ပထမ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္ ( ၁ဝ၆၇-၁၁၁၅ )၏ ေထရုပၸတၱိ


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ဟံသာဝတီေရာက္ မင္းတရားႀကီး၏ ေက်ာ္ေအာင္စံထား ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးကုိ ပထမ အလွဴခံ ရရွိေတာ္မူသျဖင့္ ' ပထမ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္ ' ဟူ၍ ေက်ာ္ၾကားလာေသာ ဆရာေတာ္ကား ပခန္းႀကီးၿမိဳ႕ စီရင္စု၊ ပုိက္သင္ရြာ၌ သကၠရာဇ္ ၁ဝ၆၇-ခုႏွစ္တြင္ အဖဦးေရႊေအာင္၊ အမိ ေဒၚၾကဳတ္တုိ႔မွ ဖြားသန္႔ စင္ ခဲ့ေပ သည္။ ငယ္နာမည္မွာ ေမာင္ပန္းေအာင္ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။


ေမာင္ပန္းေအာင္ ေျခာက္ႏွစ္သား အရြယ္တြင္ မိဘႏွစ္ပါးတုိ႔က ပခန္းႀကီး ၿမိဳ႕ ေနာင္ဘ ရြာ သွ်င္ဓမၼနႏၵလကၤာရ မေထရ္၏ တပည့္ျဖစ္ေသာ ပိဋကတ္ေဗဒင္ စေသာ က်မ္းဂန္တုိ႔၌ လိမၼာ ေတာ္မူလွသည့္ သွ်င္စႏၵမဥၨဴသာ၏ အထံတြင္ အပ္ႏွံ ၍ စာေပမ်ားကုိ သင္ၾကားေစေလသည္။ သာမေဏျပဳေသာအခါ ဘြဲ႕မည္မွာ သွ်င္ဥာဏဝရျဖစ္သည္။

သွ်င္ဥာဏဝရ သာမေဏသည္ သွ်င္စႏၵမဥၨဴသာထံတြင္ သုံးႏွစ္မွ် နည္းခံ သင္ၾကားသ ျဖင့္ သာမေဏတုိ႔၏ က်င့္ဝတ္သိကၡာမ်ား၊ ေန႔ဝါ ညဥ့္ဝါ ဆန္း အလကၤာ စေသာ က်မ္းမ်ားကုိ ကုန္ဆုံးေအာင္ တတ္ေျမာက္ေတာ္ မူေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာမေဏသွ်င္ဥာဏဝရသည္ ' သာ မေဏေက်ာ္ ' ဟူ၍ ပတ္ဝန္း က်င္ တြင္ ထင္ရွားလာေလသည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ ေနာင္အခါ၌ ဆရာေတာ္ ကုိယ္တုိင္ ေရးသားေသာ အႏုသုရာဝိနိစၧယက်မ္း နိဂုံး၌- သုံးႏွစ္မွ်သာ သဒၵါ သၿဂႋဳဟ္ ညဥ့္ဝါ ေန႔ဝါကုိ အၾကြင္းမဲ့ ကုန္သျဖင့္ သာမေဏ၏ ေက်ာ္ေစာျခင္း တုိ႔ျဖင့္ ေက်ာ္ေစာထေသာ၊ဟု ေရးသားခဲ့ေပသည္။

သကၠရာဇ္ ၁ဝ၈၅-ခု၊ သီတင္းကြၽတ္လဆန္း ငါးရက္ေန႔တြင္ ဆရာရင္းျဖစ္ေသာ သွ်င္ စႏၵမဥၨဴသာဆရာေတာ္သည္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ရရွာသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ သွ်င္ဥာဏဝရမွာ အသက္ ၁၈-ႏွစ္မွ်သာ ရွိ္ေသးသျဖင့္ စာေပသင္ၾကားရန္ အခ်ိန္ မ်ားစြာ ရွ္ိေနေပေသးသည္။ သုိ႔အတြက္ စာေပဆက္လက္ သင္ၾကားရန္ အင္းဝ
ေနျပည္ေတာ္သုိ႔ ၾကြေရာက္ခဲ့ေလသည္။ အင္းဝေရာက္လွ်င္ ဆင္ျဖဴရွင္ တနဂၤေႏြ မင္းတရား ကုိးကြယ္ေတာ္မူေသာ ေအာင္ေျမစံလြတ္တုိက္ မဟာသီဟသူရ ဓမၼရာဇာဓိရာဇဂု႐ု ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ရ မုိးထိဆရာေတာ္ထံတြင္ တပည့္ခံ၍ ပါဠိ အ႒ကထာတုိ႔ကုိ ဆက္လက္ သင္ၾကားေလသည္။

ထုိအခါက မုိးထိဆရာေတာ္ အထံ၌ သွ်င္ဥာဏဝရကဲ့သုိ႔ သာမေဏေက်ာ္
ျဖစ္ေသာ သွ်င္ဂမၻီသာရေခၚ သာမေဏလည္း တစ္ပါးရွိသည္။ ထုိသာမေဏသည္ ေရႊဘုိၿမိဳ႕ ေတာင္လက္ စမြန္းရြာသား ျဖစ္သည္။ ငယ္မည္မွာ ေမာင္ဖုန္းဟူ၏။ ထုိသာမေဏသည္လည္း စာေပထူးခြၽန္သူ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ မုိးထိဆရာေတာ္မွာ သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးကု္ိ လက္ကုိင္ရရွိထားေလသည္။

သွ်င္ဥာဏဝရႏွင့္ သွ်င္ဂမၻီသာရ ႏွစ္ပါးလုံးပင္ ျမန္မာမင္းလက္ထက္ ထိပ္တန္းျဖစ္ေသာ ပထမေက်ာ္ စာေမးပြဲကုိ ဝင္ေရာက္ ေျဖဆုိၾကမည့္သူခ်ည္း ျဖစ္ေန၏။ ပထမေက်ာ္ဆုိသည္မွာ တစ္ႏွစ္တြင္ ႏွစ္ပါးေပး႐ိုး မရွိဘဲ တစ္ပါးသာ ေပးေလ့ရွိသည့္အတြက္ သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးလုံး သည္ အင္အား အျပည့္အဝျဖင့္ ႀကိဳးစားေနၾကရေလသည္။

သကၠရာဇ္ ၁ဝ၈၆-ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ကား ပထမေက်ာ္ စာေမးပြဲႀကီး ဆင္ႏႊဲ ရာျဖစ္ေသာ သုဓမၼာဇရပ္ေတာ္တြင္ သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးလုံး စာစစ္ေမးျခင္း ခံရေလသည္။ ႏႈတ္လြတ္အာဂုံ ျပန္ဆုိရာ၌ ႏွစ္ပါးလုံးပင္
ျပန္ဆုိႏုိင္ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ စာၾကပ္ဆရာေတာ္မ်ားက ႏႈတ္လြတ္ေမးခြန္းျဖစ္ေသာ ခက္ရာခက္ဆစ္ ျပႆနာတုိ႔ကုိ ေမးျမန္းရာ၌လည္း သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးလုံးမွာ မထစ္မေငါ့ ေျဖဆုိႏုိင္ၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္ေနသည္။

ဤသုိ႔ တစ္ပါးႏွင့္ တစ္ပါး သာလြန္ ျခင္း မရွိၾကေလရာ သာမေဏေက်ာ္ ေပးရန္အတြက္ အခက္အခဲ ျဖစ္ေနၾကေလသည္။
ထုိအခါ ၾကပ္မတ္ေသာ ဆရာေတာ္မ်ား ညိႇႏိႈင္းတုိင္ပင္ၾကၿပီးလွ်င္ သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးအား ဤသုိ႔ မိန္႔ၾကားၾက၏။

သင္တုိႏွစ္ပါးလုံးဟာ ႏႈတ္လြတ္အာဂုံ ျပန္ဆုိရာ၌ လည္း ေကာင္း၊ ႏႈတ္ေမးခြန္းကုိ ေျဖဆုိရာ၌လည္းေကာင္း အားအင္အျပည့္မွ် ေျဖဆုိႏုိင္ၾကပါေပသည္၊ တစ္ပါးထက္ တစ္ပါး သာလြန္သည္ဟု ငါတုိ႔ မဆုံးျဖတ္ႏုိင္ၿပီ၊ သုိ႔အတြက္ သင္တုိ႔၏ လက္ေရးကုိ ၾကည့္၍ အဆုံးအျဖတ္ ျပဳအံ့၊ လက္ေရးကုိ ေရးသား ျပၾကေလာ့၊ ဤသုိ႔ အမိန္႔ရွိလွ်င္ သာမေဏေက်ာ္ ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ ဆရာေတာ္တုိ႔ ေရွ႕ေမွာက္၌ ပုရပုိက္ကုိ ျဖန္႔၍ ေရးသားၾက၏။ သွ်င္Óဏဝရသည္ ပုရပုိက္ေပၚတြင္ မ်ဥ္းေၾကာင္းခ်၍ ေရးသားသည္။ သွ်င္ဂမၻီသာရမွာမူ မ်ဥ္ေၾကာင္းမခ်ဘဲ ေရးသားသည္။ ၿပီးလွ်င္ လက္ေရးပုံစံတုိ႔ကုိ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားထံ အပ္ႏွံျပသၾကသည္။

ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ လက္ေရးမူ ႏွစ္ခုလုံးကုိ ၾကည့္႐ႈၿပီးလွ်င္ လက္ေရးတြင္ မ်ဥ္းဟူသည္ ဆရာႏွင့္ တူသည္၊ ဘယ္အရာမဆု္ိ ဆရာက္ို လက္လႊတ္ျခင္းငွာ မသင့္ေပ၊ သွ်င္ဂမၻီ သာရမွာ ဆရာကုိ လက္လႊတ္သည္ႏွင့္ တူေခ်ၿပီ။ သွ်င္ဥာဏဝရမူ ' လက္ေရးေကာင္းတုိ႔မည္ သည္ မ်ဥ္းေၾကာင္းကုိ လက္မလြတ္သင့္ ' ဟူေသာ ဥပေဒသကုိ ႐ုိေသက်ိဳးႏြံစြာ ေရးသားထားေပ သည္၊ သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သွ်င္ဥာဏဝရအား ပထမေက်ာ္ ဂုဏ္ထူးကုိ ေပးအပ္ၾကရလိမ့္မည္၊ ဟု တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူၾကသည္။

ဤသုိ႔ျဖင့္ သွ်င္ဥာဏဝရမွာ ပထမေက်ာ္ေအာင္ပန္းကုိ ဆင္ျမန္းရရွိေပေတာ့သည္။ ¤င္း၏ ေမြးဖြာရာျဖစ္ေသာ ပုိက္သင္ရြာမွ ေဆြမ်ိဳးÓတိ ၄၅-အိမ္ေထာင္ကုိလည္း အသည္စာရင္း ဝင္ အျဖစ္မွ ထုတ္၍ မင္းရဲျမင္းစုတြင္ သိမ္းသြင္းဖြဲစည္းေလသည္။ သွ်င္Óဏဝရ ေမြးဖြားရာ ပုိက္သင္ရြာ ေျမာက္ဘက္တြင္ ေက်ာက္တုိင္ နယ္နိမိတ္ႏွင့္ ' ျမင္းသည္ရြာေဟာင္းကုန္း ' ဟု ယခုတုိင္ ေခၚတြင္ေနၾကသည္။

ပထမေက်ာ္ သွ်င္ဥာဏဝရသည္ ၁ဝ၈၇-ခုႏွစ္တြင္ သက္ေတာ္ေစ့သျဖင့္ ေအာင္ေျမစံ လြတ္ဆရာေတာ္ႀကီးကုိ ဆရာျပဳ၍ ရဟန္းအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေလသည္။ သကၠရာဇ္ ၁ဝ၉ဝ-ျပည့္ ႏွစ္တြင္ ပခန္းႀကီးၿမိဳ႕သုိ႔ ၾကြေရာက္၍ ပခန္းၿမိဳ႕ အေနာက္မ်က္ႏွာရွိ ဒကာေအာင္ေဇယ် ေဆာက္ လုပ္လွဴဒါန္းေသာ ဘုံသုံးဆင့္ရွိ မေတာင့္တေက်ာင္းတုိက္၌ သီတင္းသုံး၍ စာေပပုိ႔သေနေလသည္။

သကၠရာဇ္ ၁ဝ၉၆-ခု ေနာက္ပုိင္းတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ပခန္းၿမိဳ႕မွ ကိစၥတစ္ခုျဖင့္ အင္းဝေနျပည္ေတာ္သ႔ုိ ၾကြေရာက္ခဲ့၏။ အင္းဝတြင္ ဟံသာဝတီေရာက္မင္း အိမ္ေရွ႕မင္းသား ဘဝက ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းေသာ ' အိမ္ေရွ႕မဂၤလာေရႊေက်ာင္းတုိက္ 'အတြင္း ေက်ာင္းငယ္တစ္ခု၌ တည္းခုိေနေလသည္။

ယင္းသုိ႔ တည္းခုိေနရာတြင္ ထုိေက်ာင္းတုိက္မွ သီရိမဟာမဂၤလာဓဇမေထရ္ က တုိက္တြန္းေသာေၾကာင့္ ဟံသာဝတီေရာက္မင္း၏ ဘြဲ႕နာမံျဖစ္ေသာ ' မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိ' ဆုိသည့္ အကၡရာ ကုိးလုံးကုိ အက်ယ္ဖြင့္ဆုိ၍ ရာဇာဓိရာဇနာမတၴပကာသနီက်မ္းႀကီးကုိ တစ္လေက်ာ္မွ် အခ်ိန္ယူ၍ ေရးသားရာ ၁ဝ၉၆-ခု၊ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ၿပီးစီးခဲ့ေလသည္။
ထုိက်မ္းႀကီးကုိ ေရးသား၍ မၾကာမီ ဟံသာဝတီေရာက္ မင္းတရားသည္ ဆရာေတာ္အား ၾကည္ညိဳေတာ္မူသျဖင့္ မိမိေနထုိင္ရန္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ေက်ာ္ေအာင္စံထား နန္းေတာ္ႀကီးကုိ အင္းဝၿမိဳ႕သုိ႔ ေရႊ႕၍ အရံေက်ာင္းငယ္ ၁ဝဝ-ႏွင့္တကြ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိ ေဆာက္လုပ္ကာ ' ေက်ာ္ေအာင္စံထား ' ဟု သမုတ္ၿပီးလွ်င္ ပထမေက်ာ္ဆရာေတာ္ သွ်င္ဥာဏဝရ အား ပခန္းၿမိဳ႕မွ ပင့္ေဆာင္၍ တင္လွဴေလသည္။

ထုိအခါမွ စ၍ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္ဟု ထင္ေပၚေက်ာ္ေစာလာေလသည္။
ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္သည္ အင္းဝေနျပည္ေတာ္၌ အၿမဲထာဝရ ေနသည္ မဟုတ္ေပ။ မိမိဇာတိရပ္ရြာ ပခန္းၿမိဳ႕သုိ႔လည္း ျပန္လည္ သီတင္းသုံးေသးသည္။

သုိ႔မဟုတ္ ပခန္းႏွင့္ အင္းဝ အလွည့္က် ေနထုိင္သည္ဟုလည္း ဆုိႏုိင္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အင္းဝၿမိဳ႕ရွိ ေက်ာ္ေအာင္စံထား ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးကုိ အလွဴခံၿပီးမွ ပခန္းၿမိဳ႕ မေတာင့္တေက်ာင္းတုိက္တြင္ သီတင္းသုံးေၾကာင္း ' ေက်ာ္ေအာင္စံထားအေျဖ ' ဟူေသာ စာမူတစ္ခုကုိ ေတြ႕ရွိရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ထုိစာမူတြင္ ဒီပဲယင္းေက်း၊ သွ်သွ်စ္ကုန္းရြာ သွ်င္ဥာဏဧသိမေထရ္က ဝိနည္းဆုိင္ရာ အေမးမ်ားကုိ ေမးေလွ်ာက္ရာတြင္ သကၠရာဇ္ ၁၁ဝဝ-ျပည့္ႏွစ္၊ ဝါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ ၁ဝ-ရက္တြင္ ကူးသန္းႀကီးၿမိဳ႕ (ပခန္းႀကီးၿမိဳ႕) မေတာင့္တတုိက္ႀကီး၍ သီတင္းသုံးေနေသာ ပထမေက်ာ္ဘုန္း ေတာ္ႀကီး ေျဖဆုိလုိက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။
ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္သည္ ထုိေခတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သာသနာေရး ဆုိင္ရာ ျပႆနာအရပ္ရပ္တုိ႔ကုိ ေျဖရွင္းေပးရသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ေျဖရွင္းေပးခဲ့ေသာ အဆုံးအျဖတ္မ်ား သည္ က်မ္းတစ္ေစာင္တစ္ဖြဲ႕ ျဖစ္ေနခဲ့ေပသည္။


သကၠရာဇ္ ၁၁ဝ၈-ခုႏွစ္တြင္လည္း ဧရာဝတီျမစ္အနီးရွိ ပလုိင္းဆရာေတာ္ သွ်င္သုဇာတ ႏွင့္ အခ်ိဳ႕တုိ႔က ယုိသစ္စျဖစ္ေသာ ထန္းရည္ အုန္းရည္တုိ႔ကုိ ရဟန္းတုိ႔ ေသာက္သင့္ မေသာက္သင့္ ဟူေသာ အယူဝါဒ ကြဲျပားၾကသည္တြင္ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္သည္ ပါဠိ အ႒ကထာ စာေပစုေပါင္း မ်ားစြာကုိ ညိႇႏိႈင္း၍ သုရာဝိနိစၧယက်မ္းႏွင့္ အႏုသုရာဝိနိစၧယက်မ္းမ်ားကုိ ေရးသား စီရင္ေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ အင္းဝေနျပည္ေတာ္မွ ေက်းလက္ေဒသမ်ားသုိ႔ သာသနာျ့ပဳရန္ ဆႏၵ ရွိသည့္အေလ်ာက္ မိမိသည္ ေက်းလက္ေဒသသုိ႔ သာသနာျပဳ ၾ<ြကေရာက္မည့္အေၾကာင္းကုိ ဟံသာ ဝတီေရာက္မင္းအား ေျပာၾကားသည္။

ထုိအခါ မင္းတရားက ေနျပည္ေတာ္မွာပင္ ေနေတာ္မူေစလုိ သည့္အတြက္ မၾကြႏိုင္ဘဲ ရွိခဲ့ရေလသည္။ သုံးႀကိမ္ သုံးခါ ေျပာၾကားေသာအခါ၌ တုိင္းေရးျပည္ေရး အေျခအေနကလည္း မေကာင္းသျဖင့္ မင္းတရားက အလုိရွိရာသုိ႔ ၾြကြသြားေတာ္မူရန္ ေလွ်ာက္ထား ေလသည္။

သကၠရာဇ္ ၁၁၁ဝ-ခုႏွစ္တြင္ ေနာင္အခါ မင္းအုိသာသနာပုိင္ ျဖစ္လာမည့္ သွ်င္ဂုဏာ ဘိလကၤာရကုိ သဒၶ္ိဝိဟာရိက တပည့္အျဖစ္ ေခၚေဆာင္ ၍ ေညာင္ကန္ ရြာသ႔ုိ ၾ<ြကေရာက္ေတာ္မူခဲ့ ေလသည္။ ထုိေညာင္ကန္ရြာ၌ သာသနာျပဳစုေတာ္မူရင္း ငါးႏွစ္တာမွ် ေနထုိင္ေတာ္မူ၍ သကၠရာဇ္ ၁၁၁၅-ခု၊ သက္ေတာ္ ၄၈၊ ဝါေတာ္ ၂၈-ဝါအရတြင္ ေရြ႕ေလ်ာ စုတိေတာ္မူရေလသည္။

ပထမ ေက်ာ္ေအာင္စံထားဆရာေတာ္သည္ ေႏွာင္းလူေနာက္သားတုိ႔အတြက္ က်မ္း ေပါင္းမ်ားစြာ တုိ႔ကုိ ျပဳစုေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

ဆရာေတာ္ ေရးသားျပဳစုေသာ က်မ္းစာတုိ႔ကုိ ေတြ႕ရွိ သမွ် ေဖာ္ျပရေသာ္ ျမန္မာသဒၵါက်မ္း၊ ရာဇာဓိရာဇနာမတၴပကာသနီက်မ္း၊ ရာဇာလကၤာရက်မ္း၊ ကစၥာယနသာရ နိႆယသစ္အက်ယ္က်မ္း၊ အဘိဓာန္နိႆယ၊ ကမၼဝါစာဂဏၭိ၊ ဒု႒ကၡရဂဏၭိ၊ စကၠကၤဝိနိစၧယ၊ မဟာနမကၠာယပါဌ္နိႆယ၊ ပါတိေမာကၡေလခနက်မ္း၊ အ႒သာလိနီဂဏၭိ၊ အဘိဓမၼတၴသၿဂႋဳဟ္ဂဏၭိ၊ ဝုေတၱာဒယဆန္းနိႆယ၊ သုရာဝိနိစၧယ၊ အႏုသုရာဝိနိစၧယ၊ ပါဒနက္သန္ ဘုရားရွိခုိး၊ ပါဠိေမတၱာစာ တုိ႔ ျဖစ္ေပသည္။

ကိုးကား
ရဟန္းစာဆိုေတာ္မ်ား အတၳဳပၸတၱိ၊ ေရးသားသူ ဘုန္းႏြယ္(ေရစႀကိဳ)၊ အရွင္ဧသိက(ဘုန္းႏြယ္) စာေပေရာင္ျခည္ေက်ာင္း၊ ေအာင္ေျမသာသူေဌးတိုက္ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕။



0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္