက္စာမ်ားတြင္း ခုနွစ္သကၠရာဇ္ မပါျခင္း၊ အခ်ိနု့္မွာ ဖတ္မရေလာက္ေအာင္ ေမွးမွိန္ေနျခင္းတို့ေျကာင့္ ပ်ူေက်ာက္စာမ်ားကို ခု၊ နွစ္ပိုင္းျခား ၍ ေျပာဆိုရန္ အခက္အခဲရွိေပသည္။ အကၡရာ ပံုသဏၭာန္ကို မူတည္၍သာ ေခတ္ကို ရာစု အလိုက္ ခန့္မွန္းေျပာဆိုျကရေပသည္။ သို့ေသာ္ ၁၂ ရာစုအစ၌ ေရးထိုးထားသည့္ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ (ပ်ူဘာသာ) အရလည္းေကာင္း၊ က်န္စစ္သားမင္း လက္ထက္ ေရး ထိုး သည့္ ပ်ူအုတ္ခြက္စာအရလည္းေကာင္း ပ်ူစာကို ၁၁ ရာစုအကုန္ ၁၂ ရာစုအစဦးတိုင္ေအာင္ ေရးသားအသံုးျပုလ်က္ရွိေျကာင္း အခိုင္အမာ သိရေပသည္။

မြန္စာ။ ။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အေစာဆံုးေတြ့ရသည့္ မြန္အေရးအသားမွာ က်ိုက္ေဒးအပ္ေစ တီ ဌာပနာတိုက္မွရသည့္ ေယဓမၼာအစခ်ီ ပါဠိဘာသာ အုတ္ခြက္စာျဖစ္သည္။ ယင္းစာ ၏ အကၡရာပံုကိုေထာက္၍ ေအဒီ ၇ ရာစု အေရးအသားဟု ခန့္မွန္းျကသည္။ သထံုျမို့ တြင္ ေတြ့ရသည့္ ျတာပ္ေက်ာက္စာ၊ ပ႑ဍိတ္ေက်ာက္စာတို့မွာ မြန္ဘာသာျဖင့္ ေရး ထိုး ထားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ သကၠရာဇ္ မေတြ့ရေသာေျကာင့္ အကၡရာ ပံုအရ ေအဒီ ၁၀-၁၁ ရာစုဟု ခန့္မွန္းျကသည္။ ေအဒီ ၁၁ ရာစု အေနာ္ရထာမင္း လက္ ထက္ မွစ၍ ၁၂ ရာစု အေလာင္းစည္သူမင္း လက္ထက္တိုင္ေအာင္ မြန္ေက်ာက္စာ၊ မြန္ အုတ္ခြက္စာ၊ မြန္စဉ့္ကြင္းစာ၊ မြန္မင္စာတို့ကို ျမန္မာျပည္ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ား ၌ ေတြ့ရ သည္။ ေရွြစည္းခံုမြန္ေက်ာက္စာေခၚက်န္စစ္သားမင္းေက်ာက္စာ၊ ျမကန္မြန္ေက်ာက္စာ နွင့္ ရာဇကုမာရ္မြန္ေက်ာက္စာတို့မွာ ေက်ာ္ျကားလွေပသည္။

မြန္အေရးအသား၏ အစကို ေျခရာေကာက္ရာတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံတစ္ဝန္း ေတြ့ရသည့္ အေထာက္အထားမ်ား မလံုေလာက္ေခ်။ မြန္တို့သည္ ခရစ္နွစ္အစေလာက္ကပင္ အေရွ့ေတာင္အာရွ ေဒသမ်ားတြင္ က်ယ္ျပန့္စြာ ေနထိုင္ခဲ့ျကသည္။ ယင္းတို့ေနထိုင္ခဲ့ရာ ထိုင္းနိုင္ငံ ဒြါရာဝတီတြင္ မြန္အကၡရာ မြန္ဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးထား သည့္ ေက်ာက္စာမ်ား ကို ေတြ့ရသည္။ ယင္းေက်ာက္စာမ်ားမွာ ေအဒီ ၇ ရာစုဟု ခန့္မွန္းသည့္ ပရပထံုေက်ာက္ စာ နွင့္ ေအဒီ ၈-၉ ရာစုဟု ခန့္မွန္းသည့္ ေလာ့ဗူရီေက်ာက္စာတို့ ျဖစ္ျကသည္။ ယင္းေက်ာက္ စာ တို့၏ ဗ်ည္းသရအကၡရာမ်ား ေရးဆြဲပံုနွင့္ စာလံုးေပါင္း ကို ျကည့္ျခင္း
ျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ သထံုတြင္ ေတြ့ရသည့္ ေအဒီ ၁၀-၁၁ ရာစု ေက်ာက္စာမ်ားထက္ ရာစု ၃ ခုခန့္ေစာမည္ဟု ခန့္မွန္းနိုင္သည္။ ယင္းအေရးအသားမ်ားကို က်ိုက္ေဒးအပ္ မွ ေယဓမၼာ အစခ်ီ  အုတ္ခြက္စာ အေရးအသားနွင့္ နွိုင္းယွဉ္နိုင္သည္။ ပ်ူအကၡရာ အေရးအသားနွင့္ လည္း နွိုင္းယွဉ္နိုင္သည္။ ယင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ မြန္စာအေရးအသား သည္
ေအဒီ ၅-၆ ရာစုခန့္တြင္ ေပၚေပါက္မည္ဟု ခန့္မွန္းနိုင္သည္။ ေရွးအက်ဆံုး မြန္ေက်ာက္ စာ မ်ားသည္ ကေမၺာဒီးယားရွိ သကၠတဘာသာနွင့္ ေရးထိုးသည့္ တာကဗ္ေက်ာက္စာ ၊ ေလာင္ေကာဝတ္ေက်ာက္စာတို့နွင့္ အကၡရာေရးဆြဲပံု တူေျကာင္း ေရွးေဟာင္းေက်ာက္ စာ သုေတသီတို့က ျပဆိုခဲ့ျကသည္။ ဤအေထာက္အထားမ်ားအရ မြန္တို့သည္ တိုင္း ရင္း စာေပ မတီထြင္မွီက ပါဠိ သကၠတစာေပမ်ား၊ ယင္းစာေပမ်ားေရးရာတြင္သံုးသည့္ အိနၵိယေဒသအကၡရာမ်ားနွင့္ အကြ်မ္းတဝင္ရွိခဲ့သည္ဟု ယူဆရေပသည္။ ယင္းေရွး အ က် ဆံုး မြန္အေရးအသားနွင့္ အကၡရာမ်ား၊ ကေမၺာဒီးယားေက်ာက္စာတို့၏ အကၡရာ မ်ား သည္ အိနၵိယေတာင္ပိုင္းမွ ေအဒီ ၄ ရာစု ပလႅဝအကၡရာနွင့္တူသည္။ ထို့ေျကာင့္ ေရွးေဟာင္း အကၡရာ သုေတသီတို့က မြန္တို့သည္ အိနၵိယေတာင္ပိုင္း ပလႅဝ အကၡရာကို အေျခခံ၍ မြန္အေရးအသားကို တီထြင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆထားျကသည္။ မြန္ တို့ သည္ ပလႅဝအကၡရာကို အေျခခံအျဖစ္ လက္ခံအသံုးျပုေသာ္လည္း မိမိတို့စကားနွင့္ ညွိ၍ ဗ်ည္းသစ္ အခ်ို့ကို တီထြင္ခဲ့ျကသည္။ ပလႅဝ အေရးအသားတြင္ မေတြ့ရဘဲ စာလု က်၊ ဝလဘီစသည့္ အျခားအိနၵိယေတာင္ပိုင္းအကၡရာအခ်ို့တြင္ ေတြ့ရသည့္ အသတ္ သေကၤတ မ်ိုးကို မြန္တို့ လက္ခံခဲ့ျကသည္။ ဤအကၡရာမ်ားက မြန္စာ မြန္အကၡရာသည္ ပလႅဝအေရးအသားကို အေျချပုေသာ္လည္း အိနၵိယေဒသ ရွိ ေခတ္ျပိုင္ အကၡရာတို့နွင့္ လည္း မကင္းေျကာင္း ေဖာ္ျပေနသည္။

ျမန္မာစာ။ ။ ေတြ့ရွိသမွ်  ျမန္မာစာအေရးအသားတို့တြင္ ပုဂံေခတ္ ေအဒီ ၁၁-၁၂ ရာစု အတြင္း ေတြ့ရသည့္ အေရးအသားမ်ားမွာ အေစာဆံုးျဖစ္သည္။ (ခုေနာက္ပိုင္းေတြ႔ထား တာက တမ်ိဳး သီးျခားေဖာ္ျပပါမည္) ရာဇကုမရ္ေက်ာက္စာ ေရးထိုးခ်ိန္မွာ သကၠရာဇ္ ၄၇၅ ခန့္၊ ေအဒီ ၁၁၁၃ ခန့္ျဖစ္၍ ေအဒီ ၁၂ ရာစု၏ အစပိုင္းျဖစ္သည္။ ထို့ထက္ ေစာ ေသာ ျမန္မာစာ အေရးအသားတို့လည္း ရွိေသး၏။ က်န္စစ္သားမင္း ၏ ျမကန္ မြန္ေက်ာက္စာတြင္ ကန္၏အမည္ကို ‘မဟာနိဗၺာန္လက္ဆုယ္ခိရိယ္’ (မဟာနိဗၺာန္လက္ဆြဲခ်ိေရ)ဟု ျမန္မာစာညွပ္ ၍ ေရးထိုးခဲ့သည္ကို ေတြ့ရသည္။ ယင္း အမည္ကို ကမၸည္းအကၡရာေရးထိုးခ်ိန္သည္ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ ထိုးခ်ိန္ ထက္ ေစာ သည္။ ခုနွစ္သကၠရာဇ္ မပါေသာ္လည္း အကၡရာေရးဆြဲပံု၊ စာလံုးေပါင္းပံုအရ သက္ စိုး ေတာင္ ေပၚေတာ္မူ ဘုရားေက်ာက္စာသည္လည္း ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာထက္ အနွစ္ ၅၀ ခန့္ေစာသည္ဟု ေက်ာက္စာ ပညာရွင္တို့ ယူဆျကေပသည္။ ပုဂံေခတ္က အေနာ္ ရထာမင္း လက္ထက္မွ အေလာင္းစည္သူမင္း လက္ထက္အထိ အုတ္ခြက္ ဘုရား ျပုလုပ္ပူေဇာ္ျခင္း အေလ့အထ ေခတ္စားေလသည္။ ကုသိုလ္ရွင္တို့က မိမိတို့  ေကာင္းမႈအေျကာင္းကို ပါဠိ၊ မြန္၊ ပ်ူ၊ ျမန္မာ နွစ္သက္ရာဘာသာတစ္ခုခုျဖင့္ စာ အနည္းငယ္စီ ေရးထိုးေလ့ရွိသည္။ ယင္းအုတ္ခြက္စာမ်ားအနက္ ပုဂံဦးခ်စ္စ၏ ယာတြင္း မွရသည့္ ျမန္မာကမၸည္းအကၡရာ အုတ္ခြက္စာမ်ားသည္ အကၡရာေရးဆြဲပံုနွင့္ စာလံုးေပါင္းပံုအရ အလြန္ေရွးက်ေသာ အုတ္ခြက္စာမ်ားဟု ပညာရွင္တို့ ယူဆျကသည္။ ယင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ ျမန္မာစာသည္ ၁၁ ရာစုတြင္ အခိုင္ အမာ ေပၚ  ေပါက္ ေနျပီ ဟု ဆိုနိုင္သည္။

ပ်ူျမို့ျပနိုင္ငံမ်ား ထြန္းကားျခင္းနွင့္ ပ်ူစာထြန္းကားမႈ၊ မြန္ျမို့ျပနိုင္ငံမ်ား ထြန္းကားျခင္းနွင့္ မြန္ စာထြန္းကားမႈ ဆက္စပ္လ်က္ရွိသကဲ့သို့ ျမန္မာတို့၏ ပုဂံနိုင္ငံထြန္းကားျခင္း နွင့္ ျမန္မာ စာ ထြန္းကားမႈသည္လည္း ဆက္စပ္လ်က္ရွိေပသည္။ ပုဂံနိုင္ငံသည္ ေရွးမဆြကပင္ ရွိ ခဲ့ေသာ္လည္း အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ ၁၁ ရာစုတြင္မွ ပိုမိုထြန္းကားလာ ခဲ့ေပ သည္ ။ ျမန္မာတို့သည္ ျမန္မာစာမထြန္းကားမွီက သကၠတ၊ ပါဠိစာေပမ်ားနွင့္လည္းေကာင္း၊ ပ်ူ စာေပ မြန္စာေပမ်ားနွင့္လည္းေကာင္း ထိေတြ့ ရင္းနွီးျပီးျဖစ္ျကသည္။ အကၡရာ အား
ျဖင့္ ေအဒီ ၁၀-၁၁ ရာစု နာဂရီအကၡရာ၊ ပ်ူအကၡရာ၊ မြန္အကၡရာတို့နွင့္ အကြ်မ္းဝင္လ်က္ ရွိျကသည္။ ပ်ူအကၡရာနွင့္ မြန္အကၡရာသည္ ျဗာဟၼမီအကၡရာမွ ဆင္းသက္ေပါက္ပြား သည့္ အိနၵိယ အကၡရာမ်ားကို အေျချပုခဲ့ျကသည့္အေလ်ာက္ ေရွးဦးမြန္အကၡရာနွင့္ ပ်ူ အကၡရာတို့ မ်ားစြာ ဆင္တူျက၏။ ၁၀-၁၁ ရာစု မြန္အကၡရာသည္ ယင္းခတ္ပ်ူအကၡရာနွင့္ နွိုင္းစာေသာ္ ပံုသဏၭာန္ အလြန္ရွင္းလင္းသည္။ ထို့ေျကာင့္ ျမန္မာစာ အေရးအသား တီ ထြင္ရန္ အေျကာင္း တိုက္ဆိုင္လာေသာအခါ အေရးခက္ခဲေသာ နာဂရီအကၡရာနွင့္ ပ်ူ အကၡရာတို့ကို မသံုးပဲ ရွင္းလင္းလြယ္ကူေသာ မြန္အကၡရာနွင့္ သေကၤတမ်ားကို သံုး ခဲ့ျကေပသည္။ ဤသို့ျဖင့္ ပုဂံေခတ္မွစ၍ ျမန္မာအကၡရာ၊ သေကၤတတို့သည္ မြန္ အကၡ ရာ ၊ သေကၤတတို့နွင့္ ပံုသဏၭာန္ခ်င္း တူခဲ့ျကသည္။

ျမန္မာစာကို တီထြင္ခဲ့ျကသူမ်ားသည္ သကၠတအေရးအသား၊ ပါဠိအေရးအသား၊ ပ်ူ အေရး အသား၊ မြန္အေရးအသားတို့မွ ျမန္မာဘာသာစကားအတြက္ လိုအပ္သည္တို့ကို ယူ၍ မလိုအပ္သည္တို့ကို ပယ္ခဲ့ျကသည္။ ဋ၊ ဌ၊ ဍ စသည့္ဗ်ည္းတို့ကိုမူ ျမန္မာစာ၌ အ သံုး မတြင္ေစကာမူ ျမန္မာစာတတ္က ပါဠိစာေပ သင္အံရန္ မခက္ခဲေအာင္ သိမ္းသြင္း ထားခဲ့သည္။ ပါဠိဘာသာ မြန္ဘာသာတို့၌ မရွိသည့္ သေဝထိုး ေရးခ်ေရွ့ထိုး (ော္) သေကၤတ၊ ေအာက္ျမစ္ သေကၤတ၊ အကၡရာ ၏၊ အကၡရာ ၍၊ အကၡရာ ၌ စသည္တို့ကို တီထြင္ဖန္တီးခဲ့သည္။ ဤသို့ျဖင့္ ျဗာဟၼီကို ျမစ္ဖ်ားခံေသာ မြန္အကၡရာနွင့္ ပံုသဏၭာန္ တူ ၍ ပါဠိ၊ သကၠတ၊ မြန္တို့နွင့္ နွီးနွြယ္ေသာ္လည္း ျမန္မာဟန္ ျမန္မာမႈျဖစ္ေအာင္ တီထြင္ ခဲ့ေသာ ျမန္မာစာ အေရးအသားသည္ ပုဂံေခတ္မွ စ၍ ထြန္းကား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

၁၂ ရာစုေနာက္ပိုင္း အေရးအသားမ်ား

ပ်ူစာ။ ။ ၁၂ ရာစုအစပိုင္း ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာတြင္ ပ်ူအေရးအသား ေတြ့ရျပီးေနာက္ ပ်ူ အေရးအသား ထပ္မံမေတြ့ရေတာ့ေခ်။

မြန္စာ။ ။ ၁၂ ရာစုေနွာင္းပိုင္းမွစ၍ မြန္ေက်ာက္စာမ်ား တိမ္ေကာသြားသည္။ သို့ေသာ္ မြန္ စာ သည္ ျမန္မာနိုင္ငံေအာက္ပိုင္းတြင္ ဆက္လက္ရွင္သန္လ်က္ရွိသည္။ ေအဒီ ၁၅ ရာစု တြင္ ဟံသာဝတီတစ္ဝိုက္၌ အလယ္ေခတ္ မြန္ေက်ာက္စာမ်ားကို ေတြ့ရျပန္သည္။ ထိုမွ သည္ ယေန့တိုင္ မြန္ျပည္နယ္တြင္ မြန္စာ ရွင္သန္လ်က္ရွိသည္။

ျမန္မာစာ။ ။ ျမန္မာစာသည္ ၁၂ ရာစုေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ကို ေက်ာ္ျဖတ္ ၍ ရွင္သန္ဖြံ့ျဖိုးခဲ့သည္မွာ ယေန့တိုင္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာအကၡရာနွင့္ နွီးနွြယ္ေသာ တိုင္းရင္းသားစာမ်ား။ ။ ၁၂ ရာစုေနာက္ပိုင္း တြင္ ျမန္မာ အကၡရာနွင့္ နွီးနွြယ္ေသာ တိုင္းရင္းသားဘာသာ စာအေရးအသား မ်ားကို လည္း ေတြ့ရွိ ရသည္။ ယင္းတို့မွာ ကရင္၊ ပအိုဝ့္၊ ရွမ္း စသည္တို့ျဖစ္သည္။ ယင္းအကၡရာ အေရးအ သားမ်ား အေျကာင္းကို ကိုခ်ပ္လွပ္ထားေပဦးမည္။

ျမန္မာစာမတတ္သာ ျမန္မာမ်ားသာဖတ္ရန္ (၂)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္