ဂနၳေဗဒ

ဂနၳေဗဒ၏ အဓိပၸာယ္မွာ စာေပက်မ္းဂန္ သို့မဟုတ္ စာအုပ္မ်ားအေျကာင္းကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ျပေသာ ပညာရပ္ျဖစ္သည္။ ဂနၳေဗဒကို အဂၤႅိပ္ဘာသာအားျဖင့္ ဘစ္ဘလီယိုဂရပ္ဖီဟု ေခၚသည္။ ဂနၳေဗဒ၏ မူလသေဘာမွာ စာအုပ္စာတမ္းမ်ား အေျကာင္းကို ေရးသားျပုစု၍ စာေပ ေလ့လာသူတိုင္းအား မိမိတို့ နွစ္သက္ရာ ဘာသာရပ္အသီးသီးကို နွိုက္နွိုက္ခြ်တ္ခြ်တ္ ေစ့စံုစြာ ေလ့လာနိုင္ေစရန္အတြက္ ကူညီေပးသည့္ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ဂနၳေဗဒသေဘာ သက္ဝင္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားကို ကမၻာေပၚတြင္ ခရစ္နွစ္ ၁၈ ရာစုမ်ားအတြင္းက စတင္ လုပ္ ေဆာင္ခဲ့ျကသည္။ စာေပေလာကတြင္ တစ္ေန့တစ္ျခား တိုးတက္မ်ားျပားလာေသာ စာအုပ္စာတမ္းမ်ားကို စာရင္းျပုလုပ္ကာ စာဖတ္သူတို့အား အက်ိုးျပုရန္ လိုအပ္လာသည့္ အတြက္ေျကာင့္သာ ဤဂနၳေဗဒပညာရပ္မွာ ထူးထူးျခားျခားပင္ အသံုးမ်ားလာခဲ့ေပသည္။ အဂၤႅန္ျပည္ လန္ဒန္ျမို့ေတာ္တြင္ ခရစ္နွစ္ ၁၈၉၂ ခုနွစ္က စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဂနၳေဗဒ အသင္းျကီး ရွိေလသည္။

ဤဂနၳေဗဒပညာရပ္ကို ၁၈ ရာစုနွစ္မ်ားအတြင္းမွ ယေန့အထိ သံုးစြဲလာခဲ့ရာ အမ်ားသိရွိေနေသာ ေဝါဟာ ရ အျဖစ္ ဤပညာရပ္တြင္ လုပ္ကိုင္နည္း ၂ မ်ိုး သက္ဝင္လ်က္ ရွိသည္။

ပထမအမ်ိုးကား စာအုပ္မ်ားကို စနစ္တက် အမည္စာရင္း တင္သြင္းနည္းျဖစ္သည္။ သို့ရာတြင္ ဤလုပ္ငန္းနွင့္ စာအုပ္ ကတ္တေလာက္ေခၚ စာအုပ္စာရင္းတို့မွာ ျခားနားေလသည္။
စာအုပ္ဆိုင္တြင္ ရွိရွိသမွ် စာအုပ္မ်ားကို ဝယ္ယူသူ သိရွိနိုင္ရန္ စုေပါင္းစာရင္း တင္ထားျခင္းမွာ ေျကာ္ျငာသေဘာသာျဖစ္၍ ဂနၳေဗဒလုပ္ငန္းနွင့္ မ်ားစြာ ကြာျခားလွေပသည္။

ဒုတိယအမ်ိုးကား စာအုပ္စာတမ္းမ်ား၏ အေျကာင္းကို စံုလင္ေအာင္ ေဝဖန္ ေဖာ္ထုတ္၍ စာရင္းတင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဥပမာဆိုေသာ္ စာအုပ္အမည္၊ စာေရးဆရာအမည္၊ ပံုနွိပ္
ထုတ္ေဝသူအမည္၊ ရိုက္နွိပ္သည့္ခုနွစ္ စေသာ ထည့္ရိုးထည့္စဉ္ အခ်က္အလက္မ်ားျဖင့္ စာအုပ္အရြယ္အစား၊ စာအုပ္၏တန္ဖိုး၊ မည္သည့္ အျကိမ္ေျမာက္ တည္းျဖတ္ျခင္း၊ သို့မဟုတ္ ပံုနွိပ္ ျခင္း၊ ပါဝင္သည့္ရုပ္ပံု၊ ပံုျကမ္းနွင့္ ေျမပံုမ်ား၊ စုစုေပါင္း စာမ်က္နွာ စသည္တို့နွင့္တကြ စာအုပ္ပါ အေျကာင္းအခ်က္ မ်ားကိုပါ စံုလင္နိုင္သေရြ့ စံုလင္ေအာင္ ေဝဖန္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

ဂနၳေဗဒဟူ၍ ျမန္မာဂနၳဝင္တြင္ အထင္အရွား လိုက္စားျပုစု ျခင္း နည္းပါးလွျငားေသာ္လည္း ဂနၳေဗဒသေဘာသက္ဝင္ေသာ ျပုစုထားခ်က္မ်ားကို ေတြ့ရသည္။ ပံုစံအားျဖင့္ ကုန္းေဘာင္ ေခတ္ မိုင္းခိုင္းျမို့စား အတြင္းဝန္ မဟာသီရိေဇယ်သူ၏ ပိဋကတ္သမိုင္းတြင္ ေရွးေခတ္မွစ၍ က်မ္းျပုဆရာေပါင္း ၃၃၈ ဦးတို့ ျပုစုခဲ့ေသာ ပ်ို့၊ ကဗ်ာ၊ လကၤ࿿ာ၊ ဝတၳု၊ ဋီကာ၊ က်မ္း၊ ရာဇဝင္က်မ္း၊ ဆန္းက်မ္း၊ တက္က်မ္း၊ ပူရာဏ္က်မ္း၊ ေဆးက်မ္း၊ ေဗဒင္က်မ္း၊ ဓမၼသတ္က်မ္း စသည့္ က်မ္းမ်ိုး စံုကို ေရးသူအမည္၊ ေရးသည့္ကာလနွင့္ က်မ္းလာအေျကာင္း အရာအျမြက္နွင့္တကြ ေဖာ္ျပထားေလသည္။ ထို့ျပင္ ေျမာင္လွ ျမို့စား နိုင္ငံျခားဝန္ေထာက္ေတာ္မင္း၊ မင္းျကီးသီရိမဟာေဇယ် သူ ေရးသားေသာ ကဝိလကၡဏဒီပနီက်မ္းတြင္လည္း က်မ္းျပု ရာတြင္ မိမိကိုးကားေထာက္ထားခဲ့ေသာ ၅ဝဝ နီးပါးမွ် က်မ္း တို့ကို ပါဠိ၊ အ႒ဌကထာ၊ ဋီကာ၊ သုတ္၊ ဇာတ္၊ သဒၵါ၊ ဝတၳု၊ ရာဇဝင္၊ သမိုင္း၊ ေမာ္ကြန္း၊ ဧခ်င္း၊ မဟာဝင္၊ နီတိ၊ဓမၼသတ္၊ လကၤ࿿ာ၊ ေက်ာက္စာစေသာ ေခါင္းစဉ္မ်ားျဖင့္ ခြဲျခား စာရင္း တင္ခဲ့ေလသည္။

ယခုအခါ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ အစိုးရတို့၏ သံုးလတစ္ျကိမ္ထုတ္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ထုတ္ေဝေသာ စာအုပ္မ်ား စာရင္းမွာ ဂနၳေဗဒဝင္က်မ္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုေသာ္ ရသင့္ေလသည္။ [၁]

ကိုးကား
 ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အတြဲ(၃)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္