တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ဆိုၾကေလေသာအခါ


****************************
သံခ်ိဳေလးခ်ိဳး အစပ်ိဳးလို႔
တလိုင္းသံုးရပ္ မြန္တိုင္းျမတ္ကို
လွည့္ပတ္ကာျဖင့္ စုတုျပဳျပီ
တန္လိုင္းေလးရပ္ လူမ်ိဳးထပ္တို႔
သိအပ္ေစေၾကာင္း သီကာကံုးသည္
အရည္ၾကီးမ်ိဳး တလိုင္းမ်ိဳးတို႔
မုန္းမာန္ဆပြား ရင္တြင္းသားအား
စြန္႔ကာေခ်ဖ်က္ ေက်ေစလိုေၾကာင္း
ရည္ရြယ္ရိုးျဖင့္ ခ်စ္မုန္းမဖက္
ေမတၱာသက္ႏွင့္ လက္တြဲညီမွ်
စုေပါင္းညွိထား ထိုစြမ္းအားျဖင့္
သာသနာက်ိဳး ႏိုင္ငံ႔က်ိဳးကို
ထြန္းလင္းေစေသာ္ လင္းေစေသာ္
ကဗ်ာ့ပါရဂူျဖစ္ေတာ္မူေသာ မာန္လည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး ေရးေသာ
“ပဒုေမာ၀ါဒ-သံခ်ဳိေလးခ်ဳိးမ်ား”
(၁)သူ မတို႔ေလမွ၊ သူတို႔လွ်င္ တကယ္ျမည္တဲ့၊ ျမိဳ႕ေရႊလည္ ေရႊစည္ႀကီးပါဘဲ၊ တီးသမွ် ဖိမ့္ဖိမ့္တုန္။
သူမာလွ်င္-မာစိန္ ေခ်ာင္း သာပ၊ သူေပ်ာင္းလွ်င္ အေရျဖစ္ႏိုင္ငဲ့၊ မယံုလွ်င္ မေအႏွင့္ စစ္ လွည့္ေတာ့၊ စနစ္ကို ကုန္မလင္းေသာ္လဲ၊ အျပစ္ဆို ဂုဏ္သ တင္း ကိုလ၊ ေလညွင္းရာ သင္းကာပ်ံ႕၊ ပန္းရနံ႔ပံု။
ဓာတ္ မသိဟာ မို႔၊ ဟတၳိ-ယုန္ငယ္ထင္ထင့္၊ ဟိုေအာက္ခြင္ ငစင္ရိုင္းငယ္ႏွင့္၊ ငသိုင္းေတြ အညာဆန္တို႔ကို၊ တခါျပန္ ဆန္မေရြ႕ရေအာင္၊ တံငါလန္ ေရႊလည္ေကြ႕တြင္ျဖင့္၊ ေဘးေတြ႕ စိမ့္တက္တက္ကုန္၊ မစုန္ရသည့္တိုင္း။
ရိုးသိသိ၊ ငါးပိ-ငါးခ်ဥ္ သိပ္ပါလို႔၊ ေထာင္း ၾကိတ္ေခ် ေၾကေအာင္ ညက္ေစမွ၊ ေနာင္ဆက္ကာ အေရစစ္ သည့္ျပင္၊ ေခြးဖင္ ေခ်းပင္ ျဖစ္ရမယ္၊ ငါးညစ္ တလိုင္း။ … ။
(၂)မာန္မလုပ္ခ်င္ဘု၊ မာန္လုပ္လွ်င္ လြယ္သည္သာပ၊ ငယ္မည္ မွာ န-ငယ္ သတ္ရံုပဲ၊ ေနရပ္ကြယ္ မာန္ေရႊလည္ႏွင့္၊ မာန္ႏွစ္ မည္ မာန္စံုကြန္႔၊ ဖူးအညႊန္႔ ေခါင္ကတင္။
သို႔ကတဲ၊ လုပ္ဘဲ သမၸ ဇဥ္ႏွင့္၊ မာန္မယွဥ္ ဥာဏ္ယဥ္အုပ္ပါလို႔၊ ထိန္းခ်ဳပ္ကာ မာန္ကို ကင္းေစရ၊ ယင္းခုေခတ္တြင္။
တကယ္ဆို တကယ္လားပါတဲ့၊ အက်ယ္ဆို က်ယ္မပြားပါဘု၊ ျမတ္ဖ်ားရယ္ စိေႏၱယ်ာမွ၊ လူ ၿပိတၱာ ပူရာဏ တို႔ကို၊ ယူမိစၦာ သကာက်ေအာင္ လို႔၊ မီးေရျပ တန္ခိုးဆင္၊ အရိုးပင္လာက်မ္း။
ထို႔တူသာ၊ ဆိုင္၀ံ့သူ ဆိုင္လာ ေတာ့၊ ၿပိဳင္လာလွ်င္ ၾကာမေႏွးေစ ႏွင့္၊ ရႈံးသူဟာ ႏွမေပးပါလို႔၊ လိုေသးလွ်င္ ကိုယ္တိုင္ယူမပ၊ ႏိုင္ တဲ့သူ ေယာက္ဖႀကီးပါပဲ၊ ဇက္ ေပၚမွာ ေဒါက္ခြစီးတဲ့ျပင္၊ ရီးစုတ္ ၾကတမ္း။ … ။
(၃)ပဒုမ၊ တုပကာ နင္မေယာင္ႏွင့္၊ ဆင္ေျပာင္ကို ျခင္ေကာင္ ၀ါးေသာ္လဲ၊ ယားရံုမွ်သာ။
ဥာဏ္အသက္ကိုလဲ၊ စံဖက္ေသာ္ သင္ မေလ်ာ္ဘု၊ သင့္မယ္ ေတာ္ ရွင္ဇလာႏွင့္ ၊ ခင္ဆရာ အိမ္ေထာင္ က် လွ်င္၊ ပဒုဆို ေမာင္ေရႊမ မွာ၊ သား ငယ္မွ်သာ။
ပညာကို ယွဥ္ ကာခ်င့္ရလွ်င္၊ အခြင့္ငယ္ အရာႏွင့္၊ ေယာဇနာ သမၺန္မ်ဳိးကိုလ၊ နည္းရိုးပင္ ဘာမက်ခင္က၊ မင္းရန္စ ငါ့ကိုရွာ၊ ငါဘာျပဳ ျဖဳန္မ တုန္း။
ႏွစ္ဖက္ကန္း၊ မ်က္ခမ္း ေနကိုျပိဳင္သို႔၊ ခြင္ လံုးယိုင္ မင္းစာ မွားၿပီ မို႔၊ အမ်ားလူ ပါယ္မက်ေစႏွင့္၊ သာအယာ ခြင့္ေျပ ၾက ေအာင္ပ၊ ငါဆရာ မင့္ေဘဘကိုကြယ္ ….. ဦးခ်လွဲ႔အုန္း။ … ။
ဒီ သံခ်ိဳေလးခ်ိဳးနဲ႔ ပက္သက္လို႔ မန္လည္ဆရာေတာ္ အေၾကာင္း မဲ႔ စပ္ခဲ႔တာေတာ့ မဟုတ္ဘူး ေနာက္ခံအေၾကာင္းေလးေတြ ရွိ တယ္ ေနာက္မွ ျပန္ေျပာေပးမယ္ စာၾကမ္းၾကမ္းနဲ႔ ခ်ီထားတယ္ ေနာ္
ပထမဆံုး တန္လိုင္းဆိုတာ ဘာလဲ ဆိုတဲ႔ ယူဆခ်က္ေတြ လိပ္ ပတ္ လည္ေအာင္ တင္ေပးမယ္
ျမန္မာျပည္ကဟာတင္ရမလား ကေမ႓ာဒီးယားကဟာ တင္ရ မလား အိႏၵိယကဟာ တင္ရမလား တရုတ္ကဟာ တင္ရ မလား ဆို ေတြးျပီး မဲခ်ႏုွိက္တာ ဘာက်တယ္ ထင္သလဲ က်လဲ က်တတ္တယ္ ေရငံပိုင္ ဦးရွင္ၾကီးတဲ႔ အဲဒါမဲက်တယ္ ဒီေတာ့ အဲကပဲ စလိုက္ ရေအာင္
ေရငံတရိုး ပိုင္စိုးပါတဲ႔ နတ္မ်ိဳးသခင္ နတ္ဦးရွင္ၾကီး ခင္ဗ်ာတဲ႔
သူေတာင္းစားက နတ္ပါးဝတယ္ သိၾကားမင္းေတာင္ ေနရာ ဖယ္ေပးရမလိုလို နတ္မ်ိဳးသခင္တဲ႔ သူမ်ားေခၚေကြ်းမွ စားရတာ ကို အဲထဲပါတယ္ ေလ တလိုင္းသံုးရပ္ ေအာက္ခရိုင္ တဝိုက္ ေက်ာက္တိုင္စိုက္ပါတဲ႕ နတ္မ်ိဳးသခင္ ဆိုပဲ ဘယ္နား သြားစိုက္ ထားမွန္း ေတာ့မသိဘူး ဟို ေရွးသုက အိုးျခမ္းကြဲေတြ အုတ္က်ိဳး ေတြ ရွာေနသူေတြ ေခၚရွာခိုင္းရမယ္ ဆီမီးေလးတိုင္ ပန္းေလးခိုင္နဲ႔ ျမိဳင္ျမိဳင္စိုက္ထူ ဆိုလားပဲ ငယ္ငယ္ကဆို အဲေန ရာ အေရာက္မခံဘူး လု ဆို ဝိုင္းလုၾကတာ အဲေကာင္ စားရလား မစားရလား မသိဘူး ခ္ခ္


တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ဆိုၾကေလေသာအခါ (၂)
******************************
တႝဟ္နသဂြံထိင္ဒက္မင္မြဲအခိုက္ကႝာသုေတသနတုဲ မအေရ၀္မံႝဳကုဪအဓိပၸါယ္ပေရံပေရံညံင္ရၜ “တလာင္၊ တလိုင္း” တံဂွ္ အဲဆက္ရပ္စပ္အာအတိုင္မူလိက္ေၾတံဂွ္ရ။ ဒႝာဲမလိက္ “တလာင္၊ တလိုင္း”ဂွ္ စၞတ္သမၱီလ၀္အတိုင္ဂကူမန္တံတီလ၀္ဂွ္ညိ။
ပႛဲ၀င္ဍဳင္ေၾသင္၀ြံေလ၀္ ၀င္ဗၞာတံေစာန္ျပံက္လုပ္မံင္တုဲ အရာလုဪဒွ္သၝဳ၊ အရာလုဪဒွ္ေစာင္ဂွ္ ကပွ္႐ုဲေကတ္ရ။ လိက္၀င္၀ြံ အၥာ၀င္ J.S. Furnivall, I.C.S. ဗွ္လ၀္ ပႛဲေကာံဓ႐ီုေဇႝာ္ေလၞင္သႝာံ က၀္လိက္လၢဳင္ (တကၠသဪုလၢဳင္) ပႛဲ ၁၉၁၅ သႝာံ၊ ဂိတုဂ်ာန္ၫူ၀ါရှ ၂၉ တုဲ ေကႅင္ဓမံက္ထ႟းလ၀္ ပႛဲဂ်ဳဪနၜသုေတသနမန္ဗၞာ (Vol.IV.V Pt.I (1-11, Pt.II (49-57), Pt.III (129-139), Pt.IV (139-151) ေရာင္သဂြံတီေကတ္တုဲ သတ္ဒတ္အဲပၱဳိန္ထ႟းလ၀္ပႛဲဗႜံက္၀ြံ အဲကလိဂြံႏူကုဪအၥာထ၀္ေသာန္ (အၥာထြန္းသိန္း)ရ။ သြက္ရဲပမံင္သုေတသနဂမႜဳိင္ဂွ္ ေဖ်ံစိုတ္တုဲ ရပ္စပ္အာနဒဒွ္သတ္ဒတ္ဂမႜဳိင္မာန္ေရာင္ဂွ္ ဘိက္လၞိင္ဏာရ။ ဒုင္စသိုင္ပၚပဲါဆာဲဇၜညာဏ္အိုတ္ညိအၜ။
The chronicle of Syriam whick I give here, together with a translation and a few notes, was originally discovered by me in a monastery in Syriam. This copy was defective, but another copy almost complete was found a mong the palm leaf mss. In the Bernard Free Library. I have compared it with Phayre’s History, with the Buch des Ragawan translated into German from the Talaing by Professor Schmidt, and published by the University of Vienna, 1906, and also with the sketch of Talaing History given in Lloyde=’s Gazetteer of the Rangoon District, of which I know but one copy _ that in the District Library of the former District of Hanthawaddy. This book might well be re-printed by Government. It gives much information about the administration in the early days which can not elsewhere be obtained. For the earlier legends the Mun Yazawin, compiled by U Naw, a co-adjutor of Phayre in the preparation of his history, has been consulted, while some of the notes are taken from bazaar chronicles of Pegu and Toungoo and from thamaings and play books.
To the Hon U Bah Too, U Tun Nyein and Mr. Duroiselle I am indebted for assistance given both in the translation and notes, and in particular to four elders of Syriam whose names I have unfortunately mislaid.
It must be admitted that some of the matter is uninteresting . But several of the legends are worth reading and several points of detail regarding Burmese administration deserve permanent record. Perhaps the chief claim of the work to perusal is that it is the only translation into English of any local Burmese chronicle which has been published as a whole during recent years. It is believed that there are many similar chronicles, and if these were translated and collected before they are lost considerable light would probable be thrown on many obscure passages of Burmese history.
သံလွ်င္ရာဇ၀င္။
နေမာတႆဘဂ၀ေတာအရဟေတာသမၼာသမၺဳဒၶႆ။
ဘုန္းေတာ္ေျခာက္ပါးႏွင့္ျပည့္စုံေတာ္မူေသာ၊ သုံးလုထြဋ္ ျမတ္ စြာဘုရားသည္၊ ေဗာဓိပလႅင္ကုိ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူ၍၊ ၇-၀ါ ေျမာက္ေတာ္မူေသာအခါ၌၊ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဘူးေသာ မိနတ္သား အား၊ ေမြးေက်းဇူးကိုဆပ္အံ့ေသာငွါ၊ တာ၀တိသၤာနတ္ျပည္၌၊ ၀ါတြင္းသုံးလပတ္လုံး တရားေဟာေတာ္မူၿပီးလွ်င္၊ အေနာက္ ေျမာက္ေထာင့္သို႔မ်က္ႏွာေ႐ွး႐ႈႂကြေတာ္မူသည္တြင္၊ ဟံသာ ကုမ္းအေရွ႕သို႔ေရာက္သည္ကာလ၊ ဟသၤာဖိုမ၊ ေကာင္းကင္သို႔ ျပန္၍၊ အေတာင္ႏွစ္ဘက္ရွက္လွ်က္ပူေဇာ္သည္ကို၊ ဘုရားသခင္ ျမင္ေတာ္မူ၍ ျပဳံးေတာ္မူသည္။ စြယ္ေတာ္ေရာင္ ထြန္းေတာက္ သည္ကုိ၊ အရွင္အာနႏၵာျမင္၍၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေသာ တရားမင္း ဘုရား၊ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္၊ ျပဳံးေတာ္မူသနည္းဟု ေလွ်ာက္ရာတြင္၊ ခ်စ္သားအာနႏၵာ၊ ထိုဟသၤာဖိုမျပန္၀ဲေသာ အရပ္၌ ငါပရိနိဗၺာန္ ယူေတာ္မူသည္ေနာက္၊ အႏွစ္ ၁၃၆-ႏွစ္ ႐ွိေသာအခါ၊ ဟံသာျပည္ႀကီး ျဖစ္လတၱ႔ံဟူ၍ သုံးလုအထြဋ္ ဘုရား သခင္ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူသည္။
ထိုသို႔ ဘုရားသခင္ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူသည္အတိုင္း။ ၁၃၆-ႏွစ္ ေရာက္လွ်င္၊ တကၩန္းေနျပည္ ကုလားတုိ႔သည္၊ သေဘာၤ-၇-စင္း ႏွင့္ ၿမိဳ႕႐ြာရွာမည္ လာလတ္သည္တြင္။ ဟံသာကုမ္း အရပ္ ကုိေတြ႕၍၊ လွည့္ပတ္ၾကည့္႐ႈၿပီးလွ်င္။ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ သည္ကို ျမင္လွ်င္။ အစြဲအမွတ္ ျဖစ္စိမ့္ေသာငွာ။ လုံးပတ္ငါးထြာ အလ်ားခုနစ္ေတာင္ ရွိေသာ သံတိုင္စိုက္ထားခဲ့ၿပီး၍။ ယင္းတို႔ အရွင္ရွိရာ ၿမိဳ႕႐ြာသို႔ ျပန္သြားေလသည္ႏွင့္။ တလိုင္းတုိ႔လည္း ဗ်ာဒိဟသိုက္စာ ရွိသည္အတိုင္း၊ ဟံသာကုမ္းသို႔ၿမိဳ႕တည္ မည္ သြား၍ ၾကည့္လတ္သည္တြင္။ ကုလားတို႔က စိုက္မွတ္ေသာ သံတိုင္ကို ေတြ႕ျမင္ေလေသာေၾကာင့္ တလိုင္းတို႔သည္၊ ဥပါယ္ တမ်ဥ္ အၾကံႏွင့္သံတိုင္ကို ႏႈတ္၍ ေရႊလင္းပန္း၇ခ်ပ္၊ တစဥ္ ၉ခု ႁမႈပ္ထားၿပီးလွ်င္ သံတိုင္ကိုစိုက္ျမဲ စိုက္ေလသည္ႏွင့္ ကုလားတို႔ လည္း၊ ၿမိဳ႕တည္မည္ဟူ၍ သေဘာၤအမ်ားႏွင့္လာသည္။ တလိုင္း တို႔လည္းၿမိဳ႕တည္မည္၊ ဟံသာကုမ္းအရပ္သို႔လာေရာက္ၾက၍။ ငါတည္ရသင့္ သူတည္ရသင့္ ျငင္းဆိုရသည္တြင္။ ကုလားတို႔ က ငါတို႔မွတ္သည့္ သက္ေသ သံတိုင္ရွိပါလွ်က္၊ အဘယ္ ေၾကာင့္ မင္းတုိ႔ၿမိဳ႕တည္ရမည္ေလာ ဆို၏။ တလိုင္းတို႔ က လည္း ငါတို႔သာ တစဥ္ ၉ ခု၊ ေ႐ႊလင္ပန္း ၇ ခ်ပ္ႏွင့္ မွတ္ရင္း မွတ္ဦး ျဖစ္သည္။ မင္းတို႔မွတ္သည့္ သံတိုင္မွာ ငါတို႔ေနာက္မွ မွတ္ထားသည့္ သံတိုင္သာျဖစ္သည္ ဆိုသည္တြင္။ မည္သူ လွ်င္မွတ္ဦးျဖစ္မည္ကို တူး၍ ၾကည့္ၾကေသာ္။ သံတိုင္ေအာက္ တြင္ ေရႊလင္ပန္း ၇ ခ်ပ္၊ တစဥ္ ၉ ခုကိုေတြ႕ျမင္ေသာေၾကာင့္။ ကုလားတို႔က မျငင္းမဆိုႏိုင္၍၊ ခ်င္းတို႔ၿမိဳ႕႐ြာသို႔ ျပန္သြားေလ သည္။
ဘုရားရွင္ ဗ်ာဒိတ္ေပးသည္အတိုင္း။ ႏွစ္သကၠရာဇ္ေရာက္၍ တလိုင္းတို႔က ၿမိဳ႕တည္မည္ျပဳရာတြင္။ ဘုရားရွင္ ဗ်ာဒိတ္ ေပး ေတာ္မူသည့္ၿမိဳ႕ျဖစ္ေသာေၾကာင့္။ သိၾကားမင္းကိုယ္တိုင္ ေစာင္ မစီရင္သည္။ သကၠရာဇ္ ၅၁၄ခု-တပို႔တြဲလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ ၂လာေန႔ ဟံသာကုမ္းတြင္ၿမိဳ႕တည္ၿပီးမွ။ ပဲကူးဟံသာအမည္ သမုတ္၍။ သမလ၊၀ိမလညီေနာင္ႏွစ္ပါးတို႔အား ေပးအပ္ေတာ္မူ သည္။
ေနာင္ေတာ္ သမလမင္းျပဳသည္။ ေနာင္ေတာ္မရွိလွ်င္ ညီေတာ္ ၀ိမလမင္းျပဳသည္။ ၀ိမလမရွိေနာက္အသားမင္း ၃-မရွိေနာက္ အရိႏၵ၊အရိႏၵမင္း၄၊ ၎ေနာက္မဟိသၤာရာဇာမင္း၅၊ ၎ေနာက္ နဂေႏြာမင္း ၆၊၎ေနာက္မိဂါဒိပၸမင္း ၇၊ ၎ေနာက္ဂစၧမိယမင္း ၈၊ ၎ေနာက္မဏုလမင္း ၉၊ ၎ေနာက္သတၱရကႏၷမင္း ၁၀၊ ၎ေနာက္ မႏုရာဇာမင္း ၁၁၊မိဂါဒိပၸမင္း ၁၂၊ ၎ေနာက္ သိခၤလမႏၵမင္း ၁၃၊၎ေနာက္ဥပရာေဇာမင္း ၁၄၊၎ေနာက္ ပုဏၰာရိကမင္း ၁၅၊၎ေနာက္တိႆမင္း ၁၆၊ ပဌမပရိေစၦဒ မင္းေပါင္း ၁၇ ဆက္ရွိသည္။ေနာက္ဟံသာပဲကူးၿမိဳ႕ ၁၃ ႏွစ္ ေတာ ျဖစ္ေလသည္။
ႏွစ္ရွည္လမ်ားရွိမူဒုတိယပရိေစၦဒပကအဘယကာမဏိအမတ္၊ ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ကိုျပဳစုသည္ႏွင့္မ်ားမၾကာအဘယမာမဏိလည္း။ ပုကံမင္းကိုခ်ားပံုကံ၍၊ဟံသာ၀တီတြင္မင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ ကလ်ာမင္းျပဳသည္၊၎ေနာက္တရားပ်ားမင္းျပဳသည္လက္ထက္တြင္။ မုတၱမမွာ၀ါရိ႐ုမင္းျပဳသည္ကာလ၊ ပုကံၿမိဳ႕က ဟံသာ၀တီ သို႔ တရပ်ားကို တိုက္မည္ ဗိုလ္ပါအမ်ားခ်ီလာ၍ တရပ်ားက ၀ါရိ႐ိမင္းသို႔လက္ေဆာင္ပဏၰာအမ်ားႏွင့္စစ္ကူပါမည္အေၾကာင္းေစသည္တြင္။ ၀ါရိ႐ုမင္းလည္း စစ္သည္ဗိုလ္ပါအမ်ားႏွင့္ခ်ီလာ၍ ဟံသာ၀တီကကူညီတိုက္ေလ၏။ ပုကံစစ္သည္တို႔လည္း မရပ္မခံႏိုင္ ဆုတ္သြားေလသည္
အပိုင္း (၃) ဆက္ရန္

တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ေခၚၾကေလေသာအခါ (၃)
********************************
၀ါရိ႐ုမင္းလည္း အမႈၿပီး၍မုတၱမသို႔ ျပန္မည္တြင္။ တရပ်ားက ၀ါရိ႐ုမင္း ေက်းဇူးသည္ ကၩႏု္ပ္တြင္ႀကီးေပသည္။ ေက်းဇူးကို ဆပ္လိုသည္လင့္ႏွင့္ပါဆို၍ ရပ္ဆိုင္းေနသည္ႏွင့္ စစ္သည္တို႔ လည္း အမွတ္မဲ့ ေတာအုံလွည့္ပတ္ေနသည္အခိုက္။ ၀ါရိ႐ုမင္း တြင္ လူနည္းေၾကာင္းကိုၾကားသိ၍။ တရပ်ားကိုယ္ႏွင့္ စစ္သည္ ဗိုလ္ပါအမ်ား ၿမိဳ႕တြင္းကတိုက္မည္ခ်ီလာေၾကာင္းကို၊ ၀ါရိ႐ုမင္း သိျမင္လွ်င္။ ငါသည္သူ႕ခ်မ္းသာကိုရွာပါလွ်က္ ငါ့ကိုအက်ဳိးနည္း ေအာင္ေက်းဇူးမဲ့ ရန္မူလာသည္မွာ။ ဘုမၼစိုး၊ ႐ုကၡစိုး၊ အာကာ သစိုး၊ ကမၻာေစာင့္နတ္ျမတ္အေပါင္းမွတ္ပါကုံတိုင္ၿပီးမွ။ ၀သုေႁႏၵ နတ္လည္း သက္ေသခံပါဆို၍ ေ႐ႊဖလားႏွင့္ ေရသြန္းၿပီးလွ်င္ ဆင္ေပၚသို႔တက္၍ တပ္တြင္ရွိသည့္ရဲမက္စစ္သည္တို႔ကို သိမ္း ႐ုံးၿပီးလွ်င္ စီးခ်င္းတိုက္ေလ၏။ တိုက္ၾကသည္ ကာလ ၀ါရိ႐ုမင္း ဆင္ေျခဘုန္းလွံ႐ွည္ကိုင္တို႔က တရပ်ားမင္းကို ထိုးမိေသာ ေၾကာင့္။ ဆင္ေပၚကက်ေလ၍ ေသေလ၏။ ၀ါရိ႐ုမင္းလည္း ဟံသာ၀တီကို ေအာင္ျမင္ၿပီးလွ်င္။ ေနရင္းမုတၱမၿမိဳ႕သို႔ ျပန္သြား ေလသည္ႏွင့္ ဟံသာ၀တီပဲကူးၿမိဳ႕လည္း။ မုတၱမေက်း ျဖစ္ေလ ၏။မုတၱမမွာ ၀ါရိရုမင္းမ႐ွိသည္ေနာက္ စံုလင္မင္းျပဳသည္။ ၎ ေနာက္ ေစာအိုမင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ ေဇာစိတ္မင္း။ ၎ ေနာက္ ဇိတ္ပန္းမင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ ဗ်ညားရႏ ၱမင္းျပဳ သည္။ ၎ေနာက္ အကံေကာင္းမင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ ဗညားအဲေလာ။ ၎ေနာက္ ဗညားဦး မင္းျပဳသည္။ ထိုမုတၱမၿမိဳ႕ တြင္မင္း႐ွစ္ဆက္ျပဳသည္အခိုက္။ ပဲကူးဟံသာမွာ ႏွစ္ဆယ္ သုံး ႏွစ္ ႏွင့္ႏွစ္လေျခာက္ရက္ မင္းဆက္ျပတ္၍ ေနသည္။
ဗညားဦးလက္ထက္တြင္မွ ေျခာက္ႏ်စ္စံၿပီး၍။ မုတၱမၿမိဳ႕မင္း ဆက္ ကုန္ေသာေၾကာင့္။ သကၠရာဇ္ ၇၁၆ခုတြင္။ ဗ်ညားဦး ဟံသာပဲကူးသို႔ လာ၍ မင္းျပဳျပန္သည္။ ဗ်ညားမ႐ွိေနာက္ ရာဇာ ဓိရာဇ္ မင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ ဗ်ညားဓမၼရာဇာမင္း၊ ၎ေနာက္ ဗ်ညားရန္ခိုက္မင္း၊ ၎ေနာက္ ဗ်ညားဘ႐ွဴး၊ ၎ေနာက္ ဗ်ညား က်မ္းေတာ၊ ၎ေနာက္ ဗ်ညားေထာ္၊ ၎ေနာက္ ဓမၼေစတီမင္း၊ ၎ေနာက္ ဗ်ညားရန္မင္း၊ ၎ေနာက္ တကာ႐ြပၸိမင္း၊ ၎ ေနာက္ တပင္ေ႐ႊထီးမင္းျပဳသည္။ ၎ေနာက္ သၼႎေထာရာဇာ တတိယ ပရိေစၦဒမင္းေပါင္း ၁၂ ဆက္ မင္းျပဳသည္အနက္။
သၼႎေထာရာဇာလက္ထက္ ေကတုမတီေတာင္ငူျပည္ႀကီးက ဆင္ ျဖဴမ်ား႐ွင္ မင္းတရားႀကီး ဘုရားေသြးေသာက္ေတာ္ ၂၈ ေယာက္ ႏွင့္တကြ။ စစ္သည္ဗိုလ္ပါ အလုံးအရင္းမ်ားႏွင့္ ခ်ီလာ သည္။ ပန္းေက်ာ္ေခ်ာင္းတြင္ သၼႎေထာရာဇာကို ေတြ႔လွ်င္ တိုက္ ၍ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူသည္။ ဟံသာပဲကူးသို႔ ေရာက္ေတာ္မူမွ ဆင္ျဖဴမ်ား႐ွင္ မင္းတရားႀကီးဘုရား ဟံသာပဲကူးအေနာက္ ျမင္း သီလာကုမ္းအရပ္တြင္ သကၠရာဇ္ ၉၂၇ခု နတ္ေတာ္လဆန္း ၄ ရက္ ၅ေန႔ ၿမိဳ႕ျပအိုးတံခါးမွစ၍။ ၁၂ဌာဏကို တခ်န္တခါတည္း တည္လုပ္ေတာ္မူသည္။ သကၠရာဇ္ ၉၂၈ခုႏွစ္မွ ၿပီးသည္။ ၿမိဳ႕ တံခါးေပါင္း ၂၀၊ တံေဇာင္းျပအိုးေပါင္း ၁၀၀၉၊ လမ္းမတဆယ္၊ လမ္းငယ္အမ်ားရံလွ်က္ ေရေျမာင္းသြယ္၍ တူးလုပ္ေစသည္။ က်ဳံးကား အတာ ၂၀၊ ေဇာက္ကား အေတာင္ ၂၀၊ ၿမိဳ႕တံခါး ၅၀ မွာလည္း လုပ္သည္။ ၿမိဳ႕႐ြာအမည္းအတိုင္း သမုတ္ေတာ္မူ သည္။ တံခါးအမည္ကား။ အေ႐ွ႕ေျမာက္ေထာင့္ ျပည္တံခါး။ ၎ကသည္ အင္း၀တံခါး။ ၎ကသည္ ေတာင္ငူတံခါး။ ၎က သည္ စလင္းတံခါး။ ၎ကသည္ ဒလတံခါး။ အေ႐ွ႕ေတာင္ ေထာင့္ ဇင္းမယ္တံခါး။ ၎ကသည္ အုံးေပါင္တံခါး။ ၎က သည္ မိုးၫွင္းတံခါး။ ၎ကသည္ မိုးေကာင္းတံတား(တံခါး?)။ ၎ကသည္ ဒါး၀ယ္တံခါး။ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ ကေလး တံခါး။ ၎ကသည္ မိုးနဲတံခါး။ ၎ကသည္ ေညာင္ေ႐ႊတံခါး။ ၎ကသည္ သာရာ၀တီတံခါး။ ၎ကသည္ သိန္နီတံခါး။ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ ယိုးဒရားတံခါး။ ၎ကသည္ တနသာၤရီ တံခါး။ ၎ကသည္ မုတၱမတံခါး။ ၎ကသည္ ပုကံ တံခါး။ ၎ကသည္ ပုသိမ္တံခါး။ တံခါးေပါင္း ၅၀ လုပ္ရသည္။ ၿမိဳ႕႐ြာျပင္ က်န္သည့္ ပခန္ႀကီးၿမိဳ႕သားတို႔ကို ၿမိဳ႕႐ိုးတေလွ်ာက္ ထမ္းပင္လမ္းဆုံ လမ္းခြမ်ားကို အုံးပင္စိုက္ရသည္။
ဟံသာ၀တီနယ္႐ွစ္ရပ္ သတ္မွတ္သည္ကား အေ႐ွ႕ကို ယြန္းစလင္း၀င္ၿမိဳ႕၊ အေ႐ွ႕ေတာင္ကို ဒီေခ်ာင္း၀တဘက္ မုတၱမေျမႏွင့္ေက်ာခိုင္း၊ ေတာင္ကို ၀င္ေလးေခ်ာင္းတဘက္ သံလွ်င္ေျမႏွင့္ေက်ာခိုင္း၊ အေနာက္ကို ဘကိုးေခ်ာင္းတဘက္ကို လက္ထုံးျပဳ၍ ေ႐ႊဒဂံုဘုရား႐ွင္ေျမစပ္၊ အေနာက္ကို ပအိုင္ေျမထိ ကတၱဳတင္ေခ်ာင္းအေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ကို ေအာက္ေျမကုန္း သာရာ၀တီႏွင့္ေက်ာခိုင္း၊ ေျမာက္ကို ရဲႏြ႔ဲေခ်ာင္းထိ ေတာင္ငူေျမ ႏွင့္ေက်ာခိုင္း၊ အေ႐ွ႕ေျမာက္ကို သံဆိတ္ေက်ာက္ေမွာ္။
သည္နယ္ ႐ွစ္ဆယ္ သတ္မွတ္အတြင္းတြင္။ ၿမိဳ႕ရန္ ၃၂ၿမိဳ႕ အမည္ကား။ မင္းရဲလွၿမိဳ႕၊ နဲရၫၥညၿမိဳ႕၊ ထန္းေတာၿမိဳ႕၊ တီတြတ္ ၿမိဳ႕၊ ေဇာင္းတြံၿမိဳ႕၊ ေကာလံယၿမိဳ႕၊ တလႏြံၿမိဳ႕၊ ဘိုင္းတာၿမိဳ႕၊ လဲေျပာသလြန္ၿမိဳ႕၊ တုန္းခန္းရဲႏြ႔ဲၿမိဳ႕၊ ေၾကာက္ေမာ္ၿမိဳ႕၊ ဒုစရာဇ္ ၿမိဳ႕၊ စစ္ေတာင္းၿမိဳ႕၊ ဘန္းၿမိဳ႕၊ အႆၿမိဳ႕၊ နည္ဆုၿမိဳ႕၊ ယြန္းစ လင္းၿမိဳ႕၊ ၀င္ၿပိဳင္းၿမိဳ႕၊ ဒင္းမဲၿမိဳ႕၊ တကာ႐ြတ္ပိၿမိဳ႕၊ ေကာခုၿမိဳ႕၊ ဇ႐ြဲအုံးၿမိဳ႕၊ ေမာ္လုံၿမိဳ႕၊ လကြန္းဗ်ည္းၿမိဳ႕၊ အခရိန္ၿမိဳ႕၊ ေဖာင္းနင္း ၿမိဳ႕၊ ေမာ္ဘီၿမိဳ႕၊ စကုၿမိဳ႕၊ ေလာေကာၿမိဳ႕၊ လိုင္ၿမိဳ႕ဟူ၍ ၃၂ၿမိဳ႕ အမည္ သမုတ္ ေခၚေ၀ၚသည္။
မင္းတရားႀကီးႏွင့္သစၥာေတာ္ေသာက္ဘက္ေသြးေသာက္ေတာ္ႀကီးရင္ကား။ မေကာ္႐ြာစားနႏၵသူရိယခံခႏို၊ ဂုဏၰသီရိေဇ ရေနာ္ ရထာခံ ပုသိန္ၿမိဳ႕စားငရဲေဆြ၊ ေဇယမဟာႀကီးခံ ေျမာက္ေတာင္ မင္း သရေဇရခံ ခဘုံစား။ ေျမပဲစား။ ခတီး။ စလင္းစား။ ေက်ာ္ ထင္ ဘြ႔ဲခံငေထြးျဖဴ။ တရေက်ာ္ခံ ေ႐ႊထိုင္၊ ငေအာင္ႏိုင္ အမည္ မရခင္ ေသ။ ဇင္႐ိုင္စားေပၚၿမိဳ႕ႀကီးစား ငအုန္းႂကြယ္။ ကြန္းဘုံ စား ငေထြစစ္။ ေၾကာက္ရစ္စားငေပါက္သစ္။ စစ္ေတာင္းစား အသ၀တ္ဘြ႔ဲခံ ငသံၾကယ္။ ဘ၀႐ွင္မင္းတရားႀကီး အမည္ေတာ္ ငရဲထြတ္။ ပ်ံခ်ီႀကီးခံငသိဒၶတ္။ ကႏၷီစားေဇယဘယခံငသူေတာ္။ ပခန္းစားသင္ခယာခံငေသာ္တ။ ၀ဲဓားရာဇသင္ခ်ံခံငေထြးၫုိ။ ၾကက္သာရြာစားငဘယံ။ မုတၱမစားသီရိေဇယေက်ာ္ထင္ ခံသုကၡ ၀တီစား၊ ငေႏွာင္း။ ေနာ္ရထာႀကီးခံငျပည္၀။ စစ္ကိုင္းစား သေရ စည္သူခံေပါက္လွသက္႐ွည္ေက်ာ္ထင္ႀကီးခံငစံသူ။ မင္းရဲသိန္ခ သူခံ ပစ္ပနာစားငေထြးႀကိဳင္။ ေသြးေသာက္ေတာ္ႀကီး ၇အေပါင္း ၂၈တို႔ႏွင့္။
အရပ္ရပ္မက်ဳိးႏြံသမွ်ၿမိဳ႕႐ြာမ်ားကို သိမ္း႐ုံးလုပ္ၾကံေတာ္မူ၏။ ေနျပည္ေတာ္ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ေရာက္လွ်င္ အရပ္ရပ္အစို႔ အငန္းဖြဲ႔ ေတာ္မူသည္။ သကၠရာဇ္ ၉၄၃ ခု တေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၆ရက္ ၄ေန႔၊ ဆင္ျဖဴမ်ားရွင္မင္းတရားႀကီးဘုရား နတ္ျပည္စံ ေတာ္မူသည္။ ၎သကၠရာဇ္တြင္ သားေတာ္မဟာဥပရာဇာ ငါး ဆူဒါယကာ ေ႐ႊထီးေ႐ႊနန္းကို စိုးအုပ္ေတာ္မူသည္။ ၎ သားေတာ္ႀကီးအႀကီးကိုလည္း။ မဟာဥပရာဇာအမည္ကို သနား ေတာ္မူသည္။ ေတာင္ငူမွာလည္း ကိုးသိမ္းသခင္ ဘုရင္မင္းေခါင္ မရွိေနာက္ သားေတာ္မင္းေက်ာ္ထင္ေရႊန္စံမင္းကို ေတာင္ငူၿမိဳ႕ ကို သနားေတာ္မူသည္။ ၎သားေတာ္ နတ္ရွင္ေနာင္ကိုလည္း ေတာင္ငူမဟာဥပရာဇာကို သနားေတာ္မူသည္။
၉၄၉ခု ယိုးဒယားျဗနရာဇ္ခ်ားနား၍။ သားေတာ္မဟာဥပရာဇာ သားေတာ္ျပည္ဘုရင္ သတိုးဓမၼရာဇာ ေယာက္ဖေတာ္ နတ္ရွင္ေနာင္တို႔ကို ဆင္လုံးျမင္ရင္မ်ားႏွင့္ခ်ီ၍ လုပ္ၾကံေစသည္။ အင္းေတာင္အရပ္ေရာက္လွ်င္။ စစ္အဂၤါက်င္းပ၍ ေနသည္ အခိုက္။ ယိုးဒယားျဗနရာဇ္က စိန္ေျပာင္းႏွင့္လႊတ္၏။ ဆင္ဦး ကင္းေပၚတြင္ သားေတာ္ဥပရာဇာ အနိစၥေရာက္သည္။ မဟာ ဥပရာဇာမ႐ွိေနာက္ အင္း၀မင္းရဲေက်ာင္စြာကို ဟံသာ၀တီသို႔ ေခၚ၍၊ မဟာဥပရာဇာကို သနားေတာ္မူသည္။
ေနာက္တလိုင္းအမတ္၊ လင္ဇင္းအမတ္တို႔ကို မယုံမၾကည္ေတာ္ မူ၍။ လူအမ်ားတေထာင္ခန္႔ ကြပ္ျမက္ေတာ္မူသည္။ က်န္သည့္ တလိုင္းထြန္းလင္ဇင္းတို႔လည္း။ ဇင္းမယ္၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္း၊ ယိုးဒယားတို႔သို႔။ အသီးသီးေျပး၀င္သည္ႏွင့္ ေတာင္ငူၿမိဳ႕၊ ျပည္ၿမိဳ႕၊ လင္ဇင္း၊ မုတၱမ ခမည္းေတာ္ႏိုင္ငံေတာ္ ၿမိဳ႕႐ြာမ်ား လည္း အသီသီးခ်ားနား ပုန္ကန္ေလသည္ႏွင့္။ ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ ကိုလည္း ေတာင္ငူရခုိင္ ၂ ၿမိဳ႕၀န္၏လုပ္ၾကံသည္။ ငါးဆူ ဒါယ ကာ သားေတာ္ျပည္ဘုရင္ ေတာင္ငူသို႔၀င္၍ ခမည္းေတာ္ကို ခ်ားနားေလသည္။ ဟံသာ၀တီျပည္ႀကီးလည္း မ်ားမၾကာ ပ်က္ စီး၍ စြယ္ေတာ္ သပိတ္ေတာ္မွစ၍ ငါးဆူဒါယကာကိုႏွင့္တကြ။ ေတာင္ငူသို႔ ခ်ီေရာက္ၾကေလသည္။ ေတာင္ငူသို႔ ေရာက္လွ်င္ နတ္ရွင္ေနာင္မယ္ေတာ္ႏွင့္။ နတ္ရွင္ေနာင္တို႔ ေရတဲနန္းေတာ္ တြင္ လုပ္ၾကံ၍ ငါးဆူဒါယကာ အနိစၥေရာက္သည္။
သကၠရာဇ္ ၉၆၀ ျပည့္တြင္ ေညာင္ရန္းၿမိဳ႕စား။ မင္ရဲနႏၵမတ္သည္ ေတာင္ငူဘေထြးေတာ္။ ဘေထြးေတာ္ျခားနား၍ အားမဲ့အားကိုး ဆရာေတာ္ကို တိုင္ပင္၍ ေစာနာပူရၿမိဳ႕ကို သကၠရာဇ္ ၉၆၅ခု တီထြဋ္ျပဳစုေတာ္မူသည္။ ၉၆၄ခု သီေပါေညာင္ေရႊမိုး နဲသိႏၷီၿမိဳ႕ ႐ြာမ်ားကို လုပ္ၾကံေတာ္မူ၍ အျပန္ေ႐ႊသာေလ်ာင္းဘုရားရွင္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူမွ နတ္ျပည္စံေတာ္မူသည္။
အပိုင္း(၄) ဆက္ရန္
တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ေခၚၾကေလေသာအခါ(၄)
*******************************
ဒီအပိုင္းမွာ ကရင္တို႔ေတာင္ယာ တစ္ေခါက္ အလည္ေရာက္ ၾက တာေပါ့
(Grandfather Longlegs by Ian Morrison, page 16, the Red Karen (So called from their red tunis) the Korenbyus or striped Karens, and the Taungthus of the southern Shan States, The Padaung, … are a small Karen Tribe.)တဖန္ အျခားေသာ ကရင္အမည္မ်ားလည္း ရွိပါေသးသည္။ ေျမာင္ (မ်ိဳ)၊ ေယာင္၊ လားဟူ (မူဆိုး)၊ အခါ (ေကာ္)၊ ႏွင့္ လီစူး (လီေရွာ) ဟူ၍လည္း ေခၚၾကေပေသးသည္။(People of the Golden Triangle by Paul and Elaine Lewis, published in Great Britain by Thames and Hudson Ltd. 1984, page 7, column 1, Karen, Hmong, Mien (Yao)Lahu, Akha, and Lisu (page 7, line 13, column 1)Even so, the members of each tribe have an ethnic – consciosness which leads them to recognize one another as belonging to the same ethnic group.)တဖန္ မြန္လူမ်ိဳးသည္လည္း မိခင္အႏြယ္၀င္ဟု နာမည္ေက်ာ္ သမိုင္းသုေတသီ သီအိုဒိုစတင္း က ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။(Pwo Karen by James W. Hamilton, published in 1976, by West Publishing Co. “Foreward” page VII, 34th line. The other major branch, the Pwo – Baker’s Peguan (i.e., Mon) Karen many of whom, as Buddhists, … )ဤ ေဖာ္ျပမႈသည္ ကြၽႏု္ပ္အေနျဖင့္ မျငင္းလိုေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မြန္သည္ မိုဟူေသာ စေကာကရင္အေခၚ မိုးဟူေသာ ပိုးကရင္အေခၚႏွင့္ အလြန္တူၿပီး အဓိပၸါယ္မွာ အေမ မိခင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎ျပင္ မြန္လူမ်ိဳးသည္ စေကာကရင္၊ ပိုးကရင္တို႔ႏွင့္ အတူေနထိုင္ၾကသည္ကို သမိုင္းတေလွ်ာက္ ေတြ႕ရသည္။ တလိုင္း (Talaing) ဟူေသာ အမည္မွာ အိႏိၵယ ေတာင္ပိုင္း၊ ယခု မဒရပ္စ္နယ္ အေနာက္ရွိ ေရွးအေခၚ တလဂၤန နယ္မွ လာေသာ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းသားမ်ားကို ေခၚေသာ အမည္ ျဖစ္သည္။ မြန္လူမ်ိဳး အမည္ မဟုတ္ပါ။ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ထိုင္းလူမ်ိဳးမ်ားက ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကို ယန္း (Yang) ဟု ေခၚၾကသည္။ ယန္းလွ်ံ (ကရင္နီ)၊ ယန္းဖုတ္ (ကရင္ျဖဴ)၊ ယန္းလိုင္း (ကရင္ၾကား) စသျဖင့္ ၀တ္စားဆင္ယင္ေသာ အ၀တ္အစားမ်ားအေပၚ မူတည္ၿပီး အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚတြင္ၾကပါသည္။ အမွန္အားျဖင့္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးကုိ ေလ့လာပါက ၎မ်ိဳးႏြယ္ႀကီး (Race) ႏွင့္ ၎မ်ိဳးႏြယ္ႀကီးမွ ေရေျမ ေတာေတာင္ လွ်ိဳေျမာင္မ်ား ခြဲျခားထားမႈေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာေသာ မ်ိဳးႏြယ္ခြဲ (Clans) မ်ားကို ခြဲျခား ေလ့လာပါက ပို၍ ေပၚလြင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ အေၾကာင္းကို အသား၀ါအႏြယ္ မြန္ဂိုလြိဳက္ (Mongoloid) အေၾကာင္းႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ေအာက္ပါအတိုင္း ေလ့လာႏိုင္ေပသည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ (မဟာရန္ကုန္) ၏ နံရံကပ္စာေစာင္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သုေတသန စာတမ္း
(တလိုင္းကရင္ဆိုသည္မွာ တလိုင္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ပိုမိုနီးကပ္စြာ ေနထိုင္ေသာ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကို ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။
တဖန္ မြန္လူမ်ိဳးသည္လည္း မိခင္အႏြယ္၀င္ဟု နာမည္ေက်ာ္ သမိုင္းသုေတသီ သီအိုဒိုစတင္း က ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။(Pwo Karen by James W. Hamilton, published in 1976, by West Publishing Co. “Foreward” page VII, 34th line. The other major branch, the Pwo – Baker’s Peguan (i.e., Mon) Karen many of whom, as Buddhists, … ) အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မြန္သည္ မိုဟူေသာ စေကာကရင္ အေခၚ မိုးဟူေသာ ပိုးကရင္အေခၚႏွင့္ အလြန္တူၿပီး အဓိပၸါယ္မွာ အေမ မိခင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎ျပင္ မြန္လူမ်ိဳးသည္ စေကာကရင္၊ ပိုးကရင္တို႔ႏွင့္ အတူေနထိုင္ၾကသည္ကို သမိုင္းတေလွ်ာက္ ေတြ႕ ရသည္။ တလိုင္း (Talaing) ဟူေသာ အမည္မွာ အိႏိၵယ ေတာင္ပိုင္း၊ ယခု မဒရပ္စ္နယ္ အေနာက္ရွိ ေရွးအေခၚ တလဂၤန နယ္မွ လာေသာ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းသားမ်ားကို ေခၚေသာ အ မည္ ျဖစ္သည္။ မြန္လူမ်ိဳး အမည္ မဟုတ္ပါ။ ) ကရင္ရာဇဝင္ စစ္တမ္းမွ
အပိုင္း (၅) ဆက္ရန္

တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ေခၚၾကေလေသာ အခါ (၅)
********************************
ရွမ္းျပည္နယ္အမွားေတာ္ပံုတြင္ တလိုင္း၊ကရင္၊ေတာင္သူ၊ရခိုင္၊ခ်င္း၊ကခ်င္၊အစရွိသည့္နယ္ပယ္လူမ်ိဳးမ်ားကိုဟုေရးသားေဖာ္ျပထား
ေလာကီက်မ္းလာ တလိုင္း
နံသင့္လူမ်ိဳး ၁၀၁-ပါး ။
ေဗဒင္က်မ္းလာ ေန႔နံႏွင့္ လူမ်ိဳးယူပံုျဖစ္၏။
(၁) တနဂၤေႏြနံ-ယြန္း၊ (၂) တနင္းလာနံ-ရွမ္း၊ (၃) အဂၤါနံ- မြန္, တလိုင္း၊ (၄) ဗုဒၶဟူးနံ-ကတူး၊ (၅) ၾကာသပေတးနံ-ျမန္မာ၊ (၆) ေသာၾကာနံ-သက္၊ (၇) စေနနံ-ကုလား၊ (၈) ရာဟုနံ-တ႐ုပ္လူမ်ိဳး။
မွတ္လိုသူမ်ား က်က္မွတ္ႏိုင္ေစျခင္းငွာ အျပည့္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါ သည္
အတုလဆရာေတာ္ခင္ႀကီးေဖ်ာ္၏အဂၤ၀ိဇၨာက်မ္းရင္းလကၤာ - ၄၀
(၁) အဂၤ၀ိဇၨာ နည္းက်ယ္စြာကို၊ေသခ်ာမွတ္စြဲ ေကာက္ယူခြဲ
ေသာ္….
(၂) အိုင္ထဲျမေ႐ႊေငြ ၊ ႀကံပါလူ႕အေသြ ၊ ဆင္ရန္သူနဲ႔ေ၀း ၊ေလသဲကၽြန္းေဆာင္ျမဴးေပ်ာ္ၾကဴးဧလွည္႔ႏုိင္ သာလွဳိင္ဆင္ၾကလန္း ၊နန္းေအာင္ေ႐ႊၿမိဳ႕သာ ။
(၃) လိုရာၿဂိဳဟ္ရင္းကပ္ ၊ဓာတ္မွန္ကိုထုတ္ ၊ မိတ္လည္းအုပ္ ၊ဓာတ္ထုတ္မိတ္ကိုစီး၊မိတ္ႀကီးဓာတ္ကိုမံ။
(၄ငါးတန္မဆြ၊တိုင္မူလႏွင္႔၊သိရသက္ေသ၊ထင္ေလနိမိတ္၊ဟိတ္ ၊လကၡဏာ၊စဥ္ကာထားမွ။
(၅) သူရဇၨႏွင္႔ ေသာၾက ထက္ေအာက္ ၊ခယားေဇာက္ ၊ေကာက္ဘိဆပြတ္ႀကံ မွတ္ရန္နည္းတ၀။
(၆) သူရဇၹက စ၍စဥ္စီ ႐ွစ္ခါညီ ႐ွစ္လီၿဂိဳဟ္ေပါင္းျပ ရာသီ ဆယ္႔ႏွစ္၀ သခၤ်ာယူ၍ဆ။
(၇) ေအာင္လံေတဇ၊သက်မွီအံုး ၊နႏၵိေသနထံုး။
(၈) ၀ိကလ်ာ၊၀ိဇၹာေနယ်၊အညမည၊ခါနိစၥ၊ ထိၾကဓာတ္ပစၥည္း။
(၉) အညမညံ ၊မဆက္ဆံ၊ပိတၱံ၀ိဧက။
(၁၀) သူ႕ကိုႏုိင္လို ဆကိုခို လိုရာေဆးေဖၚသံုး။
(၁၁) ထန္းအုန္းဂ်ဳတ္ဇီး၊ ၀ါမံုသီး၊ ေဆးႀကီးသႏၷိဌာ၊ႏုိင္ရာဓာတ္ႏွင္႔သတ္။
(၁၂) ေတာင္သူအမွတ္ လုပ္ရပ္ကိန္းခ်ဴ ၊ဓာတ္တူ နံတူ ၊ေဆးကိုယူ။
(၁၃) ကက္ကင္းေသ႐ွင္သူ၊ ထက္ေအာက္ျပန္ လွန္ကူ၊နံတူ သတ္ကအေသရ။
(၁၄) နံလြဲၾကမူ အ႐ွင္ယူ ေဟာသူမွီခို႐ုံ။
(၁၅) ဂဠဳန္ပုန္းခိုက္၊ပုတ္သင္မိုက္၊ကိုက္ေလ ၂ ပါးေသ။
(၁၆) ျခေသၤံ႔ေဟာက္ဟန္ ဆင္ေ၀ွ႕ျပန္ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါး ကံကတၱားျခား၍ ထက္ေအာက္သာ။
(၁၇) ကတၱား႐ွိရာ ကံမလာႏွင္႔ နာမ္မွာထက္ေပ ႐ုပ္လယ္ေန၊မေဇၥ်ကံဟုမွတ္ ကတၱားေအာက္ၿဂိဳဟ္ ၿမဲမွတ္ဆို။
(၁၈) မိတ္လိုျပန္ရာ ၊ဥသာစိန္ပန္း၊ ဒန္းလွကို႐ွာ ။
(၁၉) ခိုက္ရန္မွာကား ဓမၼေသာက အင္း၀ရာဇာ မယွဥ္ရာတည္း။
(၂၀) ဓာတ္လာသေဘာ အေႏၱာဂေဗၻ စေရ၀ံေသ။
(၂၁) ဦးေ၀စံကူး ၊ ေရဗူးေတာသူ၊ ရန္မူလည္းဆို၊ ဦးၫိုေခမာ၊ သုတေ၀ရီ၊ရန္မွီၿမဲေ႐ွာင္။
(၂၂) ေအာင္ပကုလား၊ ေဆြသားေနာင္ရင္း၊ မိတ္သြင္းၿပီးခါ၊ ေဆာင္သင္႔ရာ၏။
(၂၃) ေဆာင္ရာသင္႔လွ်င္၊သံေယာဇဥ္ကိုမယွဥ္ေစရာ။
(၂၄) မီးမွာကားေျမ၊ ေရႏွင္႔ေလ၊ မိတ္ေဆြမစပ္၊ပိဋိကတ္။
(၂၅)မီးဓာတ္ႏွင္႔ေလ၊ေျမႏွင္႔ေရ၊မိတ္ေဆြေတာ္ၾက၊သဟာယ။
(၂၆) လမ္းျပစဥ္သာ၊ေ႐ွာင္ၾကဥ္ခြာ၊ေ၀းစြာသူရဇၨ။
(၂၇) သစ္ဆိမ္႔ပန္းရ၊သူရဇၨ၊ေေနထေကာင္းႁကြယ္ရန္။
(၂၈) ေ၀းသူပင္ျပန္ရ၊နီးလြယ္ေအာင္ႀကံဆ။
(၂၉) မင္းကုသကိုေဆာင္မွေကာင္းလင္႔ရာ၊ေစတိယကိုေ႐ွာင္မွ ေၾကာင္းသင္႔စြာ။
(၃၀) ေအာက္မွာနင္းၾကမ္း၊ထက္ေဆာင္ပန္း၊ တခန္းယူမွီးၾက။
(၃၁) က-င ငါးမွာ၊စႃႏၵာ၊သီလာေျမဓာတ္ဖို၊႐ွမ္းအငန္ဟုဆို။
(၃၃) စ-ည ေဘာမ ၊ပၪၥာစ၊ေလေျမဓာတ္ဖိုရ၊တလိုင္း အခါးပ။
(၃၄) ဋ-န ေသာရီ ၊ဤဆယ္လီ၊မီးေတာက္ဓာတ္မ၊ ကုလား အခ်ဥ္ရ။
(၃၅) ယ-ရ ႏွစ္ခု၊ရာဟုေလမုန္တိုင္း၊အ႐ုိင္းဓာတ္မ၊ ယိုးဒယား အဖန္ရ။
(၃၆) လ-၀ ႏွစ္ဦး ၊ဗုဒၶဟူးဓာတ္ဖို၊ေရသီတာဟုဆို၊မ်ဳိးကိုကတူး၊ ေရာေႏွာပူး။
(၃၇) သံုးဦး သ- ဟ- ဠ၊ေသာၾကာေရငန္ပ၊ဓာတ္မ သက္က သည္း ႀကိဳက္လည္းခ်ဳိသာ။
(၃၈) အ-အာ သရ ႐ွစ္ဌာန၊သူရဇၨ ေန႔စြဲ၊ မီးခဲဓာတ္ဖို၊ ဂၽြန္းအစပ္ဟုဆို။
(၃၉) ေဟာလိုၾကျပန္၊ ေဆးေပးရန္၊လုပ္ရပ္အႀကံ၊သိဒၶိႏွံ၊ စစ္ထိုး ခိုက္ရန္၊႐ွဳံးႏုိင္တန္၊ယၾတာ႐ုပ္နာမ္ က်ိန္းေျချပန္၊အင္းမူစီမံ၊ ၿဂိဳဟ္လင္႔ၾကံ၍၊ဂဏန္းမွန္ျပ၊ေကာက္ယူဆေလာ႔။
(၄၀) အညမညံ စိတ္ေ၀ဖန္ ၀ိဇၨာမယံ ေဇာ္ဂ်ီပ်ံ ရေသ႔႐ွင္မြန္ ေလာကီစ်ာန္ ေခမာအမတံ ျပည္နိဗၺာန္ ေရာက္လိမ္႔ဧကန္ မဂ္အလြန္ဖိုလ္မြန္ရလြယ္ႀကိဳး တိုး၍သာႀကံၾကေစေလကုန္။ ။ မွတ္ခ်က္ ... က်မ္းရင္းလကၤာအမွတ္ ( ၂ ) ၏ "နန္းေအာင္ေ႐ႊၿမိဳ႕သာ" မွာ အာစရိယ၀ါဒမူအရ "နန္းေအာင္ေ႐ႊၿမိဳ႕စံ" ျဖစ္၏။ ပညာရွင္တုိ႔ႏွစ္သက္ရာယူေလ ...

အပိုင္း (၆ ) ဆက္ရန္
တန္လိုင္းမ်ိဳး အရည္းၾကီးမ်ိဳးဟု ဆိုၾကေလေသာအခါ

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္